faillissement aanvragen..hoe en wat??

axell
Topic Starter
Berichten: 5

faillissement aanvragen..hoe en wat??

#1 , 11 apr 2013 08:57

Ik heb een klein internetbedrijf en het gaat financieel niet meer. Ik moet per kwartaal bijna 2000 euro aan sociale bijdragen betalen (in 2010 uitzonderlijk 30.000 euro netto verdiend) en door de crisis verdien ik net geen 1200 euro bruto (netto 1000 euro). Mijn contract met de boekhouder heb ik al maanden geleden stopgezet.

Ik heb geen schulden bij andere bedrijven, maar wel achterstallige sociale bijdragen. In totaal bijna 3000 euro inclusief dit kwartaal en de volgende factuur van 2000 euro is al in aantocht.

Het is erg jammer maar enkel een faillissement kan deze nachtmerrie stoppen. Maar ik weet echter niet hoe ik eraan moet beginnen zonder de hulp van een boekhouder (die ik niet meer kan betalen).

1) Hoe kan ikzelf een faillissement aanvragen en liefst zo snel mogelijk om de schade te beperken?
2) Moet ik nog al die achterstallige sociale bijdragen betalen?
3) Ik heb in mijn bedrijf 2 computers en 50% van mijn wagen ingeschreven als aftrekposten. Is deze na het faillissement van mij of komen ze die halen?

Welke rol speelt het sociaal verzekeringsfonds waarbij ik aangesloten ben? Ik weet enkel dat ik ook zo snel mogelijk een stopzetting bij hen aanvraag.

Ik hoop dat iemand mij hier op weg wil helpen!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 apr 2013 12:52

Een fallissement persoonlijk aanvragen is gratis.
Je gaat naar de grifie van de rechtbank van koophandel en je zegt dat je de boeken wil neerlegen, men zal met je mee gaan naar de hoofd griffier en hij maakt een verzoekschrift op en dezelfde dag ben je failliet verklaart.

Wat doe je mee ?
je vult een lijst in thuis en dit overhandigt je aan de griffier + een balans !

De lijst is hier te vinden http://www.rechtbankkoophandeldendermon ... fte_NP.pdf
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 apr 2013 13:02

Wel moet je zorgen dat je enkel nog het eerste kwartaal van 2013 betaald anders geen faillissements verzekering.

Ben je een vennootschap ???

Als je een éénmanszaak bent komen ze het meeste halen, en wat er nog op de bankstaat om het even wat, haal het nu onmiddelijk af.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

bartvdv
Berichten: 1911

#4 , 11 apr 2013 13:42

@denlowie: er staat nergens geschreven dat de sociale zekerheidsbijdrage voor het eerste kwartaal van 2013 eerst zou moeten worden betaald om recht te hebben op een uitkering. Het zou ook maar een onzinnige voorwaarde zijn. De oudere sociale bijdragen zouden dus niet meer moeten worden betaald? Net op die achterstallen moeten boetes worden betaald onder de vorm van verhogingen van 3 en 7%.

"wat er nog op de bankstaat om het even wat, haal het nu onmiddelijk af" lijkt mij al helemaal geen goede raad. Dat neigt zelfs naar fraude.

De TS heeft blijkbaar nog geld genoeg om zichzelf een loon uit te betalen. De TS kan dan beter vrijstelling aanvragen of een afbetalingsplan voorstellen. Dat laatste wordt in bijna alle gevallen toegestaan. Het faillissement aanvragen of wco is een vlucht naar het onbekende en kan hem letterlijk veel meer kosten.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 apr 2013 15:02


@denlowie: er staat nergens geschreven dat de sociale zekerheidsbijdrage voor het eerste kwartaal van 2013 eerst zou moeten worden betaald om recht te hebben op een uitkering. Het zou ook maar een onzinnige voorwaarde zijn. De oudere sociale bijdragen zouden dus niet meer moeten worden betaald? Net op die achterstallen moeten boetes worden betaald onder de vorm van verhogingen van 3 en 7%.

Dit zal jij dan wel beter weten zeker?, anders zoek het maar eens op om te weten wanneer je recht heeft op de faillissement verzekering!!
En de andere kwartalen die blijven in het faillissement, en worden later beschouwd als zijnde vrijstelling van RSZ betalingen.


