huurwaarborg

mirjam1
Topic Starter
Berichten: 7

huurwaarborg

#1 , 14 dec 2011 10:17

beste


ik zit met een vervelende probleem en de stress loopt hoog op.

ik heb een huurcontract afgesloten in 2008 van 3-6-9 jaar dat ook geregistreerd staat.
de vorige huurder heeft er 2jaar gehuurd en nooit geen borg betaald omdat hij het moeilijk had.
(hij is toevallig een vriend van me,meer toen een werkcollega).
dus toen hij definitief naar buiteland vertrok zonder opzegtermijn van de huur opzegging heb ik het app overgenomen.
ik had het ook moeilijk aangezien ik van onder de nul moest beginnen,waarbij de eigenares me mondeling zei betaal het zodra je het kunt.
wegens vele andere betalingen en lasten ben ik er na 3jaar nog niet geraakt om de waarborg te kunnen betalen(huur is altijd op tijd betaald geweest.
nu mijn huisbazin is een alleenstaande dame van 85jaar en ik ben enige huurder in haar eigendom(ze woont boven mij).
sinds een jaar gaat het slechter met haar gezonheid waarbij de dokters heeben gezegd dat ze max 5maanden nog heeft te leven.
ik vindt het zo erg ze was een dame naar m'n hart geduldig en begripvol.
wat ik verwachte is gebeurd er duikt plots een neef op van de eigenares die haar dag in dag uit inpraat over haar geldzaken.
tot de neef me vorige week dreigend duidelijk maakten om de borg eind deze maand te betalen of ik mocht gaan inpakken.
we verwikkelden in een discusie waarbij mijn huisbazin naar ons toe keek van hoe of wat.
huisbazin zegt tegen haar neef ik heb dat gedaan om haar vooruit te helpen wat waar is en toch vertikt hij me om een middelweg te zoeken.

mijn vraag is kan die neef die sinds enkele maanden volmachtdragend is me de huurborg zomaar opeisen.
ik wou dat ik het kon om me dit zever allemaal te besparen maar kan dit echt niet zomaar ophoesten.
heb ik alsnog rechen om erop te staan?

sorry voor de lange teks door een schets heb men betere inzicht van het probleem.
alvast bedankt voor de tijd ervoor te nemen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 14 dec 2011 10:31

Indien er in het contract een waarborg werd bedongen heeft de volmachthouder het recht te eisen dat deze wordt gestort. (weliswaar op een geblokkeerde rekening en eventueel in termijnen)

Ik zou dan ook in de trend van dit laatste een voorstel doen. (aangetekend)

mirjam1
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 15 dec 2011 08:56

ja was dat ook van plan om dat op een geblokkeerde rekening te zetten.
maar wat bedoel je met eventueel in termijnen(,mag dat wettelijk)
of bedoel je meer in de zin van een gunst dat van hem afhangt?
nog een vraagje(sorry) hij zou ook mijn huurcontract wijzigen/aanpassen.
kan dat zomaar?

u bent hartelijk bedankt voor je antwoorden!

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 15 dec 2011 10:34

Wat wenst hij te veranderen in het huurcontract?

Betaling waarborg in termijnen op een geblokkeerde rekening. In feite is het eenvoudig, ofwel aanvaardt meneer dit ofwel zal de vrederechter zo oordelen maar dan heeft hij ook nog eens deze kosten aan zijn been. Hoeveel maanden huur werd in het contract als waarborg bedongen?

mirjam1
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 15 dec 2011 11:44

ik heb mijn contract even bekeken,er staat niet duidelijk in wat zijn aanpassingen zullen zijn.
huurcontract is opgesteld door de eigenares(met haar typmachine)
waarbij hij doodleuk met balpen erop wijzigde en grotendeels doorschrapte.
vroeg mij die te tekenen wat ik niet heb gedaan omdat het voor mij niet duidelijk is.
hij ging het uittypen en het ligt klaar.
ga er morgen naar toe en zal zien wat er gewijzigd is.

ben al blij dat het mogelijk is om de waarborg in termijnen te kunnen betalen.
echter bedankt ben wat wijzer van geworden en kan eindelijk terug ademen.

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 15 dec 2011 11:52

Een lopend huurcontract kan slechts met toestemming van beide partijen worden aangepast.

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 15 dec 2011 11:57

Geef uw origineel EN de gewijzigde versie hier eens door.
Ik heb zo'n vermoeden dat er onwettige zaken zullen instaan.

mirjam1
Topic Starter
Berichten: 7

#8 , 15 dec 2011 12:17

ik zal dat dan morgen doen tot ik de gewijzigde versie ook heb(als ik die ongetekend mee krijg)
heb het gevoel dat hij het niet zal doen en sta ik nog verder, duimen maar!

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 15 dec 2011 12:43

Als hij het nieuwe huurkontrakt niet ongetekend wil meegeven, zeker NIETS tekenen.
Zolang het lopend kontrakt loopt tot 2017 kan hij u niets doen. Je hebt het recht dit nieuwe kontrakt door een deskundige terzake te laten nakijken alvorens te tekenen.

mirjam1
Topic Starter
Berichten: 7

#10 , 15 dec 2011 12:53

wil jullie allemaal enorm bedanken voor de nodige tijd van iedereen die heeft gerageerd.

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 15 dec 2011 23:37

Elk contract moet in zelfde aantal zijn als partijen.
Dus U mag zeker een exemplaar hebben en dat laten nazien door een deskundige ( jurist vb).
Indien hij dat zou weigeren .... begin ik te denken aan een onder dwang afgesloten contract.... noemen ze dat geen afpersing of zo?
U hebt trouwens een contract en dat kan enkel op de wijze van de wet gewijzigd of gestopt worden

hierbij link naar de huurwet
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Huren”