Domicilie vs kinderen fiscaal ten laste

Libertyke
Topic Starter
Berichten: 3

Domicilie vs kinderen fiscaal ten laste

#1 , 29 dec 2010 19:59

Momenteel zijn mijn ex en ik uit elkaar aan het gaan.

We woonden samen en hebben 2 kindjes. Ik ga samenwonen met mijn nieuwe vriend en zou mijn domicilie op het nieuwe adres laten zetten. Mijn ex en ik kozen voor bird-nesting maw de kinderen blijven in huis en wij komen alternerend week om week in huis voor bij de kinderen te zijn. Hij zou zijn domicilie dan houden in ons huis. Ik zal mee blijven afbetalen aan het huis.

Als ik mijn domicilie laat veranderen, heeft dit dan automatisch tot gevolg dat ik ze niet fiscaal ten laste kan hebben of staat dit los van elkaar?
Hoe kan ik er eventueel voor zorgen dat ik ze toch ten laste heb? Kunnen er evt afspraken gemaakt worden met mijn ex dat hij hen ten laste heeft maar dat de voordelen die daaruit voortkomen worden gedeeld?

Kan iemand mij hier een sluitend antwoord op geven? Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 03 jan 2011 14:19

Hoe de afspraak in de praktijk wordt toegepast , is minder van belang. De kinderen vallen onder het principe van co-ouderschap. Fiscaal gezien wordt de aftrek van belastingen verdeeld tussen de twee ouders. De helft van de aftrek voor twee kinderen is meer dan de aftrek voor één kind. Hoe doen : op de belastingaangifte ( zie op kladblad pag. 2 onderaan) duidt de ouder bij wie de kinderen zijn gedomicilieerd per 1 januari , aan dat hij de helft van de vermindering afstaat.( code 1033 , denk ik) De andere dat hij die helft aanvaardt. Elke ouder krijgt dan bij de afrekening de helft van de totale belastingaftrek aangerekend.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Libertyke
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 04 jan 2011 11:51

Bedankt voor je reactie Wanton!

Reclame

selinake
Berichten: 5

#4 , 07 jan 2011 15:39

Geachte,

Ik heb een dochtertje van bijna 4 jaar zij is gehandicapt voor 66%(15 punten)
Zij staat opgeschreven op het adres van mij en mijn partner waar ik nu al 2 jaar mee samen ben.
Ze hadden ons gezegd da het beste was da mijn partner zowel het kind da wij samen hebben als mijn dochtertje van uit een andere relatie ten laste zou nemen wij hebben dat dan ook vorig jaar gedaan.
Want ik ben werkloos.
Wij hebben een gezinsamenstelling naar mijn partner naar zijn werk gestuurd en nu staat zij erop vermeld.

Maar nu twijfel ik of dit zeker mag???
Kan iemand mij even zeggen of het allemaal wel klopt en mag???


Groetjes Selinake

MarjoleinP
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 okt 2016 16:04

Dag Libertyke,

Ik vroeg me af of jullie ondertussen al aan birdnesting doen en hoe het jullie bevalt?
Het inspireert mij wel en het is iets dat in Vlaanderen precies nog niet zo gekend is...


vriendelijke groeten
Marjolein

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”