loonindex

croos
Topic Starter
Berichten: 231

loonindex

#1 , 12 okt 2010 08:37

waar kan ik ergens de evolutie terug vinden van de loonindex vanaf 2004
verzekering heeft vergeten te indexeren en gaat dit nu rechtzetten. maar ik wens dit ook natuurlijk te controleren.
groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 okt 2010 09:52

welke index? (over welke verzekeringstak gaat het)?

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 okt 2010 09:56

Wat bedoel je met "loonindex". Lonen worden vaak gekoppeld aan een index die de inflatie weergeeft en in het merendeel van de gevallen is dat de gezondheidsindex, maar er zijn uitzonderingen. Best zoek je eerst op met welke index je loon samenhangt en op welke manier deze je loon beïnvloedt.
http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/ ... /index.jsp

Reclame

croos
Topic Starter
Berichten: 231

#4 , 12 okt 2010 10:10

dit is een gewaarborgd inkomenverzekering. Een verzekering die de tekorten aan je loon bijpast als je op mutualiteit staat.
Dit na een ongeval zodat ik werkonbekwaam ben

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 okt 2010 10:13

Staat de index niet vermeld in het contract?

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 okt 2010 10:17

Dit komt uit de verzekering gewaarborgd inkomen van één bepaalde maatschappij. Iets dergelijks moet ik in jouw contract staan.
Uw rente indexeren. In dit geval worden zowel de rente als de premie jaarlijks geïndexeerd op constante wijze (van 1% tot 3%) of volgens de gezondheidsindex

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 nov 2010 16:04

Bijkomende vraag: als de spilindex overschreden wordt (zoals in augustus 2010) wanneer worden dan de lonen in privébedrijven aangepast (voor ambtenaren en uitkeringen vind je dit vrij makkelijk terug)? Ik dacht dat dit afhankelijk is van de CAO? Ikzelf ben werkzaam in de chemische / pharma industrie dus ik zou wel eens willen weten wanneer ik een loonsindexering mag verwachten?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 17 nov 2010 19:57

welk paritair comité? bediende/arbeider?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 nov 2010 10:23

welk paritair comité? bediende/arbeider?
Bediende, geen idee welk PC. Waar zou ik dit kunnen vinden? Arbeidscontract? Op mijn loonbrief zie ik het niet staan volgens mij...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 18 nov 2010 11:31

meestal staat dit op de loonbrief.


Waarschijnlijk zit je in paritair comité 207. De indexaanpassingen kan je volgen op http://www.pharmeus.be/Index_cijfer.htm" onclick="window.open(this.href);return false; voor die sector.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 19 nov 2010 09:34

meestal staat dit op de loonbrief.


Waarschijnlijk zit je in paritair comité 207. De indexaanpassingen kan je volgen op http://www.pharmeus.be/Index_cijfer.htm" onclick="window.open(this.href);return false; voor die sector.
Oeps, er gewoon overkeken. Staat inderdaad toch op mijn loonbrief: "207.000 Scheikundige nijverheid." Bedankt voor de link.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Loon”