Niet naleven bezoeksrecht

all star
Topic Starter
Berichten: 3

Niet naleven bezoeksrecht

#1 , 04 nov 2013 10:39

Ten einde raad kom ik hier even informeren of iemand zich herkent in 'mijn problemen' en advies kan geven....

Even situatie schetsen:

Wij zijn reeds 10j gescheiden,2 pubers.
Sinds vorig jaar is er een nieuwe regeling : co-ouderschap
Kinderen zijn 15-17
Nu ben ik sinds vorig jaar hertrouwd met de man waar ik ook al 8j mee samen woon.
Mijn ex heeft om de zoveel tijd een andere vriendin.

Nu goed,sinds kort hangt mijn 15'jarige dochter het uit.Ze duldt geen opmerkingen , gaat niet akkoord met het minimum aan respect dat ik van haar verlang.Ze belt steeds haar vader en hij komt haar dan oppikken of gaat mee in haar verhaal om haar gelijk te geven.
Nu zijn we zover dat ze besloten heeft om bij haar vader te blijven.Sinds 2 maanden heb ik geen enkel contact meer.Ook vader laat geen gesprek toe,moedigt niet aan.Zo is de litanie van klachten, die mijn dochter en hij uiten tegen mij, bij navraag vaak gebaseerd op absurde redeneringen, soms tot in het frivole toe.Papa volgt haar hierin maar al te graag.
Nu heeft hij dus zonder mijn weet een aanvraag gedaan bij de rechtbank tot wijziging bezoeksrecht,hij wil dochter ALTIJD bij hem,zoon blijft co-ouderschap en hij eist maar liefst 500 euro alimentatie en kindergeld,domicilie etc...
Hij houdt dus nu al de dochter bij zich,verbreekt eigenhandig huidig vonnis en zaak komt wellicht pas in maart voor...Ik moet dus doen of mijn dochter dood is , niet eens bestaande,alle contact verbreken?
Advocaat zegt dat ik hem los van jeugdrechtbank ook via correctionele kan aanklagen voor niet naleven bezoeksregeling maar ze is 15j en houden ze daar rekening mee bij correctionele?Is het de moeite dat ik ook dat doe ,los van jeugdrechtbank ?Wordt hij dan effectief bestraft?WAT KOST DAT ALLEMAAL?

Graag advies,ervaringen...Dankjewel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 04 nov 2013 11:09

Telkenmale klacht indienen bij politie tegen uw ex als uw dochter niet mee wil. Uw ex moet het vonnis naleven, en moet er dus voor zorgen dat uw dochter mee gaat, of ze nu wil of niet, ongeacht wat zijn mening daarover is.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 04 nov 2013 21:37

Inderdaad aangifte doen.
Staat in het vonnis wie kinderen moet brengen/halen?
Co-ouderschap wil ook zeggen dat BEIDE ouders aan hetzelfde zeel trekken en de kinderen duidelijk maken dat het niet de kinderen zijn die beslissen maar wel beide ouders.
Trouwens als de kinderen bij u zijn is net NIET de taak van vader dochter te komen ophalen.
De correctionele rechtbank is voor feit dat uw ex STRAFRECHTELIJK vervolgt kan/gaat worden wegens het niet naleven van het huidige vonnis.
ook eens lezen :
http://elfri.be/sancties-bij-niet-eerbi ... gangsrecht" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 05 nov 2013 08:47

“Art.372.Een kind blijft onder het GEZAG van zijn ouders tot aan zijn meerderjarigheid of zijn ontvoogding.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘Nu zijn we zover dat ze besloten heeft om bij haar vader te blijven.’

Zij dient te verblijven waar het vonnis of de gehomoleerde overeenkomst dit opleggen,ook tegen haar eigen wil of die van haar vader.

“Art.432.§3.Wanneer over de bewaring van het minderjarige kind mocht zijn beslist...dan worden de straffen bepaald in de §§1 en 2 toegepast op de vader of de moeder die het minderjarige kind onttrekt...aan de bewaring van hen aan wie het krachtens de beslissing is toevertrouwd,die het niet afgeeft aan degenen die het recht hebben het op te eisen of die het,zelfs met zijn toestemming,ontvoert of doet ontvoeren...“(8 juni 1867 Strafwetboek).
‘De onthouding van een ouder om zijn gezag te doen gelden teneinde de weerstand van een kind tegen de uitoefening van het bezoekrecht van de andere ouder te overwinnen kan,naar omstandigheden...het in art.369bis(nu 432) bedoelde misdrijf opleveren‘[Cass. 21 oktober 1986,R.W. 1986-87,1609-1610,noot;Cass. 28 oktober 1987, J.Dr.Jeun. 1988,7;Cass. 15 maart 1989, J.T. 1989,666;Cass. AR7009,8 februari 1994(X.), onuitg.,geciteerd door TRD&I 1994,545].

“Art.1385bis. De rechter kan op vordering van één der partijen de wederpartij veroordelen tot betaling van een geldsom,dwangsom genaamd,voor het geval dat aan de hoofdveroordeling niet wordt voldaan ..."(Ger.W.).Zie Benelux-Gerechtshof 11 mei 1982(LADAN t. DE BRUIN en WESSENBURG t. PETIT),F.B.U.,III.1.50.3-1,http://www.courbeneluxhof.be/arresten/N ... 1_3_86.pdf

Leg strafklacht neer bij de politie tegen de vader en stel u bij seponering burgerlijk partij bij de onderzoeksrechter. U kan ook bij de burgerlijke rechter vorderen dat de vader u een dwangsom per dag betaalt telkens hij het kind niet afgeeft zoals het moet.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

all star
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 08 nov 2013 15:07

Bedankt voor de info,ik doe het nodige...

Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#6 , 08 nov 2013 19:11

Heb dat vroeger ook meegemaakt.
Bijna nooit bezoekrecht gekregen en in de vakantie zag ik hem ook niet. Ging zonder melding naar buitenland (USA, Japan, ...)
Veel, zeer veel klacht ingediend bij politie, ... maar niets aan te doen. Veel gezever maar in die situatie staat de vader in dat geval daar met een onuitvoerbaar vonnis.
Of moest ik nu een deurwaarder opvorderen om hem te gaan halen?
,

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 08 nov 2013 19:25

Is de andere partij nooit op het matje geroepen?

Maar ik weet het - gerecht (rechtbank-parket-advocaten) dat zou allemaal heel wat beter kunnen.

all star
Topic Starter
Berichten: 3

#8 , 12 nov 2013 05:38

er komt een dagvaarding. ..duimpje
is enige optie

Terug naar “Actuele Thema's”