zo vlug mogelijk scheiden

ladyu
Topic Starter
Berichten: 2

zo vlug mogelijk scheiden

#1 , 10 apr 2008 22:24

Ik ben getrouwd, we hebben twee kinderen van 4 en 3 jaar en ik heb iemand anders en wil scheiden. Mijn man en ik zijn van dezelfde mening: eot, geen advocaten, geen geruzie om de kinderen. Hij wil in het huis blijven dat we samen kochten en mij mijn deel uitbetalen. Hij wil mij wel toestaan samen met hem en de kinderen in het huis te blijven wonen tot ik iets gevonden heb. (hoe lang zal dit goed gaan?)
Ik heb info gevraagd bij de wetswinkel waar men mij aanraadde naar het vredegerecht te gaan teneinde dwingende voorlopige maatregelen te bekomen, zodat de termijn voor zes maanden feitelijke scheiding al loopt. Men beweerde dat eot sowieso hetzelfde aantal maanden zou duren.

Mijn man vindt dit echter onnodig omdat we eot van plan zijn en de scheiding voor hem desnoods pas binnen 20 jaar hoeft. Mijn bedoeling is echter zo vlug mogelijk te scheiden, wat ik niet van plan ben hem te vertellen.

Hoe lang duurt zo'n eot-procedure? Wat is de beste en zekerste manier om zo vlug mogelijk te scheiden? En hoe vlug is vlugst?
Wat trouwens indien één van de twee tijdens de procedure toch nog van gedacht verandert?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#2 , 10 apr 2008 23:41

Ik heb info gevraagd bij de wetswinkel waar men mij aanraadde naar het vredegerecht te gaan teneinde dwingende voorlopige maatregelen te bekomen
Dit is m.i. slecht advies !
Tracht er eerst zelf zo goed als mogelijk helemaal uit te raken, en als je er helemaal of voldoende eens bent dan zet je beide een handtekening en ga je samen naar de rechter om "maatregelen" te bekomen

Als je motor van je auto stuk is dan laat je hem repareren door een autotechnieker

Als je tand opgevuld moet worden ga je naar een tandarts

Als je ... akkoorden wil in situaties als bij U GAAN JULLIE naar iemand die daar verstand van heeft om akkoorden te sluiten en die vakmensen noemen bemiddelaars in familiale zaken

Hoe lang duurt zo'n eot-procedure?
In de video filmpjes onderaan wordt het uitgelegd
http://www.f4j.be/doc/doc07/070328_Kame ... gswet.html

Wat is de beste en zekerste manier om zo vlug mogelijk te scheiden?
Enkel de beste manier is hier van doorslaggevend belang. Je moet eerst akkoorden sluiten, dat heeft gelukkig zijn tijd nodig. Hoe vlugger je te werk wil gaan hoe groter de kans dat het hell wordt tot je sterft.

En hoe vlug is vlugst?
rustig... kalm... even ademen... In 20 jaar tijd heeft men al heeeeel veel van de tijd ingekort. Hoe vlug, het vlugst is, is van ondergeschikt belang aan hoe dat je dat het best doet.

Wat trouwens indien één van de twee tijdens de procedure toch nog van gedacht verandert?
Je hoeft geen stage gelopen te hebben bij madamme souleil, dat zoiets gebeurt zie ik nu al in de sterren staan, zelfs bij huidige bewolking

