Ontslag medische overmacht

Krokodil86
Topic Starter
Berichten: 15

Ontslag medische overmacht

#1 , 10 apr 2012 22:54

Hello,

Procedure is ingezet ivm ontslag wegens medische overmacht wegens aanhoudende fysieke problemen.

Wat staat me nu te wachten?

Ik heb een attest van de dokter dat ik bepaald werk niet kan doen.

Afspraak bij geneesheer van het werk is ingediend.

Deze zal normaliter bevestigen dat ik niet kan rechtstaan/stappen.

Werkgever zal dit:
-garanderen en ik blijf werken.
- niet garanderen en wat dan?
-> dien ik dan een opzeg te doen? heb ik dan meteen recht op een werkloosheidsuitkering?

En indien een ontslag volgt:
Op basis van wat wordt de werkloosheidsuitkering berekend?
Ik heb redelijk wat maanden op ziekte gezeten met mutualiteit of maanden waarin ik net vakantie nam om de werkdruk te verlichten? Zo moest ik minder dagen werken en kon ik wel een periode werken zonder pijn, elke keer 3 dagen werken en dan wat vakantie en weekends tussen.
Want die lonen liggen aanzienlijk lager dan een volledige maand uiteraard.

Ik ben arbeider <5j ancienniteit (4j) en een contract voor onbepaalde duur.
Dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Krokodil86
Topic Starter
Berichten: 15

#2 , 12 apr 2012 09:54

Concreet:
-Als ik ontslagen word wegens medische overmacht: wacht me dan nog een opzegperiode?

- Op basis van wat wordt de werkloosheidsuitkering bepaald? De laatst gepresteerde maand?
Want dit is mutualiteit. En de maanden daarvoor waren nooit volledig, steeds met ziekte of verlofdagen in. Waardoor mijn loon dus lager ligt (arbeider, contract onbepaalde duur).
Dus is dit eerder op het loon dat berekend werd door de mutualiteit of effectief op mijn laatste gepresteerde volledige maand? En is dit dan een maand incl vakantie of gewoon de laatste volledig gepresteerde maand? Of wordt dit gewoon berekend adhv mijn contractuele uren en mijn gemiddeld uurloon + premies (veel weekend/feestdagpremies elke keer).

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 12 apr 2012 11:45

- medische overmacht is eigenlijk geen ontslag, maar een beëindiging van de arbeidsovereenkomst wegens medische overmacht. Misschien een nutteloos verschil, zou je denken, maar het is essentieel: een beëindiging van de arbeidsovereenkomst zonder dat er sprake is van een ontslag hoeft geen "dader" te hebben, het wordt dus beschouwd als een reden waaraan niemand iets kan doen. Er is dan ook geen opzeg.

- werkloosheidsuitkering wordt op basis van de laatste tewerkstelling gerekend. Dat zal het normale uur/maandloon zijn dat je zo moet verdienen. Premies worden normaal gezien NIET meegerekend (maar dit is een ingewikkelde materie, bepaalde wel, bepaalde niet). Sowieso zit je met de werkloosheid vaak al aan een bepaald maximumbedrag. Wat is je uurloon?

Reclame

Krokodil86
Topic Starter
Berichten: 15

#4 , 12 apr 2012 11:51

- Oké. En ik zou dus meteen op werkloosheid vallen dan?

- Mijn bruto uurloon is 13,1337, ik werk elke keer 12u-shiften in het weekend/feestdagen en heb daardoor dan nog een kleine premie elke keer (zaterdag 15%, zondag 20% en feestdagen 30%. Ik werkte voorheen 's nachts maar ben door de medische problemen overdag gaan werken (al 2j) en toen had ik nog 22.5% nachtpremie. Met die nachtpremie zal sowieso geen rekening meer gehouden worden gezien dit al van 2010 is veronderstel ik.

Verder dus arbeider met minder dan 5j ancienniteit, 37u/week contract onbepaalde duur.


Bedankt voor het antwoord alvast. Ik weet nl graag wat er me mogelijk te wachten staat.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 12 apr 2012 20:41

- ja
- exacte berekening kan ik door die 12-uur shiften nu niet maken, je gaat best even naar de werkloosheidsienst.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”