En een faillissement is soms veel beter dan een WCO , want meestal is dit toch maar uitstel van executie.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

GOLDEN
Berichten: 22

#6 , 11 apr 2013 15:12

Volgens mij kan je veel beter eens gaan praten met sociaal verzekeringsfonds.
Afbetalingsplan aanvragen en zeker vrijstelling van sociale bijdragen. Dit is veel minder drastisch dan onmiddellijk faillissement.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 apr 2013 15:21

Eerst eens met tussenstap praten !!

http://www.tussenstap.be/
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bartvdv
Berichten: 1911

#8 , 11 apr 2013 16:08

@denlowie:

"Voorwaarden
Om recht te hebben op de maandelijkse faillissementsuitkering dient aan een aantal voorwaarden te zijn voldaan. De zelfstandige:
- dient zijn hoofdverblijfplaats in België te hebben
- dient gedurende de drie kwartalen voorafgaand aan het kwartaal van het vonnis van faillietverklaring én tijdens het kwartaal waarin datzelfde vonnis valt ( voor de niet-handelaar geldt het kwartaal waarin de activiteit werd stilgelegd) onderworpen te zijn geweest aan het sociaal statuut der zelfstandigen
- dient gedurende deze kwartalen aangesloten te zijn geweest als zelfstandige in hoofdberoep en dient minstens de minimumbijdrage voor een zelfstandige in hoofdberoep verschuldigd zijn geweest. Het is dus niet vereist dat deze bijdragen daadwerkelijk betaald werden.
- mag na de uitspraak van het faillissement (of – voor de niet-handelaar -na het stopzetten van de zelfstandige activiteit) geen enkele beroepsactiviteit uitoefenen, noch een recht op een vervangingsinkomen4 kunnen laten gelden. Wie gedurende een bepaalde maand wel gewerkt heeft, zal de uitkering van die maand verliezen."

Voor een paar duizend euro achterstand het faillissement aanvragen is dom en zeker geen goede raad. Het contract/contact met de boekhouder verbreken is dat al evenmin. De curator die het faillissement afhandelt werkt niet gratis. De TS denkt te kunnen ontkomen aan de schulden door het faillissement aan te vragen, maar lijkt niet te beseffen dat hij riskeert persoonlijke eigendommen in beslag te zien nemen (bankrekeningen, meubels, auto, huis, ...)

En dat wco uitstel van executie zou zijn, is nog helemaal niet zeker. Het is in ieder geval een periode om één en ander grondig te overdenken en naar betere uitwegen te zoeken. Al was het een job in loondienst.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 apr 2013 16:28

@Bart

Bart je heeft 100% gelijk, maar bij veel zelfstandigen staat het water aan de lippen, en dan is het voor de gemoedsrust soms veel beter de korte pijn dan jaren miserie, een W C O is geen cadeau.

Bart de voorwaarden wat je aanhaalt is juist, maar de praktijk is soms heel anders, en ook je ziekteverzekering hangt daar volledig aan, ik raad aan iedereen die in faling gaat aan om zeker het laatste kwartaal betaald te hebben en daar heb ik ervaring mede dat dit noodzakelijk kan zijn voor de goede afloop, als zelfstandige bent je niet zo beschermt als een werknemer, ondanks dat dit nu op 5 jaar tijd zeer veel verbeterd is en nog zal verbeteren.

Een faling hoeft geen straf te zijn voor de zelfstandige, want men weet nooit de oorzaak als je er zelf niet in zit, als ik soms in bepaalde topics de raad leest wat formumers posten dan denk ik dikwijls na, hoe het komt dat er niet meer falingen zijn, ieder zelfstandige is niet rijk hoor zoals bepaalde ministers het laten uitschijnen dat het allemaal fraudeurs zijn, daar zijn ook eerlijke mensen bij die zoals het hoort hun RSZ en belastingen betalen.

En vergeet niet dat bij de werknemers ook zwartwerkers zijn, en ook profiteurs dit lees ik hier dagelijks zelfs op dit forum.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

axell
Topic Starter
Berichten: 5

#10 , 11 apr 2013 21:36

Zoveel reactie had ik niet verwacht! Mijn dank hiervoor.

@denlowie. Bedankt voor de instructies! Met die informatie weet ik wat ik moet meenemen en bij wie ik moet zijn.

Van die 3000 euro is 1000 euro een oude schuld. Het gaat om een afrekening van meer dan 7000 euro op basis van 2009. Dat was mijn startjaar een heb daar toen met verlies gewerkt (ergens in het midden van het jaar gestart). Maar de staat heeft 2009 gelijkgesteld met 2010 zoals dat wettelijk mag. Dus heb ik volgens de staat in 2009 ook netto 30.000 euro verdient, terwijl het nog geen 6000 euro was.

Die 7000 euro heb ik met een afbetalingsplan betaald, maar omdat ik 2x niet kon betalen vanwege onverwachte kosten hebben ze gedreigd met inbeslagname en het plan afgeblazen. Ik heb met ze gepraat en heb zo tot nu toe 6000 betaald in stukken (wat ik kon betalen) en tegelijk de gewone kwartaalbijdragen. En toen ik de rekening voor 2013 te zien kreeg, namelijk 2000 euro per kwartaal was ik daar helemaal kapot van! De staat heeft letterlijk alles afgepakt en heb helemaal niet kunnen investeren in mijn bedrijfje.

In 2012 heb ik in november en december gewerkt via interim. Hiermee heb ik het hoofd boven water kunnen houden.

