Immokantoor met speciale werkwijze

jade14
Topic Starter
Berichten: 2

Immokantoor met speciale werkwijze

#1 , 03 dec 2013 02:41

Recent heb ik een mondelinge overeenkomst bereikt met de verhuurder van een appartement.
Daaropvolgend kreeg ik prompt een overzicht met de kosten die ik moet betalen voor ik in het appartement kan intrekken.
Het betreft een huurwaarborg van 3 maanden (verzekeringsbon bij Korfine), kosten voor plaatsbeschrijving & opname tellers en het betalen van de eerste maand huur.
Op zich is dit alles niet ongewoon, zou je denken. Er zit echter een addertje onder gras.
Ik krijg namelijk het huurcontract pas opgestuurd (lees: de eerste keer op papier te zien) als ik deze som volledig betaald heb aan het immokantoor.
Het beweert dat hun contracten anders te veel worden rondgestuurd naar derden.

Is dit wettelijk toegestaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 03 dec 2013 11:18

Voor je een contract aangaat moet je toch weten wat er in staat, of wens jij een blanco cheque te tekenen?
Als ze niet graag hebben dat je er mee naar anderen gaat voor info, is dat het beste bewijs dat er waarschijnlijk onwettelijke dingen instaan, zoals een HWB van 3 maanden, terwijl deze wettelijk bepaald is op 2 maanden, tenzij je via een bank gaat.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 03 dec 2013 11:54

Aangezien wettelijk het betalen van de eerste maand huur wordt gezien als het aanvaarden van het contract gaat u dus akkoord met een contract dat u niet heeft gezien.

- Neem contact op met de verhuurder en leg deze uit vanwege welk onwettig feit u verhinderd wordt het pand te huren. Korfina is een standaard systeem onder immokantoren wat betreft de waarborg (Deze betaalt hun immers voor ieder aangebracht contract, wat een bank niet gaat doen...). Hetgeen me wel verwonderd is het feit dat Korfina nog drie maand aanvaardt. Ik dacht dat er een stilzwijgende overeenkomst was dat ze hun pakket beperkten tot twee maand.

- Deel het immokantoor vriendelijk mee dat u onmogelijk kan overgaan tot het betalen van de eerste maand huur zonder het contract ontvangen te hebben aangezien deze betaling wettelijk wordt beschouwd als een aanvaarden van de overeenkomst. Deel hen vervolgens even vriendelijk mee dat u contact heeft genomen met de tuchtcommissie van het BIV om dit gedrag dat ingaat tegen de deontologische code van het beroep van makelaar middels een klachtneerlegging te melden.

- Zoek een ander pand om te huren, een kantoor dat dergelijke malafide praktijken hanteert belooft alleen maar problemen in de toekomst.

Contactgegevens BIV:

Beroepsinstituut
van Vastgoedmakelaars
Luxemburgstraat 16B
1000 Brussel - België
Tel: +32 2 505 38 50
Fax: +32 2 503 42 23
E-mail: info@biv.be
Ondernemingsnummer:
0267.300.821

Openingsuren
Van maandag tot vrijdag
van 8u30 tot 12u30 en
van 13u30 tot 16u

Reclame

jade14
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 04 dec 2013 18:04

Bedankt voor het snelle en duidelijke antwoord, Vandebos

Ik ging sowieso niks betalen voor ik een contract gezien heb en wou gewoon weten wat de mogelijke gevolgen konden zijn.
De eigenaar verstaat mij daar ook in en zal contact opnemen met het immokantoor.

Ik denk eerlijk gezegd wel niet dat dit met opzet gedaan wordt.
Maar merkwaardig is het wel, zeker als er op die manier mee gesjoemeld kan worden.

Terug naar “Huren”