Als zelfstandige werken.

Moisim
Topic Starter
Berichten: 14

Als zelfstandige werken.

#1 , 22 mar 2012 12:32

Dag Allen,

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik werk momenteel als bediende (niet handelsvertegenwoordiger) bij een bedrijf in de sales van webdesign diensten.
De laatste maanden zijn er heel wat zaken aan het mislopen hier en ik heb besloten om samen met een vriend als zelfstandige te beginnen en dezelfde diensten aan te bieden.
Ik zou dit nog een 2-tal maandjes willen rekken en dan mijn ontslag geven bij mijn huidige werkgever.

In mijn bediendecontract staat geen specifiek concurrentiebeding maar wel dat ik mij ertoe verbind om bedrijfsgegevens niet aan derden door te geven etc...

Stel dat hij er in die 2 maanden toch achter komt, is het enige risico dat ik loop dan ontslag omwille van dringende reden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
curl

#2 , 22 mar 2012 12:58

Afgaande op wat ik lees denk ik van niet, bovendien (heren corrigeer me als ik verkeerd ben) is een concurrentiebeding niet altijd geldig. Zo verboden elk van mijn bediendencontracten mij altijd om binnen een jaar na mijn vertrek uit het bedrijf te gaan werken in een bedrijf dat dezelfde diensten aanbod. Raadpleging bij mijn vakbond vertelde mij dat dit slechts mogelijk is ingeval ik meer dan een bepaald loon verdiende...

Nu, hier spreek ik uit bittere ervaring, is een reden voor een dringende reden snel gevonden...

Ik zou ook niet echt weten welke andere risico's (buiten commerciële) je verder zou lopen. Je huidige werkgever kan je moeilijk verbieden voor eigen rekening te gaan werken....

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 24 mar 2012 10:11

“Art.17.De werknemer is verplicht :...3° zowel gedurende de overeenkomst als na het beëindigen daarvan, zich ervan te onthouden : a) fabrieksgeheimen, zakengeheimen of geheimen in verband met persoonlijke of vertrouwelijke aangelegenheden, waarvan hij in de uitoefening van zijn beroepsarbeid kennis kan hebben, bekend te maken; b) daden van oneerlijke concurrentie te verrichten of daaraan mede te werken...Art.18.Ingeval de werknemer bij de uitvoering van zijn overeenkomst de werkgever of derden schade berokkent, is hij enkel aansprakelijk voor zijn bedrog en zijn zware schuld...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

Art.104-106 van voornoemde wet inzake concurrentiebeding is hier niet van toepassing.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Moisim
Topic Starter
Berichten: 14

#4 , 24 mar 2012 20:18

En wat zijn de gevolgen?

curl

#5 , 24 mar 2012 20:22

Ik denk niet dat je in dit geval iets kan worden verweten...

Anders loopt het gros van de freelance consultants risico om van wege het bovenvermelde artikel vervolgd te worden, wat niet het geval is.

Zolang je niet openlijk met klanten flirt zie ik niet in wat hij kan doen. Zelfs een ontslag met zware fout is bezwaarlijk een probleem te noemen, je gaat voor je eigen rekening werken. :)

Moisim
Topic Starter
Berichten: 14

#6 , 26 mar 2012 14:43

Goeike, mijn huidige werkgever is ondertussen ook aal +- 6 maand aan het zeuren om mij op zelfstandige basis te laten werken en heeft vanmorgen beslist dat het vanaf nu zo moét (heeft dit met nog anderen gedaan).
Geeft mij dus mijn opzeg en erna moet ik als zelfstandige hetzelfde werk voor hem gaan doen.
Kan ik niet procederen omdat dit toch pure schijnzelfstandigheid is?
Het verloningssysteem is overigens om van te huilen.

curl

#7 , 26 mar 2012 14:49

Goeike, mijn huidige werkgever is ondertussen ook aal +- 6 maand aan het zeuren om mij op zelfstandige basis te laten werken en heeft vanmorgen beslist dat het vanaf nu zo moét (heeft dit met nog anderen gedaan).
Geeft mij dus mijn opzeg en erna moet ik als zelfstandige hetzelfde werk voor hem gaan doen.
Kan ik niet procederen omdat dit toch pure schijnzelfstandigheid is?
Het verloningssysteem is overigens om van te huilen.
Hij kan je niet verplichten om voor hem te gaan werken, bovendien ben jij als zelfstandige de persoon die de facturen opstelt. Hij zal in elk geval een offerte moeten vragen, of een contract laten opstellen waarin de verloning vermeld staat. Als jij niet akkoord gaat met wat hij in gedachten heeft kan je nog steeds eenvoudigweg weigeren en/of een ander voorstel doen. Doet hij dit allemaal niet, dan dient hij alsnog de factuur te betalen die jij hem opstuurt, of hij nu akkoord gaat met het bedrag of niet, je hebt tenslotte het werk uitgevoerd.

