verkoop huis na echtscheiding

cheeky1967
Topic Starter
Berichten: 1

verkoop huis na echtscheiding

#1 , 25 mar 2011 02:39

hallo iedereen, ik hoop via deze weg een beetje beter wegwijs te worden i.v.m. verkoop - inkoop gezamelijke woning na echtscheiding.
ik zal eerst de situatie schetsen: samen met mijn ex vrouw bezit ik een in aanbouw zijnde huis, het is windicht afgewerkt momenteel, wat inhoud: metselwerk,dak ramen en deuren, leidingen voor water en verwarming, airco en chape. echter geen nutsvoorzieningen
het huis staat er zo al sinds mei 2009. :( en is momenteel niet bewoonbaar, daar het nog verder moet afgewerkt worden.
de echtscheiding is rond enkel de verdeling van de gezamelijke bezittingen sleept nu al 1.5jaar aan zonder resultaat.
sinds januari 2010 betaal ik de lening alleen af, waarvoor ik deze week vorder via een deurwaarder.
onze zaak is in handen van een notaris die wou overgaan tot openbare verkoop, maar dat wilden we niet omdat we dan een redelijk bedrag zouden moeten afstaan.
de woning is geschat door een erkende schatter voor bedrag 335.000€ wat rekening houdend met de nog uit te voeren werken veel te hoog is.
er zijn een aantal matrealen betaald zoals keuken en trap maar niet geplaatst noch geleverd.( waarde ongeveer 40.000€)
we hebben het dan uit de hand te koop gezet, en tot nog toe één concreet bod gekregen van 253.000€.
als we verkopen via btw stelsel kunnen we onze betaalde btw terug vorderen, maar veel facturen zijn er niet en zeker niet om aan een bedrag van 335.000€ te raken!
ik zou het huis zelf willen inkopen maar wat ik ook bied mijn ex gunt het mij niet.
nu mijn vragen:1) wat zijn de kosten waar ik rekening moet mee houden als ik inkoop via openbare verkoop?
2) moet ik ook notariskosten betalen?
3) registratie, btw?
4) hoeveel kosten betaalt een andere koper?
5) iemand een idee om uit deze impasse te raken?

alvast bedankt iedereen!! :D

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Yvon
Berichten: 88

#2 , 25 mar 2011 13:37

op vraag 5

met een stroman werken en zo het huis zelf inkopen

op de vragen 2 en 3

voor zover ik weet ja, maar dan alleen voor het gedeelte dat niet van u was

voor vraag 4 zie notaris.be voor een schatting van de notariskosten

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 25 mar 2011 15:56

Om tijdens een openbare verkoop de ware koper (uzelf dus) verborgen te houden, om alzo tegenpartij te slim af te zijn, kan een andere persoon (stroman) "IN COMMAND" kopen. Hij dient dit aan de notaris kenbaar te maken onmiddellijk na de koop.
Binnen de 24 uur moet dan wel de ware koper zijn identiteit bij de notaris kenbaar maken.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”