RR

Gebruiker47
Berichten: 92

#3 , 11 apr 2008 09:49

Ga samen naar de notaris voor verdere info en opstellen van een ontwerp EOT. Daarin worden ook alle afspraken en overeenkomsten genoteerd en ook tov de kinderen (let er op : domicliëring kinderen vermelden voor en na de scheiding). Een notaris is ook een bemiddelaar doch : om jullie in overeenkomst de scheiding in te leiden.
Na het tekenen van deze akte wordt de zaak 2 X voor de rechtbank gebracht (om jullie te laten bevestigen dat jullie zeker willen scheiden); indien één van beide partijen niet verschijnt of daar neen zegt gaat de procedure niet door (kost wel rond de 900€ bij notaris).
Bij bepaalde rechtbanken gaat het iets vlugger om te scheiden, 5 maanden ipv 6 maanden, vraag dit aan je notaris. 1 maand verschil maakt eigenlijk niets uit zolang jullie van dezelfde mening zijn EN blijven dus hou je rustig op alle gebied.
Dwingende maatregelen afdwingen via het Vredegerecht is "olie op het vuur". Alles dat daar beslist wordt kan ook in de EOT overgenomen en als deze getekend is door beiden kan geen advocaat jou iets aansmeren. Aangezien je man de woning wil overnemen is het voor hem ook zeer belangrijk dat jullie overeenkomen mbt te overkoopsom. Als jij plots beslist dat de woning dient verkocht zit hij ook in de problemen maar zorg jij dat de kinderen plots naar 2 nieuwe adressen dienen te verhuizen ipv één. Hun "thuis" waar ze nu opgroeiden willen ze niet verliezen.

Reclame

bemiddelaar
Berichten: 297
Locatie: West-Vlaanderen

#4 , 11 apr 2008 10:53

Ik wil even het bericht van Ludo nuanceren. Niet alle notarissen zijn bemiddelaars! Om zich notaris-bemiddelaar te mogen noemen, moet men naast de studies van rechten en notariaat een bekomende opleiding gevolgd hebben en dit is niet bij alle notarissen het geval.

De werkwijze van een notaris en een bemiddelaar verschillen grondig.

Als de echtgenoten een notaris in dienst nemen, treedt deze notaris op als juridisch raadsman van beide partijen. De notaris bekijkt dan het voorgelegde probleem louter juridisch maar in alle onpartijdigheid. Hij zal dan zijn oordeel daarover aan de echtgenoten geven en ze in een bepaalde zin adviseren. In feite treedt de notaris dan op als een soort rechter en secretaris die in onderling akkoord door de echtgenoten wordt aangesteld.

Als u daarentegen een bemiddelaar in familiezaken in dienst neemt, onderhandelt u rechtstreeks met elkaar en beslist u samen. De bemiddelaar in familiezaken helpt jullie om efficiënt en gelijkwaardig te onderhandelen. De bemiddelaar informeert de betrokkenen over alle mogelijkheden, doch gaat op geen enkel moment zijn persoonlijke mening adviseren. Hij helpt de betrokkenen zodat ze zelf een beslissing kunnen nemen die rekening houdt met de bekommernissen en de wensen van alle betrokkenen. In de praktijk zien we dat dergelijke afspraken meer kans maken om ook effectief nageleefd te worden.

De bemiddelaar staat in tegenstelling tot de notaris ook grondig stil bij de reorganisatie van het ouderschap. Hoe gaan jullie in de praktijk beslissingen nemen omtrent de kinderen? Wat kan iedere ouder apart beslissen en wat kan enkel samen? Hoe zullen eventuele meningsverschillen aangepakt worden? Wat zal iedere ouder doen opdat de kinderen zo weinig mogelijk onder de scheiding dienen te lijden? Wie zal welke kosten betalen met welk geld? Het zijn slechts enkele vragen waarbij de bemiddelaar uitvoerig zal stilstaan en dit om tot regelingen te komen waar iedereen zich goed bij voelt.

Samengevat: de verschillen tussen onderhandelen via een bemiddelaar en onderhandelingen via een notaris zijn: een notaris treedt op als juridische raadsman. Hij geeft zijn advies, doch bespreekt niet altijd alle opties met hun voor- en nadelen. Daarnaast heeft de notaris vaak weinig oog voor de emotionele en relationele gevolgen van de scheiding op de echtgenoten en hun kinderen. De bemiddelaar heeft daarentegen oog voor alle betrokkenen én alle aspecten van een echtscheiding (dus zowel voor het juridische, emotionele als relationele aspect ervan) en dit zowel nu als in de toekomst.

