Belastingaangifte 2013: pincode kwijt

Egel
Topic Starter
Berichten: 4

Belastingaangifte 2013: pincode kwijt

#1 , 16 jul 2013 16:44

Dag allemaal,

Vandaag wilde ik (heel dicht bij de deadline, ik weet het) mijn belastingaangifte invullen via Tax On Web. Nu blijkt het blaadje met mijn pin- en pukcode spoorloos verdwenen. Mijn aangifte zal dus sowieso te laat binnen zijn...

Wat kan ik nu het beste doen? Ik ging dit jaar voor het eerst gebruik maken van Tax On Web, dus ik heb ook nog een papieren aangifte liggen. Kan ik het best deze zo snel mogelijk versturen of vraag ik beter een token aan om daarna alsnog gebruik te maken van Tax On Web?

Wat zijn de gevolgen als mijn aangifte te laat is? Het is de eerste keer dat dit mij overkomt, de laatste maanden zijn nogal hectisch geweest wegens persoonlijke redenen...

Alvast bedankt voor de raad.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tope
Berichten: 916

#2 , 16 jul 2013 16:55

Koop (of leen) een kaartlezer en log in met je identiteitskaart.
Dan heb je geen token meer nodig.
Tenminste als je de pincode van je ID bij de hand hebt...

Egel
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 16 jul 2013 17:04

Dat is dus het probleem (zie topictitel).

Reclame

Tope
Berichten: 916

#4 , 16 jul 2013 17:09

Oei, sorry, te vlug gelezen.
Ik dacht dat je het papier met je token verloren was.

bartvdv
Berichten: 1911

#5 , 16 jul 2013 17:26

Laten invullen door een boekhouder, nog tijd tot 16 oktober ?

Egel
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 16 jul 2013 18:53

Hoeveel vraagt een boekhouder daarvoor?

my_key
Berichten: 221
Juridisch actief: Ja
Locatie: Hasselt
Contacteer: Website

#7 , 16 jul 2013 19:07

Ik heb al meermaals een aangifte te laat ingediend voor andere mensen (bijna honderd keer), meestal 1 dag tot soms zelfs een dikke week te laat (schriftelijk wel). In 9/10 gevallen gebeurde er niets. Een tiental mensen kregen wel een boete, maar dan hebben wij een "beroep ingesteld tegen die beslissing". Eerder een verklarend schrijven bv. kind overleden, vader op sterven, echtscheidingsproblemen en uit het oog verloren, ziekenhuisopname... niets verzonnen, steeds echte feiten gestaafd met bewijsstukken. In alle gevallen is de boete kwijtgescholden omdat het over een eerste overtreding ging, met de waarschuwing dat het de tweede maal echt prijs is.

Ik weet niet of tax on web afgesloten is na de 16de, maar ik vermoed van niet. Bel eens (ev. anoniem) naar de helpdesk om dat te vragen? Dan zou u nog kunnen zoeken naar de pincode en/of een nieuwe aanvragen.

Zoals gezegd kan het wel nog zonder risico, maar tegen een kostprijs, via een volmachthouder zijnde bv. boekhouder, accountant, fiscalist tot 16/10/2013. De prijs varieert per boekhouder, net zoals elke zelfstandige beslist die dat uiteindelijk zelf (ook niet elke loodgieter is even duur).

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 16 jul 2013 20:03

Best verander je de pincode van uw ID kaart en neem dezelfde als uw bankkaart.
Nu zal je via een boekhouder moeten gaan, of persoonlijk naar het belastingkantoor, waar ze gewoon met uw ID kaart (en zonder Code) kunnen aanloggen.
In de kranten gelezen dat ze vanaf dit jaar de laattijdige aangiftes effectief gaan beboeten.

Egel
Topic Starter
Berichten: 4

#9 , 16 jul 2013 22:24

Een nieuwe pincode aanvragen duurt gemiddeld 3 weken. Een token aanvragen duurt maximum 10 dagen. Het lijkt me het snelst om alsnog mijn papieren aangifte op te sturen en dan maar het risico op een boete te nemen.

Vandebos
Berichten: 16087

#10 , 16 jul 2013 22:35

Ik heb al meermaals een aangifte te laat ingediend voor andere mensen (bijna honderd keer), meestal 1 dag tot soms zelfs een dikke week te laat (schriftelijk wel). In 9/10 gevallen gebeurde er niets. Een tiental mensen kregen wel een boete, maar dan hebben wij een "beroep ingesteld tegen die beslissing". Eerder een verklarend schrijven bv. kind overleden, vader op sterven, echtscheidingsproblemen en uit het oog verloren, ziekenhuisopname... niets verzonnen, steeds echte feiten gestaafd met bewijsstukken. In alle gevallen is de boete kwijtgescholden omdat het over een eerste overtreding ging, met de waarschuwing dat het de tweede maal echt prijs is.

Ik weet niet of tax on web afgesloten is na de 16de, maar ik vermoed van niet. Bel eens (ev. anoniem) naar de helpdesk om dat te vragen? Dan zou u nog kunnen zoeken naar de pincode en/of een nieuwe aanvragen.

Zoals gezegd kan het wel nog zonder risico, maar tegen een kostprijs, via een volmachthouder zijnde bv. boekhouder, accountant, fiscalist tot 16/10/2013. De prijs varieert per boekhouder, net zoals elke zelfstandige beslist die dat uiteindelijk zelf (ook niet elke loodgieter is even duur).
Heeft mij het jaar dat mijn dementerende grootmoeder verplicht in het rusthuis werd opgenomen en er geen spoor te vinden was van haar belastingsaangifte, € 1250 boete gekost. Attesten van artsen, rusthuis etc etc maakten allemaal geen fluit uit, men werd er in het Kantoor te Tienen alleen maar onbeschofter door.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 17 jul 2013 11:30

Tot vanavond kan je nog steeds terecht op het plaatselijke belastingkantoor om uw aangiste te laten doen via Taks-on-Web, en dit ZONDER pincode.
Je zal er u wel moeten voor verplaatsen.

neira
Berichten: 89

#12 , 17 jul 2013 11:49

Geen zorgen, boetes worden niet toegekend eerste maanden: zie http://www.koengeens.be/b-16-juli-2013.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie niet of niet tijdig zijn aangifte indient, zal van de FOD Financiën een herinneringsbrief ontvangen. De belastingplichtige die binnen de herinneringsperiode antwoordt, zal geen sanctie krijgen.

my_key
Berichten: 221
Juridisch actief: Ja
Locatie: Hasselt
Contacteer: Website

#13 , 22 jul 2013 09:32

Heeft mij het jaar dat mijn dementerende grootmoeder verplicht in het rusthuis werd opgenomen en er geen spoor te vinden was van haar belastingsaangifte, € 1250 boete gekost. Attesten van artsen, rusthuis etc etc maakten allemaal geen fluit uit, men werd er in het Kantoor te Tienen alleen maar onbeschofter door.
Jammer dat te horen, dat is niet mijn ervaring. Mag ik vragen of u een bezwaarschrift had ingediend?

Blijkbaar stuurt de fiscus nu ook een persbericht uit dat ze soepel gaan zijn voor de laattijdige aangiftes: cf. http://netto.tijd.be/geld_en_gezin/bela ... 5-1624.art" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”