stopzetting verzekering - schrapping nummerplaat

davyc
Topic Starter
Berichten: 3

stopzetting verzekering - schrapping nummerplaat

#1 , 30 sep 2010 18:37

Ik heb mijn nummerplaat van mijn moto vorige week bij de D.I.V. terug gebracht en laten schrappen. Ik heb dan het document "schrapping nummerplaat" van de D.I.V. overgemaakt aan mijn verzekeringsmaatschappij (om de verzekering stop te zetten - en terug betaling van de resterende premie)

Vandaag krijg ik een mail van de makelaar dat de maatschappij de verzekering niet stop wil zetten en terug wil betalen zolang ik geen verkoopcontract van mijn moto doorstuur naar hen!!!

Aangezien ik deze moto niet ga verkopen (ga hem bij houden) is al 15 jaar oud maar is nog zo goed als nieuw (bijna geen km's) kan ik geen verkoopovereenkomst opsturen.

Is dit wel wettelijk? Ik ben toch niet verplicht om mijn moto te verkopen als ik mijn nummerplaat terug zend en mijn verzekering wil stopzetten!!

Wat kan ik hier aan doen?

Alvast bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38643

#2 , 30 sep 2010 19:34

Lijkt me raar ... u stopt verzekering mogelijk wil de makelaar zeggen dat de moto niet meer op de openbare weg mag komen en of het geen truk is om van verzekering te veranderen.
Lees uw polis eens grondig na.
Maar het feit van schapping wil zeggen dat de motorfiets NIET meer op de openbare weg mag komen ...
De verzekering eindigt dan en ik dacht zo ook de verantwoordelijkheid van de verzekeraar.
In elk geval onze verzekering AXA heeft dat niet gedaan vorig jaar

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 30 sep 2010 19:39

Lijkt me een onwettige eis.
Maar de oplossing is simpel:
maak verkoopfactuur voor verkoop van de moto aan persoon X. En de dag nadien maakt persoon X factuur voor verkoop aan u.
Er is geen BTW verschuldigd voor verkoop tussen particulieren...
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

bartvdv
Berichten: 1911

#4 , 30 sep 2010 19:44

Lijkt me een onwettige eis.
Maar de oplossing is simpel:
maak verkoopfactuur voor verkoop van de moto aan persoon X. En de dag nadien maakt persoon X factuur voor verkoop aan u.
Ik hoop dat dat als een grapje bedoeld is.

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#5 , 30 sep 2010 20:03

Is dit wel wettelijk? Ik ben toch niet verplicht om mijn moto te verkopen als ik mijn nummerplaat terug zend en mijn verzekering wil stopzetten!!
:shock: Wij hebben het teveel betaalde bedrag van de verzekering teruggestort gekregen, nog voordat de nummerplaat werd ingeleverd!

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 30 sep 2010 20:19

Lijkt me een onwettige eis.
Maar de oplossing is simpel:
maak verkoopfactuur voor verkoop van de moto aan persoon X. En de dag nadien maakt persoon X factuur voor verkoop aan u.
Ik hoop dat dat als een grapje bedoeld is.
Ja en nee. Vooral om aan te tonen dat het voorleggen van bewijs van verkoop niks bewijst.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22301
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 30 sep 2010 20:23

Neem rechtsreeks kontakt op met de maatscahppij zelf. Ik denk dat het uw makelaar erom te doen is niets te moeten terugbetalen, schrik een deel van zijn commissie te verliezen.

Gebruiker34
Berichten: 334

#8 , 30 sep 2010 20:30

Lijkt me een onwettige eis.
Maar de oplossing is simpel:
maak verkoopfactuur voor verkoop van de moto aan persoon X. En de dag nadien maakt persoon X factuur voor verkoop aan u.
Ik hoop dat dat als een grapje bedoeld is.
Ja en nee. Vooral om aan te tonen dat het voorleggen van bewijs van verkoop niks bewijst.
Het voordeel hiervan is, dat je dan niet hoeft te wachten tot de zgn. vervaldag van de polis wegens veranderde situatie. :wink:

j.demoor
Berichten: 10360

#9 , 02 okt 2010 09:12

“Art.2.§ 1. Tot het verkeer op de openbare weg en op terreinen die toegankelijk zijn voor het publiek of slechts voor een zeker aantal personen die het recht hebben om er te komen, worden motorrijtuigen alleen toegelaten indien de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe zij aanleiding kunnen geven, gedekt is door een verzekeringsovereenkomst die aan de bepalingen van deze wet voldoet en waarvan de werking niet is geschorst...”(21 NOVEMBER 1989. - Wet betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen).

Zodra een voertuig niet meer gebruikt wordt tot het verkeer op de openbare weg kan de verzekerde zijn verzekeringsovereenkomst voor dat voertuig beëindigen. Ik ken geen wet die hiertoe een verkoopovereenkomst vereist.

Indien een minnelijke regeling niet mogelijk blijkt,wend u dan tot :
Ombudsdienst Verzekeringen(K.B.22/02/1991) ; http://www.ombudsman.as/nl/home/index.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”