Mag huisbaas sleutel hebben?

MoonlandMenace
Topic Starter
Berichten: 12

Mag huisbaas sleutel hebben?

#1 , 09 apr 2008 16:32

Er zijn vandaag, in ons huurappartement, nieuwe ramen en deuren geplaatst, en nu heeft de huisbaas een sleutel voor zich gehouden.
Mag dit zomaar? Want ik vertrouw hem niet en wil niet op een avond in een leeg huis aankomen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Casalangdre
Berichten: 105

#2 , 09 apr 2008 17:16

In essentie is deze vraag zeer gemakkelijk te beantwoorden : dit maakt geen fluit uit, want wettelijk gezien is uw woonplaats beschermd en mag de huisbaas zonder uw toestemming (in normale omstandigheden) uw woonst niet betreden, of hij nu een sleutel heeft of niet.

Als we dieper ingaan op deze materie wordt het iets ingewikkelder. Van ene kant bent u zeker niet verplicht om de huiseigenaar een dubbel van de sleutel(s) te overhandigen. Van de andere kant - in het geval waarin u zich bevindt - kan u ook niet eisen dat de eigenaar geen sleutel van uw woonst heeft. U kan maw niet eisen dat hij de dubbels van u overhandigt of weggooit. U kan wel de sloten veranderen en de huiseigenaar geen dubbel geven.

Maar .... de bescherming van uw woonplaats geldt niet in een aantal uitzonderlijk situaties. Zo heeft de eigenaar - en hier komen we natuurlijk tot een botsing van het recht op privacy en het recht op eigendom - wel vrije toegang zonder toestemming als het goed in gevaar is. We denken hierbij aan water-, brand-, of rookschade. Indien men dan schade moet toebrengen om het gebouw te beschermen (bv. een deur intrappen) dan kan de schade op uw verhaald worden, indien men niet binnen kan met een sleutel. Indien de schade vergroot doordat de eigenaar geen toegang heeft kan deze schade op uw afgeschoven worden. In het uiterste geval kan uw brandverzekering zich dan ook terugtrekken. Dit probleem wordt nog vergroot als het gaat om een appartementsgebouw, waarbij andere bewoners en hun wooneenheden schade opliepen omdat de doorgang verhinderd werd door een gebrek aan sleutels. Het lijkt mij dus het veiligste dat de huiseigenaar een exemplaar van uw sleutels bezit.

In uw specifieke geval zou ik trouwens het huurcontract opzeggen en zoeken naar een woonst waarvan u de huiseigenaar wel vertrouwd.

JohnD
Berichten: 3580

#3 , 11 apr 2008 00:14

Dat antwoord is 100% correct en volledig.
Ik heb echter de sloten laten veranderen (een veiligheidsslot dat ik nog van een vorige woning had).
Voor de kleine tot zeer kleine kans dat gebeurd wat in je antwoord staat zal en kan de deur 'geforceerd' worden. Het is nl. zo dat brandweer of dergelijke geen seconde zullen aarzelen om de ingang met geweld te betreden. Immers stellen we ons even een appartementsgebouw van bvb, 6 appartementen voor en er is niemand aanwezig op het moment dat een van die ondenkbare feiten gebeurd. de woning zal dan ook met geweld betreden worden.
Ik heb geen dubbel gegeven. Laten we niet vergeten dat veel mensen (huurders) hun sloten wijzigen juist om te beletten dat de verhuurder om het even wanneer zou kunnen binnenkomen rondsnuffelen; ik hou hier even geen rekening met de mogelijkheid dat een vroegere huurder de woning zou kunnen betreden, wat ook een motivatie zou kunnen zijn om de sloten te wisselen.

Het is in de praktijk eerder een kwestie van afwegen of je het risiko wil lopen van bijkomende kosten te moeten betalen 'in geval van...'; of dat je gewoon 100% je privacy wil beschermen en het risico erbij neemt.

Het is ook zo dat de meeste verhuurders de huurders op voorhand verwittigen om maatregelen te treffen dat de woning op een bepaalde dag kan bezocht worden door techniekers om caloriemeters of dergelijke op te meten.

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 13 apr 2008 09:27


pluimpje
Berichten: 82

#5 , 13 apr 2008 18:51

Heb net vandaag een poging tot inbraak gehad in een kamer die ik verhuur.
De huurster had het slot op eigen initiatief verandert. Zij dient nu ook dat nieuw slot te betalen.
De politie heeft mij een sleutel van het nieuwe slot overhandigt. Deze dien ik wel op het einde van het contract terug aan haar te overhandigen.