Ik wil nu het faillissement aanvragen, de resterende schulden op afbetaling in orde brengen zonder verlies van inboedel. Ik wil via interim gaan werken, en ondertussen aan nieuwe producten werken. Daar ik na een faillissement een jaar lang geen bedrijf mag hebben, lijkt me dat lang genoeg om met betere producten te komen en hopelijk in een betere economische tijd.
Ik verwacht dat ik terugkrijg van de belastingen, en ik weet dat ik tussen 500-600 euro aan vakantiegeld zal krijgen. Dit alles wil ik gebruiken om de schulden zsm af te betalen.

Er werd hier ook geopperd om een vrijstelling van sociale bijdragen aan te vragen. Dat heb ik ook geprobeerd, maar ik moet eerst een heel kwartaal tewerkgesteld worden en tijdens die kwartaal natuurlijk wel 2000 euro betalen, en dan pas gaat men kijken of ik in bijberoep kan gaan of andere. Want in bijberoep is een andere oplossing, maar helaas met nog hogere schulden.

Als men denkt dat ik het nog verkeerd aanpak, dan verneem ik dat graag!!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 12 apr 2013 07:02

1/ het is niet omdat je in faling bent je niet onmiddellijk terug zelfstandig mag of kan zijn, in de fabriek werken zou mogen maar zelfstandig zijn niet?, een ambachtsman mag men zelfs zijn werktuigen niet ontnemen bij een faling.

2/ Als er geen fraude in het spel is word je zowiezo verschoonbaar verklaart.

3/Als er maar zoveel schulden zijn kan je regelingen treffen met de curator, dit is ook een mens die ook u belangen moet verdedigen.

4/ je heeft geen advocaat nodig.

Het enige waar ik voor vrees is je wagen, dit is altijd het eerste wat men opschrijft. !!
Laatst gewijzigd door denlowie op 14 apr 2013 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

axell
Topic Starter
Berichten: 5

#12 , 12 apr 2013 15:38

Je mag wel terug zelfstandige worden, maar ik dacht dat je dan alle bijdragen moet betalen met terugwerkende kracht.

Mijn wagen die voor 50% is afgeschreven kan toch enkel in beslag genomen worden als ik de schulden niet wil betalen, toch? Ik wil de resterende schuld met geld betalen, maar dan op afbetaling. Zonder wagen kan ik ook geen werk vinden...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 12 apr 2013 16:10

Wat deze bijdragen betreft wat voor de faling is dat word gezien als niet opvorderbare bijdragen en deze worden als vrijstelling gezien later bij het in pensioen gaan.
Wat de wagen en de rest betreft, daar kan je altijd een overeenkomst met je curator krijgen, en als je bereid bent om je schulden op termijn te betalen word dit zeker altijd toegestaan, je sociale bijdragen word dus op 0 gezet, dan zal er niet zoveel schulden meer zijn.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bartvdv
Berichten: 1911

#14 , 12 apr 2013 16:32

Wacht even, je raadt de man aan om zijn zaak failliet te laten gaan zodat hij verlost wordt van het betalen van zijn achterstallige sociale bijdragen ? Ik denk niet dat dat zal gebeuren. Als de TS een nieuwe zelfstandige activiteit opstart tijdens zijn faillissement, dan komen de nieuwe inkomsten ten goede van het faillissement. De TS verliest het beheer over zijn zaken en er worden bewarende maatregelen getroffen, zelfs zijn persoonlijke post wordt doorgestuurd aan de curator.

De TS zou beter eerst even bellen met de eerste de beste advocaat, en een eerste (meestal) vrijblijvend gesprek aanvragen - wie weet kan dat vandaag nog. Dat kost hem hoop en al een uurtje. Dan weet de TS meteen wat de gevolgen zijn van een faillissement.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 12 apr 2013 19:40

Bart dit is theorie, hoeveel post word nog doorgestuurd?, hoeveel keren word het vonnis nog in twee dagbladen gepubliceerd ?, de nieuwe inkomsten ten goede van het faillissement dit is ook zo als men naar de fabriek gaat werken.

Na het neerleggen van het PV van sluiting van schuldvordering dus 6 weken na het vonnis word er niks meer gedaan door de curator, als er natuurlijk geen onroerende goederen of personeel is.
Wat is de meer waarde van een advocaat bij een faling ? , die kan niks doen , het is alleen de curator die je belangen dient te behartigen.

Bij faling op bekentenis is het op het bureel van de hoofd griffier dat de gefaileerde moet tekenen, daarna 1 a 2 dagen na het vonnis is het thuis of op de maatschappelijke zetel PV van inventaris.

En dan is de kous af voor de failleerde, die word enkel nog opgeroepen voor de afsluiting en voor de verschoonbaar verklaring, bij een vennootschap hoeft zelfs de zaakvoerder niet aanwezig te zijn .

Wat boekhouding betreft vraagt de curator enkel de balans en de rekeninguitreksels van de bank van de vorige 6 maanden.

En al de rest is café praat !
Laatst gewijzigd door denlowie op 14 apr 2013 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Handelspraktijken”