Als verkeerslichten niet werken moet dan normaal niet het oranje licht knipperen om de auto's te waarschuwen dat ze moeten oppassen. NEEN
Als er politie aan dat kruispunt met de niet werkende lichten zijn, moeten zij dan niet het verkeer regelen. NEEN
Het gevaarsverkeersbord zijnde een omgekeerde driehoek met wit vlak betekent niet dat ge onmiddellijk moet stoppen maar dat je moet oppassen (want het is een gevarenteken) daar je een voorrangsbaan nadert en ALS er op die voorrangsbaan verkeer is DAN moet je stoppen om zo voorrang te geven.
Onmiddellijk stoppen is met een rode zeshoek met in het midden in het wit STOP
Klopt mijn redenering hierover. JA
Bedankt voor jullie antwoord
Groetjes
Fout, de omgekeerde driehoek is een voorrangsbord, geen gevaarbord (is bord B1, B-borden zijn voorrangsborden, A-borden zijn gevaarborden). Reden is dat verkeerslichten enkel boven voorrangsborden gaan, alle andere borden (dus ook gevaarborden) blijven gelden bij verkeerslichten.Het gevaarsverkeersbord zijnde een omgekeerde driehoek met wit vlak betekent niet dat ge onmiddellijk moet stoppen maar dat je moet oppassen (want het is een gevarenteken) daar je een voorrangsbaan nadert en ALS er op die voorrangsbaan verkeer is DAN moet je stoppen om zo voorrang te geven.
Fout, betekent stoppen (ongeacht of er verkeer is) en voorrang geven. Klein verschil in nuance, maar kan wel belangrijk zijn.Onmiddellijk stoppen is met een rode zeshoek met in het midden in het wit STOP
Volgorde: politie, verkeerslichten, verkeersborden, wegmarkering.
Verkeerslichten, wegmarkeringen en verkeersborden zijn alle 3 gelijkwaardige verkeerstekens. Men dient ze allemaal gelijktijdig in acht te nemen. Enige uitzondering: bij actieve verkeerslichten, gelden de verkeersborden betreffende de voorrang op datzelfde kruispunt niet. Er is geen enkele bepaling in de wegcode dat verkeersborden boven wegmarkeringen zouden gaan.
Wat lohabra eerder komt te zeggen klopt dus wel degelijk.Artikel 6. Waarde van de bevelen van de bevoegde personen, van de verkeerstekens en van de verkeersregels
6.1. De bevelen van bevoegde personen gaan boven de verkeerstekens alsook boven de verkeersregels.
6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.
6.3. Als de verkeerslichten op een bepaalde plaats werken gelden hier de verkeersborden betreffende de voorrang niet die op dezelfde weg geplaatst zijn.
Deze bepaling geldt noch voor het oranjegeel knipperlicht, noch voor de lichten boven de rijstroken, noch voor de voorrangsborden B22 en B23.
Dit is een informatieve site, die de wegcode versimpelt voor leerlingschauffeurs.Verkeerslichten, wegmarkeringen en verkeersborden zijn alle 3 gelijkwaardige verkeerstekens. Men dient ze allemaal gelijktijdig in acht te nemen. Enige uitzondering: bij actieve verkeerslichten, gelden de verkeersborden betreffende de voorrang op datzelfde kruispunt niet. Er is geen enkele bepaling in de wegcode dat verkeersborden boven wegmarkeringen zouden gaan.
Fout
zie: http://www.gratisrijbewijsonline.be/flikwet3.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Artikel 6. Waarde van de bevelen van de bevoegde personen, van de verkeerstekens en van de verkeersregels
6.1. De bevelen van bevoegde personen gaan boven de verkeerstekens alsook boven de verkeersregels.
6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.
6.3. Als de verkeerslichten op een bepaalde plaats werken gelden hier de verkeersborden betreffende de voorrang niet die op dezelfde weg geplaatst zijn.
Dus: verkeerslichten, borden, en wegmarkeringen zijn gelijkwaardig (6.2), met als uitzondering op de kruispunten met werkende lichten, daar gaan de lichten boven de voorrangsborden (6.3). Lichten gaan niet boven andere borden.
Een klein voorbeeldje, mischien wordt het dan wat duidelijker. Hopelijk krijgt u zo een beter beeld, ipv dat ik hier wat ga goochelen met wetteksten.Zo krijg je toch een mooie piramide als je het mij vraag: politie (bevoegde personen), driekleurige verkeerslichten, andere verkeerstekens (zoals verkeersborden), verkeersregels.
De wegmarkering kan tegenwoordig een uiting zijn van een verkeersteken (maximumsnelheid opleggen) of gewone verkeersregels (volle lijn).
En, de website die ik eerder vermeld heb IS uiteraard gebaseerd op de wegcode. Gewoon iets gemakkelijker uitgelegd zodat degene die de verkeersregels aan het leren zijn het beter kunnen begrijpen. Logisch...