Feitelijk samenwonend, overname hypotheek?

Tom.
Topic Starter
Berichten: 1

Feitelijk samenwonend, overname hypotheek?

#1 , 28 aug 2013 22:11

Goedenavond

Mijn vriendin en ik zijn feitelijk samenwonend en hebben in april 2011 samen een appartement gekocht in Antwerpen. Nu zijn we sinds enkele weken uit elkaar en zijn we de mogelijkheden aan het bekijken.

Er zijn enkele mogelijkheden:
1) We verkopen het appartement. Volgens onze notaris krijgen we dit zonder problemen verkocht, maar heb nog steeds mijn twijfels. Heeft er iemand zicht op de immo-markt in Antwerpen?

2) Ik ben de enige die de lening zou kunnen overnemen. Volgens mijn bank moeten we dan de boete betalen voor het stopzetten van de hypotheek en starten ze, met mezelf als enigste ontlener, een nieuw dossier. Tegen de huidige rentevoeten uiteraard. Nu is dit volgens de boekhouder van mijn broer niet correct (een commercieel praatje) en moeten ze, als een van de huidige ontleners dit aangeeft, de lening overdragen aan dezelfde voorwaarden. De naam van mijn vriendin wordt er dan als het ware gewoon uit geschrapt. En dit zou mijn situatie een pak makkelijker maken (puntje 3). En vooral een pak goedkoper.

3) Ikzelf zit jammer genoeg sinds vorig jaar thuis met ziekteverlof. In het geval dat ik toch een nieuwe hypotheek zou moeten aangaan moet ik drie recente loonstaten voorleggen. En die heb ik niet aangezien ik op langdurig ziekteverlof ben en pas tegen het einde van dit jaar herstelt zal zijn. Het zou dus pas kunnen in maart 2014, maar nu is de bank daar wel mee akkoord om tot dan alles bij het oude te houden. Maar nu wilt het toeval dat mijn broer op zoek is naar een appartement. Hij kan perfect het deel van mijn vriendin en meer aflossen zodat ik het iets ruimer heb op het einde van de maand én hij toch niet moet huren, want op mijn eentje neem ik het appartement niet over. Mijn vriendin verhuist midden november naar een huurappartement en wil niet dubbel betalen en verwacht dus dat we of verkopen of iemand zich inhuurt (en dat zowiezo, ook al woont ze en betaalt ze niet meer, het voordeel van die extra maanden tot een eventuele verkoop of uitkoop, naar haar gaan), maar dat ziet mijn broer niet zitten. Nu zullen er ongetwijfeld constructies bestaan die mogelijk zijn, maar met extra kosten tot gevolg, daar kan je zeker van zijn. Indien ik geen nieuwe hypotheek moet aangaan, kan mijn broer zijn deel aan mij betalen en maken wij een onderhandse akte op die we laten registreren. Veel eenvoudiger en goedkoper.

Hebben jullie nog andere adviezen?
Alvast bedankt! Groeten
Tom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Johan1975
Berichten: 5

#2 , 04 okt 2013 09:34

De hypotheek kun je / mits akkoord van de bank (obv jouw inkomen/hypotheeklast) en mits betalen van een dossierkost eenvoudig overnemen op je eentje. je ex-partner wordt dan inderdaad gewoon geschrapt.
Heb dit vorig jaar laten doen bij Belfius, zonder noemenswaardige problemen.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 04 okt 2013 16:48

Bij echtscheiding is dat geen probleem. Daar maakt dat meestal deel uit van de overeenkomst. Maar de meeste banken staan huiverig om dat te doen bij samenwonenden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”