In de praktijk zien we dat heel veel EOT's opgesteld door een notaris nadien stof tot discussie geven wegens onvoldoende informatie, onduidelijkheden of onvoldoende stilstaan bij de mogelijke voor- en nadelen van bepaalde regelingen.

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#5 , 11 apr 2008 11:44

In de praktijk zien we dat heel veel EOT's opgesteld door een notaris nadien stof tot discussie geven wegens onvoldoende informatie, onduidelijkheden of onvoldoende stilstaan bij de mogelijke voor- en nadelen van bepaalde regelingen.

Een notaris heeft daar ook geen tijd voor om als "rouwprocesbegeleider" te fungeren. Om zaken door te spreken (wat als... en wat als dan niet...) ook al zijn ze niet direkt aan de orde. Stel je voor dat je als notaris een uur of twee als het ware twee bekvechters begeleid wie o.a. uiteindelijk nu de hond mag houden.

Op zich zal die genoeg juridische kennis hebben en ja zich ook bekwaamd hebben als bemiddelaar. In ieder geval zal/kan de notaris nuttig zijn als het over mogelijkheden mbt het huis/erfeniskwestie gaat, maar als het over emoties gaat dan moet hij dit zakelijk moeten aanpakken of zijn bissness gaat er onder lijden. De mensen die de notaris in dienst heeft zullen bv. ook moeten betaald worden en iemand moet dat doen.

Een voorbeeld uit de praktijk om het te staven
Als op de rechtbank Turnhout een notaris opgeroepen werd zal de bode er voor zorgen dat deze zaak zo snel als mogelijk behandeld wordt. Zelfs als daar procedure kwesties aan de orde zijn tracht de rechter in de mate van het mogelijke met betrekking tot de oproep van de notaris dat gedeelte af te handelen zodat deze niet meer opnieuw moet terugkomen en dat is m.i. niet meer dan juist.

Op zich niet meer dan logisch omdat notarissen bedrijfsleiders zijn, en daar ook capaciteiten en plicht hebben om hun kantoor elke maand opnieuw te laten renderen.


RR

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#6 , 12 apr 2008 11:25

Je hoeft geen stage gelopen te hebben bij madamme souleil, dat zoiets gebeurt zie ik nu al in de sterren staan, zelfs bij huidige bewolking.
Wie een 'glazen bol' heeft weet dat men beter niet kan trouwen. De helft van de huwelijken zijn toch gedoemd om te mislukken.

Over het meest essentiële deel, 'de echtscheiding zelf' is al geen overeenkomst. Wat zal de rest dan worden...

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#7 , 12 apr 2008 16:51

Afbeelding

Met deze grafiek moet men rekening houden met een tijdlijn
Men dient zich realiseren dat degene die nu trouwt mogelijks binnen enkele jaren gaat scheiden, en het aandeel dat getrouwd blijft tot 1 van de twee sterft is wel degelijk groter dan deze grafiek doet vermoeden.

Weteneschappelijk onderzoek toont aan dat gehuwden langer leven, men mag dat aspect ook niet onderschatten

Om standpunt in te nemen is het maar vaak afhangkelijk welke bril je wil opzetten. Wat mij betreft dient men enerzijds het scheidingsproces verder te humaniseren. Jonge stellen voor te bereiden wat een huwelijk juist is (ja de jeugd/jonge volwassenen realiseren vaak niet de concequentie van het huwelijk) en dus hen ook duiden op de mogelijke gevaren van vechtscheiding.

Niet eenvoudig: Toch ben ik voorstaander van langdurige relaties, met andere woorden waarom daar geen premies op zetten? Of hoe langer men getrouwd is hoe minder belasting men moet betalen etc etc

RR

elsje
Berichten: 109

#8 , 12 apr 2008 17:39

Je hoeft geen stage gelopen te hebben bij madamme souleil, dat zoiets gebeurt zie ik nu al in de sterren staan, zelfs bij huidige bewolking.
Wie een 'glazen bol' heeft weet dat men beter niet kan trouwen. De helft van de huwelijken zijn toch gedoemd om te mislukken.

