Laster en eerroof

Lalux
Topic Starter
Berichten: 2

Laster en eerroof

#1 , 28 nov 2010 16:58

Goede middag allemaal,

Ik wil jullie bij deze even wat verduidelijking vragen met een klacht van laster en eerroof.

Vorig jaar heb ik gewerkt als reisleidster en een van de laatste reizen is niet goed bevallen bij 2 van de reizigers.
Na afloop van de reis hebben ze een reisverhaal geschreven op een forum waar ik, mijn ex-werkgever en nog een andere collega zwart gemaakt worden. Mijn ex-werkgever heeft op het verhaal een reactie geplaats maar die is niets in vergelijking met de aantijgingen. Nu heb ik pas gezien dat ze een andere website zelf hebben aangemaakt waar hetzelfde verhaal is geplaats.
Mijn naam wordt verschillende keren volledig genoemd alsook de naam van de andere reizigers en andere betrokkenen maar zelf schrijven ze onder een pseudoniem. Het hele verhaal is vooral op mij persoonlijk gericht en aangezien ze een tweede website hebben geopend duid alleen maar op het kwaad opzet.
Ze beschuldigen mij een niet weldenkend mens te zijn, geld te verduisteren en apathisch te zijn.
Alle aantijgingen die daar verder ook nog gemaakt worden zijn vals, verdraaid of de halve waarheid zodat het in hun verhaal past.

Mijn vragen bij deze zijn:

-Is dit laster en eerroof?
-Is dit (en de rest van het verhaal) voldoende om deze personen schuldig te verklaren aan eerroof?
-Hoe lang is de verjaringstermijn?
-Dien ik een klacht in tegen onbekenden aangezien hun naam er niet bij staat?


Alvast bedankt voor de hulp.
Laatst gewijzigd door Lalux op 30 nov 2010 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantra
Berichten: 1340

#2 , 28 nov 2010 18:34

als op de 2 websites klaar en duidelijk uw naam word vermeld dan dient u vooreerst kontakt te zoeken met een
gerechtsdeurwaarder. Die laat u onafhankelijk vaststellen wat op deze site is geschreven.
Daarna stelt u eventueel de eingenaars van deze sites in gebreke. maar hou er ook rekening mee dat u geen
slapende honden wakker maakt. De tegenpartij laat misschien de site verdwijnen of gaat dit wijzigen. Zolang
het on-line staat des te beter voor uw proces.
Anoniem op het internet is men nooit. Daarom dient u ook klacht in bij de gerechterlijke politie. Zij zal vast stellen
wie de hosting doet en vanwelk ip adres de berichten afkomstig zijn. Dat adres hoort hopelijk aan de schrijvers
toe tenzij ze natuurlijk zeer clever zijn en via constructies hun identiteit hebben verborgen door bvb te gaan
surfen via http://www.hidemyass.com" onclick="window.open(this.href);return false;.
En als u dat wenst spant u een rechtszaak aan.

Ook ik volgde dat scenario en heb er nog lekker aan verdient ook. En dat onder het motto: Eigen schuld dikke bult.
Er waren wel commerciele belangen bij betrokken. Ten gronde ben ik net zoals velen een voorstander van een
absolute bescherming van de onafhankelijkheid van een persoon van alles wat op internet gebeurt of kan gebeuren.
Maar er zijn vandaag de dag mensen de echt wel denken dat ze de wijsheid in pacht hebben en denken dat ze
boven iedereen en alleman verheven zijn om ongezouten tot zelfs beledigende kritiek mogen geven. Erger nog
om er niet voor terug te deinzen schade te berokkenen omdat ze niet tegen hun verlies kunnen of een andere
mening niet kunnen accepteren. En daarvoor zou een regelementering moeten komen zoals bijvoorbeeld de
verplichting van site-eigenaars om de identiteit van een persoon te controleren bvb door koppeling rijksregister en
geboortedatum of naam alvorens ze hun plaats kunnen krijgen op het internet. Deze eigenaars zouden dan wel
een zeer strenge plicht hebben tot geheimhouding. Ik weet wel dat je nu makkelijk kan achterhalen wie verkeerde
zaken doet op het net. Maar dergelijke opgave van identiteit zou al heel wat mensen tot nadenken stemmen alvorens
kloterij te veroorzaken omdat de zaken niet naar hun zin draaien
Laatst gewijzigd door ganapathi tantra op 28 nov 2010 19:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 28 nov 2010 18:39

gerechtelijke politie is in België al sedert 2001 afgeschaft.
Voor uw klacht kan u terecht bij de lokale politie in uw gemeente.
Hun PV wordt aan parket doorgestuurd die verdere stappen zal nemen.