Ook hier geldt het principe: bezin eer je begint. Denk dus 2x na voor je iets tekent.

Hou er ook mee rekening dat van het moment dat je als zelfstandige begint je geen recht meer hebt op dop en aanverwanten! In principe moet je nu al aangeven te willen starten als zelfstandige, de VDAB heeft daar een aangepast traject voor dat je toestaat om nog een tijd als werkloze geregistreerd te blijven. Je kan ook niks zeggen, maar dan staat het de VDAB vrij om je werkaanbiedingen te sturen, waar je in principe op moet ingaan.
Moment dat je de stap zet om een BTWnr. aan te vragen in hoofdberoep stopt het aan die kant. Als je geen andere bron van inkomsten hebt best iets waar je mee rekening houdt. :)

Procederen om dat dit pure schijnzelfstandigheid is lijkt me nogal nutteloos, en niet zonder risico. Een dergerlijke beschuldiging is een 2snijdend zwaard. Voor schijnzelfstandigheid ben je immers met 2. Als jij je werkgever aanklaagt wegens schijnzelfstandigheid, dan ben jij in principe ook strafbaar in dat opzicht. Bovendien heb je daar nogal weinig aan. Een werkgever die besluit om enkel nog met zelfstandigen te werken, schijnzelfstandigen of niet, geeft je in principe geen recht op een schadevergoeding. De enige die hier rijker van kan worden is vadertje staat. :)

We don't live in America boy. ;)

Redrum
Berichten: 574

#8 , 26 mar 2012 15:34

Procederen om dat dit pure schijnzelfstandigheid is lijkt me nogal nutteloos, en niet zonder risico. Een dergerlijke beschuldiging is een 2snijdend zwaard. Voor schijnzelfstandigheid ben je immers met 2. Als jij je werkgever aanklaagt wegens schijnzelfstandigheid, dan ben jij in principe ook strafbaar in dat opzicht. Bovendien heb je daar nogal weinig aan. Een werkgever die besluit om enkel nog met zelfstandigen te werken, schijnzelfstandigen of niet, geeft je in principe geen recht op een schadevergoeding. De enige die hier rijker van kan worden is vadertje staat. :)
Dat is een misverstand. De schijnzelfstandige loopt weinig risico, integendeel. Als de arbeidsrechtbank effectief een herkwalificatie doet tot werknemer heeft dat serieus negatieve gevolgen voor de werkgever maar nauwelijks voor de schijnzelfstandige. Die kan zelfs met terugwerkende kracht zijn betaalde sociale lasten terugvorderen, net als eventueel een ontslag- of opzegvergoeding, en aanspraak maken op de betere sociale bescherming van een werknemer. Strafbaar is hij bij mijn weten niet. Fiscaal zou het wel ingewikkelder kunnen zijn.

curl

#9 , 26 mar 2012 15:40

Dat is een misverstand. De schijnzelfstandige loopt weinig risico, integendeel. Als de arbeidsrechtbank effectief een herkwalificatie doet tot werknemer heeft dat serieus negatieve gevolgen voor de werkgever maar nauwelijks voor de schijnzelfstandige. Die kan zelfs met terugwerkende kracht zijn betaalde sociale lasten terugvorderen, net als eventueel een ontslag- of opzegvergoeding, en aanspraak maken op de betere sociale bescherming van een werknemer. Strafbaar is hij bij mijn weten niet. Fiscaal zou het wel ingewikkelder kunnen zijn.
I stand corrected. :)

Fiscaal... Normaliter is er BTW en al betaald, ik zie die niet dat geld teruggeven...

Wat gebeurd er trouwens in dat geval met het BTWnr. van de schijnzelfstandige? Bovendien is het ook vaak een grijze zone. In mijn 1ste jaren als zelfstandige heb ik een project uitgevoerd voor een oud-werkgever. Ik heb toen op een ander bedrijf van 1 van de eigenaars moeten factureren omdat ze schrik hadden anders te worden beschuldigd van schijnzelfstandigheid.

Zij beweerden dat ook ik risico liep op boetes moesten ze daarvoor veroordeeld worden.

Moisim
Topic Starter
Berichten: 14

#10 , 26 mar 2012 18:03

Mja, ben sowieso niet van plan om als zelfstandige voor hem te gaan werken.
Die denkt dat ik voor +- 4500 euro bruto per maand voor hem ga werken als zelfstandige terwijl mijn autokosten al 1000 euro/ maand bedragen.
+ sociale lasten, boekhouder,...

Mja, eigenlijk komt dit perfect uit want heb nog 20 dagen verlof en als ik dan af en toe wat ziek val kan ik nog 5 maand bij hem verder met mijn werknemersloon en als het eigen bedrijf dan toch niet moest lukken kan ik zelf na die 5 maand terugvallen op een uitkering :)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”