hoezeer is een bod op een huis bindend?

andy666
Topic Starter
Berichten: 54

hoezeer is een bod op een huis bindend?

#1 , 27 jan 2007 20:49

de situatie is als volgt:

ons huis waar we nu wonen staat te koop via een immokantoor.
Vorige week kregen we een bod van 220.000? maar de kopers kregen een clausule waarin stond dat ze enkel van het bod konden afzien als hun lening door de bank geweigerd werd.
De termijn bleek hiervoor te kort zijn, dus heeft de makelaar dit met 10 dagen verlengd (echter zonder onze handtekening voorlopig...)
De bank van de kopers heeft dan een schatter aangesteld en heeft het pand geschat op 204.000?. Volgens hun bank konden ze 105% lenen van het geschatte bedrag. Dit maakt dus een bedrag van 214.200?.

Kunnen we de kopers nu verplichten de woning aan te kopen voor dit bedrag? of geldt enkel het bod van 220.000?

Ik denk dat als ik het puur volgens de wet bekijk dat het bod van 220.000? vanaf maandag definitief is want dan loopt de eerste clausule af (is de enige die door beide partijen getekend is...) en tot hier toe hebben we nog geen officieel bericht gezien van hun bank waarin staat dat hun lening geweigerd is. ik denk niet dat ik zo ver wil drijven omdat dit waarschijnlijk toch alleen maar miserie meebrengt, maar langs de andere kant is een bod ook een bod en ik heb de indruk dat de kopers ons wat aan het lijntje houden. Eerder op de dag hebben ze mijn bod van 215.000? afgewezen omdat dit volgens de bank te hoog was. 214.000? zou dit dus niet zijn, dus ik denk dat als ze echt willen dat ze dit bedrag van de bank krijgen en er dan ook voor moeten gaan. als ze het weigeren hebben ze ons (volgens mij) gewoon aan het lijntje gehouden.

graag jullie advies...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
koen999
Berichten: 730

#2 , 27 jan 2007 21:04

persoonlijk denk ik dat als jij je prijs laat zakken tot wat ze kunnen lenen hun bod bindend is

Eddy
Berichten: 34

#3 , 28 jan 2007 21:32

Hallo beste verkoper als de koper geen voorschot heeft betaald en van slechte wil is (bv. geen goed of geld heeft ) dan ben je wel degelijk de klos en probeer dan maar heel gauw de compromis te laten verdwijnen ( denk aan registratierechten ) De verkoper heeft totaal geen rechten in tegenstelling met een openbare verkoop waar er dan sprake is van rauwkoop, een voor mij wetgeving van twee maten en twee gewichten!!!!

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 29 jan 2007 13:09

Onderzoek wat LETTERLIJK in de clausule staat en of daaraan al dan niet voldaan is.Is aldus de koop gesloten dan kan u het ondertekenen van de authentieke akte vervangen door een vonnis.

?Art.1654.Indien de koper de prijs niet betaalt, kan de verkoper de ontbinding van de koop vorderen.?(Burgerlijk Wetboek).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Terug naar “Kopen”