ingang appartement via keuken - brandveiligheid


Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
kwispel
Topic Starter
Berichten: 572

#32 , 27 jul 2015 14:47

Nieuwe ontwikkeling: electriciteit is dus maar één meter voor resto en boven ( waar het klein is vergeleken met de rest). Nu kwam de eigenaar md boodschap:

1) Electriciteit wordt duurder
2) Jullie verbruiken drie keer zoveel dan de vorige huurder ( hoe die dat exact kan weten, weet ik niet, maar kan het al zeker niet bewijzen)

Zijn voorstel is: elke maand een extra "cash" bijdrage van 150 euro of hij zal andere maatregelen moeten nemen.

Ik vraag me trouwens af of de gemeente ( vaste klanten hier) geen oogje dichthoudt. Op emailcommunicatie rond brandveiligheid werd met niet meer dan: je moet het met hen regelen gereageerd.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#33 , 27 jul 2015 15:24

Heb je ook vermindering gehad als de btw van 21 naar 6% is gegaan. Als ik u was zou ik snel iets anders huren.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

KJ86
Berichten: 2666

#34 , 27 jul 2015 19:39

Hoe is de kost voor elektriciteit beschreven in het contract (provisioneel of forfaitair). Wordt het afgerekend met een tussenmeter of een verdeelsleutel?
Ik denk dat €150 enkel te verantwoorden is als de verwarming op elektriciteit is.
Sowieso blijven uitkijken naar iets beter om te huren, de zaken die u storen zijn zo eigen aan het pand dat de verhuurder die niet op een eenvoudige wijze kan verbeteren.

kwispel
Topic Starter
Berichten: 572

#35 , 27 jul 2015 19:42

Geen enkele beschrijving van in het contract, geen enkele tussenmeter. Je kan maw niet weten waar het verbruik vandaan komt. Het moest ook weer cash en in het zwart ( wou er niets over op papier). De rest zijn vooral dreigementen, vermoed ik.

KJ86
Berichten: 2666

#36 , 27 jul 2015 19:50

Als er niets beschreven staat in het contract, denk ik dat je mag concluderen dat de vergoeding voor elektriciteit is opgenomen in de huurprijs.

Vandebos
Berichten: 16087

#37 , 27 jul 2015 22:27

€150 stroom per maand? Heb je daar een batterij pc's 24/24 draaien?

BrechtS
Berichten: 463

#38 , 27 jul 2015 22:37

Geen enkele beschrijving van in het contract, geen enkele tussenmeter. Je kan maw niet weten waar het verbruik vandaan komt. Het moest ook weer cash en in het zwart ( wou er niets over op papier). De rest zijn vooral dreigementen, vermoed ik.
Wel, wilt hij niets op papier, dan kan hij u ook niets maken.

kwispel
Topic Starter
Berichten: 572

#39 , 28 jul 2015 13:22

Neen, de eigenaar kwam wel eens binnen op een moment dat de PC toevallig "aan" stond en hij reageerde van: godver, ik had het kunnen denken.
Weggaan, is inderdaad wat ik van plan ben als het jaar voorbij is.

Welke voorzorgen neem ik dan ivm waarborg? Ik heb in het begin foto's van alle dingen die niet in orde waren, gemaakt, ze zijn opgeslagen in google plus zodat de datum klopt.

Ik gok op: ofwel weten ze goed genoeg dat ze niet legaal zijn en geven ze alles terug ( intresten zullen ze niet kennen, vraag is of het de moeite is daarover te leuteren)

Ofwel spelen ze een spelletje met elke huurder, zorgen ze ervoor dat er al wat mankementen zijn van in het begin en houden ze alles in, geen rekening houdend met het feit dat ik wel eens gedateerde foto's heb genomen.

BrechtS
Berichten: 463

#40 , 28 jul 2015 19:42

Hebt u die mankementen ook direct gemeld?

kwispel
Topic Starter
Berichten: 572

#41 , 29 jul 2015 12:56

Die mankementen waren zo. Was daar heel open over. Je huurt een appartement met mankementen. Ze waren niet van plan daar iets aan te doen.

Ik zal één vd komende maanden opzeggen.

Feit is:

- zij hebben geen expert aangesteld
- waarborg is cash betaald ( heb dat op papier)
- ik heb via google plus foto's bewaard op datum.


Wschl hebben ze nog nooit van intrest gehoord op waarborg.


In het slechtste geval zouden ze kunnen alles inhouden en "bewust" die mankementen hebben gelaten om dat spelletje met elke huurder te spelen.
Wat kan je reeds als voorzorg nemen?

Mariette
Berichten: 2507

#42 , 29 jul 2015 13:16

Ik dacht dat de waarborg altijd via de bank moest worden betaald, die het geld dan op een aparte rekening zet (of het zelfs pro forma voorschiet).
Waarborg handje contantje betalen is moeilijk nadien terug te vorderen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#43 , 29 jul 2015 13:52

Die mankementen waren zo. Was daar heel open over. Je huurt een appartement met mankementen. Ze waren niet van plan daar iets aan te doen.

Ik zal één vd komende maanden opzeggen.

Feit is:

- zij hebben geen expert aangesteld
- waarborg is cash betaald ( heb dat op papier)
- ik heb via google plus foto's bewaard op datum.


Wschl hebben ze nog nooit van intrest gehoord op waarborg.


In het slechtste geval zouden ze kunnen alles inhouden en "bewust" die mankementen hebben gelaten om dat spelletje met elke huurder te spelen.
Wat kan je reeds als voorzorg nemen?
Hun in gebreke stellen met een AS dat de waarborg op een waarborg rekening moet geplaatst worden op u naam.
Van dat ogenblik zijn ze hogere intresten verschuldigd, en heb je tenminste al een bewijs.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

kwispel
Topic Starter
Berichten: 572

#44 , 29 jul 2015 14:01

Staat wel op papier.
Ja idd, dat is de wet, maar zoals je in het topic al kon lezen, nemen sommigen het niet te nauw met de wet.

Ik woon er al ruim een half jaar en ze hebben duidelijk gezegd dat ze geen waarborg op een rekening "zouden" zetten.
Wat ik nu al voorbereid, is de verhuis. Wat doe je vlak voor je je opzeg geeft om die waarborg te kunnen terugvorderen? Het staat op papier en ik heb gedateerde foto's.

Gaat ( in het slechtste geval) een vrederechter de verhuurder altijd nadelig behandelen omdat hij het heeft gewaagd de waarborg cash te vragen en daarboven ook geen expert aanstelde? En kan ik iets met mijn foto's?

eylis
Berichten: 8847

#45 , 29 jul 2015 15:19

ik denk dat de verhuurder absoluut wil vermijden dat je naar de rechter stapt, want dan komt z'n hele koehandeltje aan het licht en dan kan hij veel meer problemen krijgen. Dus je geeft gewoon je opzeg en maakt afspraak voor het overhandigen van de sleutels en de cash waarborg. Geeft ie de waarborg met interesten niet gelijk over, toon hem dan kopieen van de foto's van de toestand van de woning en vertel vriendelijk dat je er van overtuigd bent dat hij deze zaak graag vandaag afgehandeld ziet omdat het niet prettig is om de hele zaak nog eens van naaldje tot draadje voor de rechtbank uit de doeken te doen.Mét foto's :-)

Terug naar “Huren”