polis-afzien van erfrecht

janrocco
Topic Starter
Berichten: 29

polis-afzien van erfrecht

#1 , 14 jun 2011 12:36

beste,

m'n vraag,
vader is drie maand geleden overleden.Wij hebben met 2 zonen afgezien van het erfrecht.procedure is lopende via notaris.
onlangs vonden we een overlevings polis, -begunstigde m'n broer.
mogen wij /kunnen wij(mijn broer) deze polis laten uitbetalen. Onze notaris geeft hier geen duidelijk antwoord op.

reeds bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 14 jun 2011 13:07

Ik veronderstel dat moeder nog leeft. Zelfs als men een erfenis weigert , kan men toch begunstigde zijn van een verzekeringspolis. Door uw erfenis te weigeren , doen jullie niet meer mee en kunnen jullie niets tegenhouden. Is dat 'afzien van het erfrecht' nog te annuleren? En wat zou de reden zijn dat je hebt gedaan?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Creatief
Berichten: 2513

#3 , 14 jun 2011 13:19

Gaat het hier wel echt om een levensverzekeringspolis of gaat het weer over een beleggingsverzekering of belegginsproduct in een tak21-vorm of iets dergelijks?
Van een overlevingsplan heb ik wel ooit gehoord, maar niet van een overlevingsverzekering.

Reclame

janrocco
Topic Starter
Berichten: 29

#4 , 14 jun 2011 22:57

reeds bedankt voor de reactie, ben wat gaan nakijken...

moeder is reeds 30 jaar overleden, de enige erfgenamen waren wij(twee zonen)

het betreft een levensverzekering, waarbij m'n broer(begustigde op naam) de uitkering kan ontvangen.
dus blijft onze vraag, kan m'n broer die polis optrekken(was toch de bedoeling van vader na z'n overlijden), in onze situatie, waar we afgezien hebben van ons erfrecht.

bedankt.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 14 jun 2011 23:09

Indien het gaat om een klassieke levensverzekering dan valt die valt buiten de nalatenschap. Hierdoor kan de begunstigde het kapitaal uit een levensverzekering aanvaarden en toch als erfgenaam een erfenis weigeren omdat die bijvoorbeeld te veel schulden bevat. Een levensverzekering is tevens gevrijwaard van uitvoerend beslag. Mogelijke schuldeisers kunnen bijgevolg niet raken aan het kapitaal van een levensverzekering.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

janrocco
Topic Starter
Berichten: 29

#6 , 15 jun 2011 13:16

Ik dank jullie, voor het geven van dit duidelijk advies.

jammer dat onze notaris (tevens relatievriend van onze papa) hier zo twijfelachtig over doet.

bedankt
vriendelijke groeten.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”