Huisdieren houden?

Kellymassin
Topic Starter
Contacteer: Website

Huisdieren houden?

#1 , 27 jun 2007 08:29

hoi, we willen graag een katje als huisdier houden maar in ons contract staat dat we geen huisdieren mogen houden. Nu heb ik me al laten vertellen dat ze dat niet in het huurcontract mogen zetten dat het verboden is om kleine huisdieren te houden. Klopt dit? Vele zeggen me neem dat poesje toch in huis de huisbaas weet dat toch niet maar onze huisbaas woont schuin overons. Groetjes Kelly

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 27 jun 2007 11:44

Spijtig dat je bij aanvang van het contract geen wijziging hebt gevraagd. Dat hebben wij een paar jaar geleden gedaan omdat we al een kat hadden. De huisbaas maakte er geen probleem van en liet de uitzondering in het contract opnemen.

Ik heb ook al gehoord dat een verbod op huisdieren onwettelijk is, maar ik weet niet of dat effectief zo is.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

knuffelpunk

#3 , 27 jun 2007 12:43

dit is wat wij gedaan hebben na aangetekende klacht , maar onze overeenkomst verbood huisdieren niet. Uiteindelijk kan je beslissen om toch een beestje te nemen , hetwelk kan leiden tot een beslissing van de vrederechter in je voor of nadeel

"Wij hebben uw brief van ??????????????. goed ontvangen, doch kunnen niet geheel akkoord gaan met de inhoud ervan.

Wij wensen u te wijzen op de recente rechtspraak. Zo wordt bepaald in een vonnis van de rechtbank van Luik van 21 oktober 1986 dat een contractueel verbod tot het houden van huisdieren een inbreuk betekent op het priv?-leven beschermd door artikel 8.1 van het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens. Dit artikel stelt dat ??n ieder recht heeft op eerbiediging van zijn priv?-leven, zijn gezinsleven, zijn huis en zijn briefwisseling. .
Wij zullen dan ook geen gevolg geven aan uw verzoek.

In de hoop dat u begrip opbrengt dat door de rechtsleer en de rechtspraak wordt geruggensteund,

Hoogachtend,"

grtz ,

knuffelpunk

Reclame

j.demoor

#4 , 28 jun 2007 13:53

Een bepaling uit het huishoudelijk reglement, waarnaar de huurovereenkomst verwijst, voorziet de be?indiging van de huurovereenkomst bij de niet-naleving van het volledig verbod enig huisdier te houden. Omdat deze bepaling strijdig is met art. 8.1 E.V.R.M. en bovendien als uitdrukkelijk ontbindend beding voor niet geschreven wordt gehouden (art. 1762bis B.W.), heeft ze geen uitwerking.?( Rb. Luik 21 oktober 1986, J.L. 1987, 578).

?De niet-naleving van het contractuele verbod in een appartement, gehuurd van een sociale huisvestingsmaatschappij, huisdieren te houden, is een onvoldoende ernstige tekortkoming aan een overigens bijkomstige contractsbepaling, om de ontbinding van de huurovereenkomst ten nadele van de huurder te rechtvaardigen. Het is in onze moderne samenleving immers gebruikelijk, en het wordt eveneens gedoogd, dat huurders van appartementen toebehorende aan sociale huisvestingsmaatschappijen, een huisdier bij zich houden, in zoverre de aanwezigheid van deze dieren aan het geheel van de gemeenschappelijke uitrusting van het appartementsgebouw en aan de andere bewoners geen schade noch burenlast veroorzaakt?(Rb.Dendermonde 20 februari 1989,R.W.1990-91,616-619.) Zie ook Rb.Luik 16 januari 1990,TBBR 1990,474.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

RoelG

#5 , 18 jul 2007 21:51

Dus als ik het goed begrijp dan kan de huisbaas dit niet verbieden?

chriswillems

#6 , 06 aug 2007 14:01

Beste,
ik ben verhuurder van een nieuwe woning. In het kontrakt dat vorige maand getekend werd, staat expliciet vermeld dat er geen huisdieren zijn toegelaten. Vorige week zijn de huurders ingetrokken en blijken ze 2 huisdieren te hebben. Wat kan ik nu doen - ofwel moeten de dieren weg ofwel moeten de huurders weg.
Chris

Lex

#7 , 06 aug 2007 14:07

Zie het bericht hierboven (in het rood) van J. Demoor van 28 juni.

RoelG

#8 , 06 aug 2007 14:12

Maw, je kunt niets doen...

chriswillems

#9 , 06 aug 2007 14:26

Beste,
dat is toch een schande ! Het staat zwart op wit in een kontrakt dat door beide partijen ondertekend wordt. Dat zou dan willen zeggen dat een kontrakt geen waarde meer heeft ? Er is dus geen vermelding van een huisreglement maar wel degelijk van een contractuele clausule.
Chris

Lex

#10 , 06 aug 2007 14:26

Maw, je kunt niets doen...
Oh toch wel! De overeenkomst (laten) ontbinden kan je altijd, maar dat zal verhuurder dan wel een pak centen kosten.

Aan chriswillems, een dergelijke clausule is ongeldig!
Laatst gewijzigd door Lex op 06 aug 2007 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Emmanuelle

#11 , 19 okt 2007 10:07

Geldt dat ook voor woningen die niet gehuurd zijn van een sociale huisvestingsmaatschappij?
Wij huren van iemand die zijn app. te huur heeft.
Da's een hele blok die hij verhuurt.
In zijn contract staat dat er geen huisdieren toegelaten zijn, maar wij hebben 2 kleine hondjes. Ze maken nooit lawaai.
Kan hij daar dan iets tegen beginnen?

JohnD

#12 , 08 sep 2008 21:52

Nee, en ja hij kan procederen en naar de vrederechter stappen. Een uitspraak van een hof van beroep bepaalt dat het verbod tot het houden van huisdieren een inbreuk op de wet op de privacy is. Het blijft natuurlijk een uitspraak van een hof van beroep en een andere vrederechter kan hierover natuurlijk anders oordelen. Sta me overigens toe om te zeggen dat alhoewel iets in een huurkontrakt staat dit nog geen reden is dat het wettellijk is, m.a.w. als in een huurkontrakt zaken staan die niet stroken met andere wetten zijn die bepaalde clausules ongeldig, zonder dat daarom het volledige kontrakt ongeldig word.

http://www.juridischforum.be/forum/view ... ght=#28236

Terug naar “Huren”