1 erfgenaam in nederland

woutli
Topic Starter
Berichten: 1

1 erfgenaam in nederland

#1 , 27 mei 2011 08:25

Weet iemand of het veel langer duurt voor een erfenis om uitbetaald te worden als 1 erfgenaam in Nederland woont?
Onze tante is vorig jaar september overleden. Ondertussen hebben wij al bijna twee maanden de successierechten moeten betalen en als we aan de notaris vragen wanneer de erfenis vrij komt, stuurt hij ons steeds met een kluitje in het riet.
Hij geeft elke keer een vage uitleg en een termijn wanneer het wordt uitbetaald, maar als we dan zover zijn zegt hij weer dat er toch nog vertraging is omdat 1 van ons in Nederland woont. :?
Heeft iemand er verstand van of dat klopt en wat wij mogelijk kunnen ondernemen?
Alvast bedankt!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief
Berichten: 2513

#2 , 27 mei 2011 16:23

Wanneer de successierechten en de passiva van de nalatenschap betaald zijn, alsook het ereloon van de notaris, zou de notaris zonder problemen kunnen overgaan tot het verdelen van de nalatenschap. Om de erfgenamen "samen" te roepen vraagt toch wat organisatie en tijd.

Welke vage uitleg geeft de notaris dan?

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 27 mei 2011 23:44

Voorzover ik weet is het enige verschil dat, als alle erfgenamen in België wonen, de erfenis vrijkomt als de successierechten vastgesteld zijn, maar dat als een van de erfgenamen in het buitenland woont, de erfenis pas vrijkomt nadat de successierechten betaald zijn. (wij hadden vorig jaar hetzelfde probleem : mijn broer woont in Nederland. Aangezien de successierechten al bijna twee maanden betaald zijn, zou dat toch al in orde moeten zijn.... De notaris achter z'n veren zitten en hem eventueel meedelen dat je overweegt inlichtingen te nemen bij de orde van notarissen. Dat helpt vaak.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 29 mei 2011 11:58

Inderdaad , als er een erfgenaam in het buitenland verblijft , mag een bank of notaris de bedragen pas vrijgeven mits akkoord van de Registratie. Dat komt er als de successierechten betaald zijn of er een borgstelling is afgeleverd. Maar de termijnen zijn verstreken , er zou geen bezwaar , tenzij overmacht , meer mogen zijn. Aandringen dus!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

sleper
Berichten: 391

#5 , 29 mei 2011 19:04

mijn vriend zijn zuster woont in Nederland . Hun vader is onlangs overleden en volgens notaris kan het 5 maand duren vooraleer er tot uitbetaling kan overgegaan worden .Dit zijn woorden van mijn vriend

Terug naar “Successie- & Registratierechten”