Hier zei de huurster in eerste instantie ook dat ik de woning binnenkwam zonder toelating.
Toen ik de politie vertelde dat ik met haar geen problemen had. Zeiden ze mij dat zij wel problemen met mij had , waarop ik zei dat ik dat met haar wilde uitklaren in hun bijzijn. Onmiddellijk kwam eruit dat ze geen problemen met mij had (zoals ik verwachttte) , maar met de bovenbuur. Zij had met hem een relatie gehad en hij liet haar niet met rust.
De verdere verklaring die ze toen gaf , stemde overeen met wat ik eerder verklaard had over hen. Hierop zeiden de agenten dat ze de verklaring van haar gingen aanvullen met dit. Ik had haar al eerder gezegt dat ze hiervan aangifte diende te doen.


karl
niet juridisch geschoold

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 05 sep 2011 20:37

Even bumpen:

Geldt dit eigenlijk voor elke verhuring? Of enkel voor verhuur met domicilie: maw: mag een kotbewoner de sloten ook veranderen en na zijn einde studies de originele sloten terughangen?

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 05 sep 2011 21:18

Dit geldt voor elke vorm van verhuur aangezien men zich hiertoe baseert op artikel 15 van de grondwet. Een huurder mag andere sloten steken doch dient tevens zijn huurcontract eens nauwkeurig te lezen. Als hierin vermeld staat dat hij de verhuurder een sleutel dient te overhandigen dan is hij eraan gehouden dit te doen, men spreekt dan immers over een contractuele verplichting.

vtec
Berichten: 170

#8 , 05 sep 2011 21:57

Pro en contra; een huurder vroeg mij toestemming om het slot te vervangen wegens beëindigen van zijn relatie, blijkbaar niet in de beste verstandhouding met de ex-partner; ik heb het oude slot en de sleutels (-1, van de ex...) netjes gekregen en hij heeft een nieuw slot geplaatst waarvan ik geen sleutel heb noch behoef.
Paar maanden geleden had hij zichzelf per ongeluk buitengesloten & kwam er een slotenmaker aan te pas. Moraal van het verhaal : uit praktische overwegingen is het handig dat een betrouwbaar iemand uit de buurt een exemplaar van je sleutel heeft...

witboek
Berichten: 8

#9 , 08 sep 2011 18:38

Nooit sleutel geven aan de eigenaar. Of gewoon een ander slot kopen. Als de sleutel afbreekt in het slot dan is de huurder verantwoordelijk dus is de huurder ook verantwoordelijk voor zijn eigen slot. Verder moet de huisbaas eerst bellen of een brief schrijven om in het pand te komen. Ik heb zo'n cowboy van een huisbaas, die denkt dat hij alles mag en de huurders moeten luisteren en ja-knikken.

JohnD
Berichten: 3580

#10 , 08 sep 2011 22:35

Als hierin vermeld staat dat hij de verhuurder een sleutel dient te overhandigen dan is hij eraan gehouden dit te doen, men spreekt dan immers over een contractuele verplichting.
Zal wel. Contractuele verplichting ? Gelukkig dat niet alles wat geschreven staat (en per ongeluk d.d. onattente huurder getekend) zo maar klakkeloos moet opgevolgd worden.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 08 sep 2011 22:53

Er is GEEN wettelijke verplichting die het verbied aan de eigenaar om een sleutel te vragen. Het bezit van een sleutel heeft geen enkele juridische waarde.
Het gebruik van een sleutel echter wel. Dus een eigenaar die een sleutel gebruikt zonder reden gebruikt wat juridisch wordt genoemd een valse sleutel.
Dus het binnengaan in een woning (wel zijn huis maar niet zijn woning) met een echte sleutel, maar die voor een niet legitiem doel gebruikt wordt, is schuldig aan een strafbaar feit.
Huisvredebreuk op zijn minst.
Niets belet u om direct een ander slot te steken, want dat is NIET verboden.

JohnD
Berichten: 3580

#12 , 09 sep 2011 02:22

Akkoord, maar dat wisten jij en ik al lang. Dus als ik het goed begrijp als in een kontrakt zou staan dat een huurder verplicht is een kopij van sleutel af te geven zou hij dat wettellik verplicht zijn om te doen. Maar de verhuurder mag de sleutel niet gebruiken.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Huren”