Verkoop met betwisting verborgen gebreken

kennygsxr
Topic Starter
Berichten: 7

Verkoop met betwisting verborgen gebreken

#1 , 08 nov 2008 23:47

Beste,

Vorige week heb ik mijn Moto verkocht aan een particulier.(zelf ook particulier)

Zoals gewoonlijk de papieren opgemaakt " verkocht in de staat waarin hij zich bevind welgekend door de koper"

Nu(een week later) komt deze persoon(koper) zeggen dat mijn moto (Frame) scheef zou staan, en dat ik hem iets verkocht heb met verborgen gebreken.

Terwijl ik zelf hier totaal niets van wist!!!!.

Alsook dreigt hij met rechtzaak

Ik denk dat ik recht in mijn schoenen staan,en hij mij niets kan doen, maar weet iemand hier meer over, eventuele wet-teksten ofzo?

Het zou wel erg zijn, als alle particulieren hun aankoop kunnen ongedaan maken als ze plots iets ontdekken, terwijl de verkoper er zelf niet van op de hoogte was.


Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Frank_HWW
Berichten: 17

#2 , 26 nov 2008 17:05

Bij mijn weten zijn we als particulier niet verplicht om garantie te moeten geven aan verkochte voertuigen. Als handelaar ben je dat dan weer wel gedurende 12 maanden. In dat geval kan zelfs gevraagd worden om een koop te ontbinden.

Maar in jouw geval denk ik dat je inderdaad recht in je schoenen staat. Alleen, misschien een heel klein addertje dat toch wel meer zekerheid kan geven, heb je in de verkoopsovereenkomst gemeld dat de koper het voertuig koopt in de staat waarin het zich bevind? In dat geval wordt het al een héél stuk lastiger voor de koper om jou schuld aan te wrijven.

Is een Moto trouwens eveneens onderhevig aan technische controle bij bv verkoop? Niet dat dat dan garantie biedt maar toch...

Mvg,
Frank.

dieke
Berichten: 1299

#3 , 27 nov 2008 12:32

Het zou wel erg zijn, als alle particulieren hun aankoop kunnen ongedaan maken als ze plots iets ontdekken, terwijl de verkoper er zelf niet van op de hoogte was.
Draai de zaken eens om: het zou wel erg zijn als je iets koopt dat niet geschikt blijkt te zijn voor normaal gebruik, en de verkoper trekt zijn handen ervanaf onder het mom 'ik weet van niks'.

Ik zeg nu niet dat jij in jouw geval geen gelijk zou kunnen hebben, maar veralgemenen mag je nu ook weer niet.

Reclame

Beachcomber
Berichten: 572

#4 , 27 nov 2008 14:23

De vordering op grond van verborgen gebreken kan maar ingang vinden indien de verkoper weet had van de gebreken. De bewijslast is hier echter omgekeerd, het is niet de koper die moet bewijzen, wel de verkoper.

kennygsxr
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 28 nov 2008 17:07

Beachbomber, bedoel je niet het omgekeerde, dat de koper moet bewijzen dat ik, verkoper, hier weet van had?

Heb vandaag van hem een aangetekend schrijven gekregen

kennygsxr
Topic Starter
Berichten: 7

#6 , 28 nov 2008 17:11

hey dieke,

ik begrijp het zeker, ook als ik de zaken omdraai.

Maar ik heb me vorige week een andere moto gekocht, okazie, ook particulier, kan ook altijd iets mee gebeurd zijn, ook al zegt de verkoper van niet.
als je zeker wil zijn dat er nooit iets mee gebeurd is, moet je maar een nieuwe kopen...

Vind het voor die persoon ook jammer, maar ik heb een jaar met die moto gereden (18.000km) en NOOIT problemen of ongeluk mee gehad...
Daarom dat ik het echt lastig vind dat hij hier nu zo plots mee komt aanzetten...

Ivanders
Berichten: 11

#7 , 15 mei 2009 09:46

Wie zegt dat de koper op z'n eerste ritje niet zwaar op zijn bek gegaan is?
wat is je exacte verkoops overeenkomst. copy paste de text hier even. (zonder namen en chassis nr ;-) )

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 15 mei 2009 10:01

Wie zegt dat de koper op z'n eerste ritje niet zwaar op zijn bek gegaan is?
wat is je exacte verkoops overeenkomst. copy paste de text hier even. (zonder namen en chassis nr ;-) )
Misschien inderdaad wel eens interessant om in de garages in de buurt de koper te informeren...

Ivanders
Berichten: 11

#9 , 15 mei 2009 13:58

Ikzelf gebruik bij verkoop van motor of auto steeds formulier met volgende inhoud:
even copy/paste





VERKOOPOVEREENKOMST VOOR EEN TWEEDEHANDS VOERTUIG.(tussen particulieren)

Verkoper:

Naam: ………………………………………………..

Adres: ………………………………………………..

Paspoortnummer: ………………………………………………..

Verkoopt een tweedehands voertuig in de staat waarin deze zich bevindt. De koper kent en gaat akkoord met de staat van het voertuig met zijn zichtbare en onzichtbare gebreken. Het voertuig is vergezeld van alle nodige documenten. Daar het over een handeling tussen particulieren gaat, kan er geen aanspraak gemaakt worden op garantie, of vergoedingen na aankoop.

Koper:

Naam: ………………………………………………..

Adres: ………………………………………………..

Paspoortnummer: ………………………………………………..

Voor het totaalbedrag van …………………..€ eventueel met voorschot van …………………..€

Aard van het voertuig:

Type: ………………………………..

Merk: …………………………………………… Model: ………………..………………………..

Eerste inschrijvingsdatum: ………………………………..

