Loon onder mijn diploma volgens paritair comité 329.01

moonlight_dust
Topic Starter
Berichten: 4

Loon onder mijn diploma volgens paritair comité 329.01

#1 , 30 okt 2012 21:46

Ik heb vandaag bericht gekregen dat ik geselecteerd ben voor een job waarvoor ik heb gesolliciteerd.
In de vacatureomschrijving staat letterlijk "salaris volgens paritair comité 329.01 en afhankelijk van anciënniteit en diploma".
Dat is dan ook één van de redenen waarom ik voor deze job gesolliciteerd heb (onder andere): omdat ik volgens mijn graad/diploma zou betaald worden. (Ik ben in het bezit van een BA en MA aan de K.U.Leuven en een MSc aan het University College London. Dus drie universitaire diploma's, waaronder twee masters.)

Nu heb ik vernomen dat de vzw waarbij ik de job zou krijgen, me wil betalen volgens niveau A1 en niet volgens L1. A1 is een hogeschooldiploma, en dat terwijl ik hard gewerkt heb voor mijn universitaire diploma's en mijn studie in Londen me veel heeft gekost. Het verschil in loon (bruto): A1 = 2030, L1 = 2707. Vrij groot verschil dus, en erg laag loon voor mijn diploma's indien ik volgens A1 betaald word. Bovendien zijn er zo goed als geen extralegale voordelen: geen maaltijdcheques, hospitalisatie- of groepsverzekering, gsm of laptop en geen uitbetaalde overuren. Nu, ik weet dat het een vzw is en ik verwacht dan ook geen van deze voordelen, maar ik vind wel dat ik recht heb op een eerlijk loon volgens mijn diploma's, zeker aangezien dit expliciet in de vacature-omschrijving vermeld wordt en ik volgens een vast barema betaald zou worden.

Het gesprek waarin het contract, loon en dergelijke besproken zal worden is pas voor maandag 5 november gepland, en ik zou me voordien graag wat willen informeren over mijn rechten en mogelijkheden.

Iemand die me kan helpen? Kan iemand me vertellen of dit eigenlijk wettelijk is, om een persoon zogezegd volgens een paritair comité te betalen, maar dat dan onder zijn graad/diploma te doen? Ik heb geprobeerd dit op te zoeken, maar ik vind er niet meteen iets specifieks over, of dit mag of niet...

Alvast bedankt!!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 31 okt 2012 08:21

Als de job van niveau A1 is en niet van niveau L1 én ze geen diploma universitair eisen, is wat ze doen perfect normaal.

Bij de functieclassificatie van L1 staat duidelijk: "Geldt slechts voor de functies waarvoor de werkgever, al dan niet volgens de vereisten van de subsidiërende overheid, een diploma eist van licentiaat, master, doctor of van het hoger onderwijs lange type, of gelijkwaardigheid door nascholing, stages en/of ervaring."

moonlight_dust
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 31 okt 2012 09:16

Ok, bedankt!

Er werd me eerder gezegd dat de vorige persoon die dit deed geen universitair diploma had, maar dat er een aantal dingen waren die toch moeilijker waren en ze liever iemand wilden mét een diploma, hoewel dit niet specifiek vereist wordt, en indien er geen universitaire kandidaten waren, zouden ze ook iemand anders aannemen.

Feit is nu ook dat ze in hun vacatureomschrijving zelf zeggen dat ze je volgens je diploma willen betalen. Nu weet ik dus (volgens wat je hierboven aantoonde) dat het wettelijk is onder je diploma betaald te worden als je voor je functie niet specifiek een diploma vereist wordt, maar hoe zit het met de "belofte" die ze zelf maken in de vacatureomschrijving? Dit in gedachten, plus alle 'nadelen' (die ik wel op voorhand vermoedde: geen enkele extralegale voordelen), heb ik eigenlijk een 'poot' om op te staan en kan ik bij de contractbespreking vragen om me volgens L1 te betalen en zeggen dat ik niet akkoord ga met A1, of zou dat niet slim zijn? Heb ik argumenten of niet?
(ik ken ook iemand in de financiële afdeling daar, en ik weet dat ze financiëel heel gezond zijn, en het budget er zeker wel is)

(Ter info: dit gaat overigens ook om een deeltijdse job, eerst niet, maar dan zijn ze van gedachten veranderd, en ik ben nog steeds geïnteresseerd. Het verschil in deeltijds nettoloon is toch al 170 euro, wat niet zo heel veel lijkt, maar voor een deeltijdse job maakt dat toch al wel het verschil of ik kan rondkomen of niet. Met een A1 loon zal ik nog voor een klein beetje op mijn spaargeld moeten terugvallen, tot ik misschien een andere bijvullende deeltijdse job vind, maar aangezien de jobmarkt er erg slecht uit ziet tegenwoordig zie ik dat ook niet snel gebeuren.)

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 31 okt 2012 11:36

er staat niet dat iemand met een universitair diploma ook universitair zal betaald worden, hé. Wel dat iemand met een bepaald diploma eventueel meer/minder zal krijgen.

U kan natuurlijk vragen om volgens uw diploma betaald te worden, maar ze zijn dat nergens verplicht. Of dat slim is, hangt af van het aantal kandidaten. Bij 300 sollicitanten zal zo'n eis belachelijk overkomen. bent u de enige, dan is dat iets anders... Extralegale voordelen zijn in 329.01 zeldzaam, dus dat argument komt in ieder geval niet zo sterk over.

moonlight_dust
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 31 okt 2012 12:20

Ok, bedankt! Dat verduidelijkt al veel :).

Ik ben uit 6 kandidaten de enige met de meest geschikte achtergrond, dus ik denk dat ik wel iets heb om op terug te vallen. We'll see...

Nog 'ns bedankt!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 nov 2012 09:13

Niemand belet u ook om elders een job te zoeken met een betere verloning. De bedragen die u noemt lijken me idd wel héél erg laag voor iemand met 2 master diploma's en een bachelor. Ikzelf ben mijn "carriere" 10 jaar geleden ook in een VZW gestart met een hogeschooldiploma, en verdiende toen ongeveer een brutoloon dat tussen de A1 en L1 bedragen ligt die je noemt (ik ga er uiteraard van uit dat dit ook brutobedragen zijn, netto lijkt het me zéér, maar dan ook zéér goed betaald ;-), en dat is dus 10 jaar terug. Momenteel werk ik voor een multinational en is dat brutoloon van 10 jaar geleden zo'n beetje verdubbeld... Maar wel nog steeds met een hogeschooldiploma (maar met 10 jaar ervaring, uiteraard).

Probeer het salariskompas van Vacature eens uit. Het geeft een vrij correct beeld van verloningen in verschillende sectoren: http://www.vacature.com/salariskompas" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Loon”