Reclame

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#4 , 28 nov 2010 18:42

idd sorry geachte franciscus maar voor een ouwe z.... zoals ik zit dat nog zo in mijn hoofd :o)
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 30 nov 2010 10:22

“Art.443.Hij die in de hierna aangeduide gevallen aan een persoon kwaadwillig een bepaald FEIT ten laste legt, dat zijn eer kan krenken of hem aan de openbare verachting kan blootstellen, en waarvan het wettelijk bewijs niet wordt geleverd, is schuldig aan laster, wanneer de wet het bewijs van het ten laste gelegde feit toelaat, en aan eerroof, wanneer de wet dit bewijs niet toelaat...Wordt een genoegzaam bewijs geleverd, dan geeft de tenlastelegging geen aanleiding tot enige strafvervolging.Art.444.De schuldige wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot een jaar en met geldboete van zesentwintig euro tot tweehonderd euro, wanneer de tenlasteleggingen geschieden :...Hetzij door geschriften...die aangeplakt, verspreid of verkocht, te koop geboden of openlijk tentoongesteld worden...”(Strafwetboek)

U kan dus klacht neerleggen bij de politie. Leg zo mogelijk vooraf de gepubliceerde tekst vast.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Lalux
Topic Starter
Berichten: 2

#6 , 30 nov 2010 21:49

Dus als de auteurs van het verhaal het gepubliceerde verhaal verwijderen voordat het proces start zijn ze niet meer schuldig te verklaren dan?
Ik weet inderdaad wie deze verhalen op internet zet maar kan ik bij de indiening van mijn klacht deze personen ineens aanklagen of dien ik beter een klacht tegen onbedkenden?

@ Tantra: ik ben het met u eens wat betere beveiliging op internet betreft. Tegenwoordig kan alles er zomaar geplaats worden en de daders blijven ongestraft! Ik ben er zeker van dat ergens in de toekomst dit moeilijker wordt maar daar zijn we nog lang niet..

Alvast bedankt voor jullie reacties. Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte van het verloop van mijn acties.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 dec 2010 10:36

Lalux, probeer screenshots te maken van de laster aan uw adres. Mogelijk worden die pagina's ook bewaard in de cache van Google, zodat ze later alsnog kunnen opgevraagd worden, zelfs als ze verwijderd zijn door de auteur. Normaal gezien moeten die pagina's ook in je browsercache terechtkomen als je ernaar surft. Maak hier een backup van op volgende manier:
1. Open Internet Explorer en maak je browsergeschiedenis en cache leeg (hoe je dit doet vind je op internet, is afhankelijk van de versie).
2. Surf naar de pagina's met de laster op.
3. Sluit Internet Explorer af.
4. Zoek naar de map "Temporary Internet Files" of iets dergelijks (je kan ook op internet vinden waar je die browser cache moet zoeken) en kopieer die map op een veilige plaats.

Op die manier heb je toch al enige vorm van bewijs in handen, moesten de auteurs de site verwijderen. Een door google gecachte versie is nog altijd vrij sluitend bewijs, aangezien de auteur niet kan zeggen dat de pagina er nooit gestaan heeft. Google kan niets cachen wat er niet is (wel nog hopen op een rechter die om te beginnen BEGRIJPT wat de Google cache is, natuurlijk).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

digits
Berichten: 224

#8 , 01 dec 2010 13:03

Normaal gezien moeten die pagina's ook in je browsercache terechtkomen als je ernaar surft. Maak hier een backup van op volgende manier:
1. Open Internet Explorer en maak je browsergeschiedenis en cache leeg (hoe je dit doet vind je op internet, is afhankelijk van de versie).
2. Surf naar de pagina's met de laster op.
3. Sluit Internet Explorer af.
4. Zoek naar de map "Temporary Internet Files" of iets dergelijks (je kan ook op internet vinden waar je die browser cache moet zoeken) en kopieer die map op een veilige plaats.
Dat is wel helemaal niet waterdicht. Kan handig zijn voor jezelf, maar iedereen kan dat eenvoudig namaken of bewerken ...

Google cache is al beter, maar als het een website is met wat verkeer moet je er niet op rekenen dat die langer dan 2 weken bewaard worden.

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 01 dec 2010 14:20

politie kan ook op internet en dan de blz afdrukken

Terug naar “Andere”