Adressen van mede-eigenaars

Mede-Eigendom
Topic Starter
Berichten: 51

Adressen van mede-eigenaars

#1 , 11 mar 2013 18:22

Mogen mede-eigenaars een adressenlijst van het mede-eigendom (van alle mede-eigenaars dus) aan de syndicus vragen/krijgen of niet ?
Of ... zou dat niet mogen vanwege de 'Wet op de privacy' ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 11 mar 2013 18:29

Die lijst moet zelfs verplicht meegedeeld worden aan alle mede-eigenaars.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Mede-Eigendom
Topic Starter
Berichten: 51

#3 , 11 mar 2013 18:34

HELP ME HIER. Wij vragen al een jaar voor een lijst. Momenteel ligt alles heel gevoelig omdat we op het punt staan om de syndicus buiten te gooien. Hij doet dus even 'moeite' en antwoordt, wat al buitengewoon is. Maar hij staaft zijn antwoord en zegt dat hij geen enkel adres, telefoon of email adres kan geven, omdat de wet op de privacy dit verbiedt! Nu, ik dacht ook dat we recht hadden op inzage en had dat al verschillende malen gelezen.
WELK ARTIKEL KAN IK GEBRUIKEN?
HELP!

Reclame

Mede-Eigendom
Topic Starter
Berichten: 51

#4 , 11 mar 2013 18:52

Correctie, adressen kan hij geven maar geen telefoon of email adres.
En de adressen kloppen niet. Vele wonen in het buitenland en hebben in het gebouw een appartement gekocht.
Op de lijst staat gewoon hun 'adres' op het adres van het gebouw.
Dus, die lijst is totaal ongebruikbaar.
Tel nrs en email adressen, wat kunnen we doen ?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 11 mar 2013 18:54

Correctie, adressen kan hij geven maar geen telefoon of email adres.
En de adressen kloppen niet. Vele wonen in het buitenland en hebben in het gebouw een appartement gekocht.
Op de lijst staat gewoon hun 'adres' op het adres van het gebouw.
Dus, die lijst is totaal ongebruikbaar.
Tel nrs en email adressen, wat kunnen we doen ?
Het moet het adres zijn waar ze de correspondentie ivm de eigendom willen ontvangen. Telefoon en e-mail worden gewoonlijk maar meegedeeld mits akkoord van de betroffen eigenaar.
Maar het moet gezegd dat syndicus niet verplicht is dat te checken. Dus wat eigenaar opgeeft wordt gebruikt.
Het kan ook de naam van een vennootschap zijn die wordt opgegeven. Of de naam van een aangeduide lasthebber.

"..... 16° de lijst en de persoonsgegevens bij te werken van wie gerechtigd is deel te nemen aan de beraadslagingen van de algemene vergadering, en de mede-eigenaars op hun eerste verzoek en de notaris indien hij de syndicus hiertoe verzoekt in het kader van de overschrijving van akten die overeenkomstig artikel 1, eerste lid, van de hypotheekwet van 16 december 1851 op het hypotheekkantoor worden overgeschreven, de naam, het adres, de gedeelten en de referenties van de kavels van de andere mede-eigenaars te bezorgen;"
Laatst gewijzigd door roharro op 11 mar 2013 19:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Mede-Eigendom
Topic Starter
Berichten: 51

#6 , 11 mar 2013 19:01

Dus dan is de wet op de privacy toch geldig ?
Het enige wat ze mogen geven, is dus het adres ?

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 11 mar 2013 21:27

Klopt.


De gehele stelling van de privacycommissie kan u in het tijdschrift van het BIV zelf nalezen op deze link:

http://www.biv.be/mailing/templates/BIV ... NL-p3.html" onclick="window.open(this.href);return false;

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#8 , 12 mar 2013 07:45

Er is daar een artikel over geschreven. STAS, K., Strijdpunten binnen de mede-eigendom na de wet van 2 juni 2010: de syndicus, de mede-eigenaar en het e-mailadres, Not.Fisc.M. 2012, afl. 9, 308-315

Het is effectief wel breder dan louter het adres. Het gaat o.a. ook om het e-mailadres.

naicwill
Berichten: 715

#9 , 12 mar 2013 10:09

http://www.nicm.be/pdf/nieuwsbrieven/20 ... %20VME.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Mede-Eigendom
Topic Starter
Berichten: 51

#10 , 13 mar 2013 15:47

Dank u!

WouterVH
Berichten: 7

#11 , 01 jun 2013 18:00

Onze syndicus weigert reeds maanden om de emailadressen te geven aan mede-eigenaars die daarom vragen.
De weigering blijft zelfs na het voorleggen van de NICM-studie.

Als voorbereiding op de AV, ben ik nu op zoek naar het artikel van K. Stas.
Kan iemand me dat bezorgen, of zeggen hoe ik eraan kan geraken?

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#12 , 02 jun 2013 17:27

Zie het bericht van naicwill op 12.03.2013

WouterVH
Berichten: 7

#13 , 03 jun 2013 23:45

de NICM-sudie heb ik reeds. ik ben op zoek naar het artikel in Not.Fisc.M. 2012, afl. 9, 308-315

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”