Chassisnummer: ………………………………... Cilinderinhoud: ………………………………...

Motorvermogen: ………………………………… Kilometerstand: .………………………………

Opgemaakt in tweevoud, te ……………………………. (plaats)

Op ……………………………. (datum)


Voor akkoord,

De koper, De verkoper,



………………………… (handtekeningen) …………………………..





In word met lettertype timesNewRoman en 11,5 tekengrootte is het groot genoeg om in te vullen en duidelijk leesbaar.

Misschien handig om dit over te nemen.

kogran
Berichten: 4

#10 , 01 sep 2009 23:59

Ik kocht me een op het eerste zicht leuke moto bij een particulier. Enkele zichtbare gebreken (staat van de banden) drukten de prijs. Tijdens de testrit (ik op de duozit) viel er niets op maar de dag na de verkoop ("in de staat waarin hij zich bevindt en gekend door de koper") bleek de moto uit zijn 2de versnelling te lopen bij hoge toeren. Ik ben direct naar een dealer gegaan en een offerte gekregen van minstens 1650 euro. Mijn dag kon niet meer stuk :( . De dealer zei me dat de vorige eigenaar dit verborgen gebrek moet geweten hebben en dat het moet hersteld worden wegens gevaarlijk en kans op grotere schade. Voorlopig staat mijn pas aangekochte motor in de garage en heb ik er hooguit 20 km mee gereden.
Ik voel me bedrogen, temeer daar ik nu ook tijdens mijn onderzoek te weten ben gekomen dat ik niet de derde maar de vierde (of de vijfde of ...) eigenaar ben. Ook blijkt de verkoper de 25 KW begrenzing te hebben verwijderd.
Mijn telefoontjes worden niet beantwoord dus vandaag is na overleg met een advocaat de aangetekende brief de deur uit waarin ik de ontbinding van de verkoopovereenkomst vraag.
Maak ik kans?
Ik lees hierover hetvolgende:  “In de staat waarin hij zich bevindt en gekend door de koper”. Aangezien deze clausule slechts in algemene bewoordingen is uitgedrukt, kan hier niet uit worden afgeleid dat de koper de bedoeling had om de verkoper vrij te stellen van zijn plicht tot vrijwaring voor verborgen gebreken. Het feit dat de koper in de koopovereenkomst verklaart het goed behoorlijk te kennen, houdt evenmin in dat hij de verkoper bevrijd heeft van zijn plicht om in te staan voor de gebreken die op het moment van de koop voor hem nog verborgen waren.

kogran
Berichten: 4

#11 , 02 sep 2009 00:17

Vond hetvolgende hierover. Klopt dit want dan zit ik m.i. goed.

De verkoper moet het goed vrijwaren tegen uitwinning door zichzelf of door derden. De vrijwaring heeft een dubbel voorwerp: ten eerste betreft zij het ongestoord bezit van de verkochte zaak en ten tweede betreft het een vrijwaring voor de gebreken van de verkochte zaak. De verkoper moet niet instaan voor de gebreken die zichtbaar zijn en die de koper zelf heeft kunnen waarnemen. Hij moet wel instaan voor de verborgen gebreken, zelfs wanneer hij die niet gekend heeft, tenzij hij bedongen heeft dat hij in dat geval tot geen vrijwaring zal gehouden zijn.

Een verborgen gebrek kan zijn:
•een inwendige tekortkoming die het goed ongeschikt maakt voor het doel waarvoor het gekocht werd;
•de afwezigheid van een specifieke eigenschap waardoor het goed niet meer kan aangewend worden voor het specifieke gebruik (dat gekend was door de verkoper);
•het kan niet vastgesteld worden op het ogenblik van de levering;
•het moet bestaan op het ogenblik dat het goed overgedragen wordt aan de koper.


Doet zich een verborgen gebrek voor dan kan de koper:
•de verkoopovereenkomst annuleren. Hij geeft dan het goed terug en krijgt de terugbetaling van de verkoopprijs. Indien de verkoper het gebrek kende kan hij ook een schadevergoeding krijgen;
•de verkoopovereenkomst blijft bestaan maar tegen een verminderde prijs;
•de verkoper gaat over tot het gratis herstel of de vervanging van het goed.

kogran
Berichten: 4

#12 , 17 sep 2009 17:04

reeds enige dagen mijn post gedropt en nog geen reacties hier ...

Ondertussen antwoord gekregen van de verkoper. "Mijn naam is haas ik weet van niets".
Ik stel de verkoper nu via een tweede aangetekend schrijven voor de laatste maal in gebreke. Hij krijgt 8 dagen de tijd om akkoord te gaan met de betaling van de complete factuur van de herstelling van het verborgen gebrek of om de moto terug te nemen en mij terug te betalen (dit laatste is mijn voorkeur). Anders zal ik het niet nalaten mijn advocaat een gerechtelijke procedure te laten opstarten.
Ik vind dat wat deze verkoper gedaan heeft ronduit misdadig. Misschien werd hij ook bedrogen door een vorige verkoper maar dat is dan zijn probleem. De zwarte Piet blijven doorgeven kan niet.

kogran
Berichten: 4

#13 , 02 okt 2009 23:49

aangezien de verkoper niet reageert neemt mijn advocaat het nu van me over ...

HILLMAN
Berichten: 1

#14 , 06 mar 2013 15:12

Heb je eigenlijk al een uitspraak van de rechtzaak?

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#15 , 06 mar 2013 15:54

Heb je eigenlijk al een uitspraak van de rechtzaak?
Waarschijnlijk wel. Betere vraag zou zijn: bezoekt u dit forum nog?

Terug naar “Kopen”