opzeggen kredieten

indramaes
Topic Starter
Berichten: 33

opzeggen kredieten

#1 , 07 aug 2013 13:53

ik heb 2 kredieten lopen bij een bank, één voor een privéwoning en één voor een handelspand. op geen van de twee leningen is er een achterstand.
ik heb ook een kaskrediet en door de crisis zit ik in overschrijding. nu ben ik dat wel aan het aanzuiveren, plus ik heb voor al de uitstaande leningen borgstelling.

nu dreigt de bank om al mijn kredieten op te zeggen als ik mijn kakrediet niet per direct aanzuiver.

kan dit zomaar ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38613

#2 , 07 aug 2013 14:53

lees uw contracten er eens op na.
In de meeste contracten zal staan dat bij termijnoverschrijding de hoofdsom en intresten direct opvraagbaar zijn.
ook al is men jarenlang een goede klant ... heeft en ook zijn privé rekeningen daar en veel spaargeld...
Maar tegenwoordig één termijn overschreven en hop de brieven gaan naar alle betrokkenen - bij ons ook naar de beide borgstellers.

basejumper
Berichten: 4631
Locatie: Diest

#3 , 07 aug 2013 19:22

Indra,

Wat woonkrediet betreft is de wet op hypothecaire kredieten van toepassing. De bank kan dit krediet enkel opzeggen in de voorwaarden voor zien in de algemene voorwaarden of in de wet. in praktijk kan dit niet opgezegd worden tenzij je minstens drie vervaldagen achter staat.
Beroepskredieten behoren tot het contractrecht.
Hier kan de bank kredieten opzeggen wanneer zij van oordeel is dat de verderzetting van de bankrelatie haar belangen in gevaar brengt. Dat kan bvb ook een balans zijn die ettelijke jaren na elkaar de slechte richting uitgaat. Dat kan zeker en vast een overschrijding zijn, omdat je hier zelf buiten de contractueel afgesproken lijntjes kleurt;
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

indramaes
Topic Starter
Berichten: 33

#4 , 08 aug 2013 11:25

dus als ik het goed begrijp basejumper, dan kan mijn woningkrediet niet opgezegd worden? als het beroepskrediet opgezegd wordt, gaat het dan via de rechtbank, of beslist de bank alleen?

basejumper
Berichten: 4631
Locatie: Diest

#5 , 08 aug 2013 18:52

Woonkrediet kan niet opgezegd worden tenzij je ook daar achterstallen vertoont.
opzeg beroepskredieten kan éénzijdig door de bank. Zij moet daar niet via een rechtbank passeren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”