advies bij probleem domeinnaam

dietrich
Topic Starter
Berichten: 19

advies bij probleem domeinnaam

#1 , 02 jan 2008 13:50

Hallo,

ik ben een student informatica, maar we hebben absoluut niks gezien i.v.m. recht enzo.
In april 2007 maakte ik een website als taak voor het vak 'internettechnologie'. De site was gebasseerd op een bestaande winkel, die me alle nodige informatie gaf, om een zo volledig mogelijke site te maken.
Nadat mijn werk voor school erop zat, waren de eigenaars ook tevreden met mijn werk. Dan kwam de vraag van hen, of ik die site ook online kon plaatsen. Ik moest alles regelen, omdat zij daar niks van kenden.
Dus ik maakte een domeinnaam aan (nl. www.depapaverbio.be) en een hosting (beiden bij www.alfahosting.be). Via het aanvraagformulier kon ik aanduiden dat de eigenaars de factuur zouden betalen (was ook zo afgesproken).

Enkele dagen later kreeg ik van de eigenaars een papier met de login-gegevens zodat ik alles online kan plaatsen.

Vorige week vrijdag krijg ik telefoon van alfahosting met de vraag of ik mijn beheer wel overdragen aan de winkel. Want, de domeinnaam stond op mijn naam. Alfahosting vertelde dat ze werden gecontacteerd door de eigenaar van de winkel om deze trade aan te vragen. Dus de winkel vond het ook al niet nodig om mij eerst te contacteren. Op heden hebben ze mij nog altijd niet gecontacteerd.

Ik zat te denken wat er dus gebeurd als ik toestemming geef daarvoor, nl. zij hebben dan die domeinnaam, hun account EN mijn website, want die staat op hun account.
Dus ik kreeg maandag een e-mail, met een aanvraag voor een trade, en ik heb geweigerd.
Maar ik kon de dag erna ook blijkbaar niet meer inloggen op de servers, waar mijn website opstaat.
Ikzelf heb dan de hosting opgebeld en zij hebben me verteld dat ik geen toegang meer heb op hun account. Maar ik bezit wel nog mijn aangevraagde domeinnaam, dat blijft op mijn naam staan.
Dus voorlopig is die domeinnaam nog altijd gekoppeld aan hun account en is de website nog online.
Maar wat zij dus proberen is mijn creatie af te nemen, denk ik. Ik kan ook een eigen account aanmaken, met een factuur op mijn naam, dan heb ik een account met daaraan die domeinnaam gekoppeld. Maar dan is hun site offline, wat niet zo heel erg kan zijn, want het is geen E-commerce-site.

Kan ik een overeenkomst maken met de eigenaars, dat zij die domeinnaam overkopen van mij; rekening houdend dat ik student ben en niet over een commerciële zaak beschik. En toch alles wettig wil regelen.

Stel ze willen ook mijn website, kan ik daarvoor ook wettig vergoed worden als student. Tot op heden heb ik alles gratis gedaan.

Met vriendelijke groeten
Dietrich

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#2 , 02 jan 2008 15:24

je hebt die site gemaakt als een soort eindwerk

dat is idd gratis, maar nu het eindwerk gedaan is kan je voor verdere handelingen (onderhoud, updates) wel geld vragen

bij ons is het eindwerk eigendom van de school, en mag de sponsor dit gratis gebruiken, latere veranderingen zijn eigendom van de sponsor voor zover hij ervoor betaald
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

dietrich
Topic Starter
Berichten: 19

#3 , 02 jan 2008 17:22

dit was niet echt een eindwerk, meer een gequoteerde oefening middenin het schooljaar. Sindsdien heb ik heel veel veranderd en geupdated aan de site.

Stel dat ik nu een overeenkomst probeer te maken, dat ik die domeinnaam wil ovedragen aan hen(gratis, volgens dns, kan dit niet doorverkocht worden).
Maar dan moeten zij wel mijn eigenste creatie(website) van hun server halen, indien ze hem willen houden, moeten ze dan betalen. Op welke manier moet er dan betaald worden. Want als zij mij geld geven, is dit toch 'zwart geld'? Of is een papier ondertekenen voldoende? Maar dan moet ik belasting daarop betalen? Of heb ik het mis?

Reclame

dietrich
Topic Starter
Berichten: 19

#4 , 04 jan 2008 21:40

ik heb de eigenaars van de winkel telefonisch gecontacteerd, en heb van hen vernomen dat ze mij website niet meer willen gebruiken.
Als korte resume van het telefonisch gesprek, zou ik volgende e-mail sturen:
" Naar aanleiding van ons telefonisch contact, laat ik weten aan alfahosting dat de trade van de domeinnaam: depapaverbio.be zal doorgaan. Wanneer de overdracht tot stand is gekomen, wordt al mijn werk van de servers verwijderd. Dit houdt in dat noch de mijn webpagina's, nog mijn stijldocumenten, noch mijn ontworpen logo's, noch de door mij genomen productfoto's, verder mogen gebruikt worden. "

Is er hier nog iets aan toe te verbeteren of toe te voegen?

RijmenamsK
Berichten: 50
Locatie: Tienen

#5 , 04 jan 2008 23:01

Ik zou dit eerder via gewone brief of aangetekend schrijven doen, kwestie van meer bewijskracht te hebben

djanodive
Berichten: 326

#6 , 24 apr 2008 16:03

En hoe is het ondertussen verder gegaan? Kwestie van bij te leren?

alfahosting
Berichten: 1

#7 , 07 aug 2008 11:16

En hoe is het ondertussen verder gegaan? Kwestie van bij te leren?
We kwamen per toeval uit op dit onderwerp. We zouden hier graag aan toevoegen, zonder verder in te gaan op de zaak, dat jullie in dit geval maar 1 kant van het verhaal horen.

Bart
Beheerder
Berichten: 404
Juridisch actief: Ja

#8 , 07 aug 2008 18:27

Alfahosting, het zou me plezier doen mochten jullie de andere kant eens willen toelichten.

Het verhaal intrigeert me.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”