Over het meest essentiële deel, 'de echtscheiding zelf' is al geen overeenkomst. Wat zal de rest dan worden...
Ben het volledig met je eens Lex.... Als ik zo alle miserie zie die er tegenwoordig is in vele huwelijken dan zeg ik volmondig NEE aan het huwelijk. Mensen evolueren , en zijn blijkbaar niet gemaakt om een leven lang samen te blijven. Er zijn tegenwoordig vele andere samen-levings-vormen die minder ingrijpend zijn als een huwelijk. Is nu eenmaal dè realiteit! els

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#9 , 12 apr 2008 18:05

... Mensen evolueren , en zijn blijkbaar niet gemaakt om een leven lang samen te blijven.
ok hier in Belgie zou je dat bijna besluiten aan de hand van het aantal scheidingen, maar Belgie is maar een stipje op de wereldbol en wat met het verschil met NL, Ierland, Italie?

Maar is dat inderdaad zo dat een mens gemaakt is om de ene na de andere "vaste" relatie aangaat?

Ik weet het niet... wat was ook al weer het telnr. van madamme solleil?
In de voordracht van kinderpsychiater Dr Jan De Corte kan ik me goed vinden en weet het wel te waarderen
http://www.f4j.be/audio/061110_Dr_Jan_D ... t_kind.mp3 (34minuten)

RR

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#10 , 12 apr 2008 18:37

Weteneschappelijk onderzoek toont aan dat gehuwden langer leven...
Het probleem van de vergrijzing zal dus zich zelf oplossen?

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#11 , 12 apr 2008 18:42

soms, heel soms ben je een plaagstokje Lex :wink:

Om te antwoorden op je vraag:
Ja dat probleem lost zichzelf op.
Misschien een max leeftijd op het lidmaatschap van de ziekenkas, euthanasiepremie, ...

maar dat heeft maar weinig met huwelijk te maken

RR
Laatst gewijzigd door roderidder op 12 apr 2008 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#12 , 12 apr 2008 18:43

Ben het volledig met je eens Lex.... Als ik zo alle miserie zie die er tegenwoordig is in vele huwelijken dan zeg ik volmondig NEE aan het huwelijk. Mensen evolueren , en zijn blijkbaar niet gemaakt om een leven lang samen te blijven.
Monogamie is een ONnatuurlijk proces dat al eeuwen, door religies, door het mensDOM zijn strot is geduwd.
Laatst gewijzigd door Lex op 12 apr 2008 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#13 , 12 apr 2008 18:44

soms, heel soms ben je een plaagstokje Lex :wink:

RR
LOL :-)

Joerie
Berichten: 3

#14 , 12 apr 2008 22:42

ik ben net via eot gescheiden....

om kort te houden... indien je via de notaris gaat zal je na zes maanden gescheiden leven van bed en tafel, de eerste keer moeten gaan tekenen.

daar vragen ze jouw adres en of je beide wilt scheiden. Tekenen en dan naar buiten. net geen 2 minuten.

Je krijgt daar een 2e afspraak die 3 maanden later is.

Daar dan, vragen ze nog eens of je steeds wilt scheiden. dus gewoon ja zeggen en tekenen. 3 dagen later heb je je vonnis.

Dit is een begin, de uiteindelijke scheiding is pas van kracht als het in de gemeentelijke burgelijke boeken staat. Dit zou ongeveer 6 weken duren.
En dan feesten......

6maand (voorwaardetijd) + 3 maand(bedenktijd) + 6weken (administratie)
tel zelf maar uit.........

groetjes,

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#15 , 12 apr 2008 23:50

En dan feesten......
Afbeelding

Lex schreef
Monogamie is een ONnatuurlijk proces dat al eeuwen, door religies, door het mensDOM zijn strot is geduwd.
pfff wat een nadenker

RR

Terug naar “Echtscheiding”