kerkelijk huwelijk

Anneke
Topic Starter

kerkelijk huwelijk

#1 , 30 jan 2006 10:24

Beste

mijn vriend is pas gescheiden. Hij is toen voor de kerk en voor de wet getrouwd.
Nu willen wij trouwen. En ik wil, zoals elk meisje, ook een huwelijk voor de kerk.
Is er een manier waarop mijn verloofde en ik toch nog voor de kerk kunnen trouwen, ook al heeft hij daarvoor voor het altaar gestaan?

MVG

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gescheiden vaders
Topic Starter

#2 , 30 jan 2006 13:34

De kerk laat inderdaad geen nieuw huwelijk toe na een echtscheiding, maar de kerk kan het eerste kerkelijk huwelijk van je vriend ontbinden, t.t.z. verklaren dat het ongeldig afgesloten was.

Als je Helmut Lotti kent moet je eens vragen hoe hij erin geslaagd is om dat voor zijn eerste huwelijk te regelen.

Als je Helmut Lotti niet kent: www.kerknet.be, dan "bisdom", en dan blijven zoeken tot je iemand gevonden hebt die het ook wil regelen voor gewone burgers. Ik denk trouwens dat je best een afspraak maakt op het bisdom zelf, tenzij je ergens een cursus "blijven aandringen" gevolgd hebt. Ik bedoel inderdaad: niet te snel opgeven.

sperwer
Berichten: 1155

#3 , 30 jan 2006 14:16

een kerkelijk huwelijk kan je laten ontbinden om de reden 1)dat zij/hij haar/zijn huwelijks plicht(touw en regelmatig sex met het oog op kinderen) niet na komt 2) omdat zij /hij niet gelovig is 3) zij/hij de kinderen niet wil laten dopen 4) zij/hij het belijden van je geloof tegen houd. deze ontbinding gaat zelfs sneller dan een wettelijk huwelijk. een andere reden moet je niet zoeken of op geven en de kerk vraagt geen bewijzen van ontrouw of niet na komen huwelijksplicht zij aanvaarden dit op je woord. je moet wel naar de diacken en niet naar de pastoor. weet dit met zekerheid van 2 priesters en een dominee in de familie.

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 30 jan 2006 14:36

Waar zijn we 'in godsnaam' mee bezig?!

sperwer
Berichten: 1155

#5 , 30 jan 2006 14:57

sommige mensen hebben daar dus ook problemen mee. dit is kerkelijk recht Lex.
heb het speciaal aan mensen gevraagt die daar mee bezig zijn. maar inderdaad het hoort niet echt op dit forum thuis.

Bjorn Ketels
Berichten: 148
Locatie: Pittem

#6 , 30 jan 2006 17:38

Waar zijn we 'in godsnaam' mee bezig?!
:D
[b]"[i]Cedant arma togae, concedat laurea linguae[/i]", Marcus Tullius CICERO, De Officiis 1, 22, 77.

"[i]Inter utrumque tene[/i]", Publius Ovidius NASO, Metamorphoses 2, 140.[/b]

Dietmar
Berichten: 20

#7 , 04 feb 2006 20:00

Ik zal dan maar een poging ondernemen. Uitgangspunt: het Corpus Iuris Canonici (1983).

een kerkelijk huwelijk kan je niet ontbinden: het huwelijk is voor de kerk nu eenmaal een sacrament (zie Can. 1055 ? 1: "... is door Christus de Heer tussen echtgenoten verheven tot de waardigheid van sacrament"
en
Can. 1056: de wezenlijke eigenschappen zijn de eenheid en de onontbindbaarheid
en can. 1141: een huwelijk dat aangegaan (in woord) en voltrokken is (door de geslachtsdaad), kan door geen enkele menselijke macht en door geen enkele oorzaak, behalve de dood, ontbonden worden.

Daarom moet je het op indirecte wijze aanpakken (nietigverklaring wegens ongeldigheid):

- het kerkelijk huwelijksrecht hecht veel belang aan de "informed consent" van de echtgenoten: indien er sprake is van rechtsonbekwaamheid (is niet het geval, denk ik), kan je het laten nietigverklaren (can. 1056).

- als er sprake is van voorafgaande en blijvende impotentie tot geslachtsgemeenschap, hetzij bij de man hetzij bij de vrouw, maakt het huwelijk krachtens zijn aard zelf ongeldig (can. 1084)?

- is je man of zijn ex - vrouw gedoopt? Zoniet was het huwelijk ook ongeldig.

- was er misschien dwaling bij je vriend aangaande een eigenschap van de persoon van zijn ex - vrouw voorzover hij deze rechtstreeks en hoofdzakelijk heeft beoogd (can. 1097 ? 2)?

- dan heb je nog het Paulinisch en Petrinisch voorrecht van can. 1142 en 1143 (ontbindig door de Paus zelf), maar dat komt maar zeer weieng voor (heeft te maken met verschil in godsdienst en onmogelijk maken van de huwelijksgemeenschap wegens de bekering)

Dus je kan altijd eens laten nagaan of er wel voldaan was aan alle geldigheidsvereisten (ook nog in verband met leeftijd, enz...), bij voorkeur door een kerkjurist.
En dan zal je een vordering hiertoe moeten instellen bij de officialiteit (kerkelijke rechtbank)

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”