(oude) informatie en acte opvragen

BVPJ
Topic Starter
Berichten: 7

(oude) informatie en acte opvragen

#1 , 25 jun 2013 14:23

in 1980 overleed mijn grootvader. Ik weet dat zijn dochter toen geeist heeft dat haar deel werd uitbetaald. Mijn vader heeft toen samen met mijn grootmoeder alle moeite moeten doen om die centen bijeen te halen, anders moest het huis verkocht worden. (kan het dat er toen nog geen bescherming van de woonst was?)

In ieder geval, deze kwestie is een oorzaak geweest van grote onmin in de familie, klassiek resultaat waarschijnlijk...

Nu, meer dan 30 jaar later is grootmoeder 97 jaar en haar dochter "ruikt" natuurlijk weer centjes...

Mijn vader is ondertussen overleden zodat ik voor 1 helft potentiëel erfgenaam ben. Maar ik weet van die historie natuurlijk niet het fijne. snotneuzen mochten zich toen nog niet moeien :wink:

Ik weet dat de verdeling toen bij een notaris gebeurd is, ik weet welke notaris maar ik heb die acte natuurlijk niet.

Kan ik rechtstreeks of via een notaris die acte nu opvragen?

Kan dat vóór de erfenis "open valt" of pas nadien? Wat kunnen de kosten zijn?

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe
Berichten: 697

#2 , 12 aug 2013 16:06

In de hoop je toch nog van dienst te zijn:
In principe zal de notaris de akte enkel mogen doorgeven aan de "belanghebbende partijen".
Volgens mij ben je wel degelijk belanghebbende partij als erfgenaam van je vader.
Dit kan gratis zijn (als partij), maar de notaris kan ook een vergoeding van 2,5 euro per blad vragen (rolrecht). Is een beetje afhankelijk van de notaris.
Niets belet je echter informatie te vragen bij die notaris

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 17 aug 2013 18:50

Grootmoeder kan haar helft perfect aan u verkopen.
Dan is er alleen maar geld te verdelen daarna.

Vraag eens aan een notaris wat de beste mogelijkheden zijn.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”