Ontslag wegens medische overmacht

Mastakilla
Topic Starter
Berichten: 18

Ontslag wegens medische overmacht

#1 , 21 jan 2014 12:04

Hallo allemaal,

Mijn vriendin heeft hier een contract van bepaalde duur (tot eind dit jaar).
Ze werkt hier al enkele jaren keihard aan een loon dat in mijn ogen te laag is (ze is een master, maar heeft een bachelor functie).
Op zich doet ze haar job graag, maar het beleid van haar job maakt haar werk intussen al lange tijd ondraagelijk.

Omdat haar collegas of
* op zwangerschapsverlof / huwelijksreis zijn
* op ziekteverlof zijn wegens een burnout
* ontslagen zijn wegens besparingen
* hun voeten vegen aan hun job omdat de job zo ondragelijk is
* onlangs van taak zijn verandert waardoor ze niets van hun eigen job afweten
Omdat er geen budget is voor extra aanwervingen
Omdat mijn vriendin het niet kan laten om te proberen de dingen die ze doet zo goed mogelijk te doen

... doet mijn vriendin al lange tijd het werk van 5 voltijdse jobs, zonder hiervoor ook maar iets van waardering te krijgen.
Daarnaast kwam er sinds begin dit jaar nog 3 uur extra per dag openbaar vervoer bij wegens een verplaatsing van de werklocatie.
Tenslotte is haar bureau op de nieuwe locatie ook nog een kiekenskot, waar je concentreren onmogelijk is (arbeidsinspectie kwam vorige week toevallig ook langs en bevestigde deze "werkpunten")

Intussen is mijn vriendin dan ook helemaal op. Ze is mentaal een wrak en volledig uitgeput.
Ze heeft vlak voor de kerstvakantie, na lang aandringen van mijn kant, voor het 1st 2 dagen ziekteverlof genomen.
Na de kerstvakantie was ze na 1 dag werken al terug mentaal volledig op.

Ze heeft nog een paar dagen verder gewerkt, waarna ze terug een dag ziekteverlof heeft genomen (ze wou slechts 1 dag omdat ze om iemand vooruit te helpen op zondag persé wou werken).
Zo is het nog even verder gegaan... uit goodwill en interesse in de job heeft ze nog geprobeerd enkele dagen te gaan werken, maar ze kan gewoon niet meer...
Intussen heeft ze eindelijk door dat het zo niet verder kan en heeft ze aanvaard dat ze moet stoppen met de job (hoe graag ze sommige aspecten ook doet).

Mijn vriendin kan haar gevoelens echter goed verbergen, waardoor er helemaal niets begrip is voor haar situatie op haar werk.
Het is zelfs zo erg dat haar bazen denken dat ze "gewoon moeilijk doet" en probeert te forceren dat ze enkel nog maar "de leuke dingen" moet doen.
Na de kerstvakantie wou ze idd 1st ook een constructief gesprek aangaan met haar bazen om een leefbare situatie te bespreken, maar dit gesprek werd keer op keer uitgesteld en intussen heeft ze door dat, zelfs al krijgt ze de ideale situatie voor mekaar, haar frustratie voor de job intussen zo diep zit dat er eigenlijk niets nog doenbaar voor haar is...
Het is vrees ik dan ook al meer dan een burnout, de gedachte aan haar job alleen al, doet haar reeds mentaal instorten. Zelfs een lange tijd ziekteverlof gaat deze diepgeankerde gedachte niet meer weg krijgen vrees ik... (noemt het dan nog een burnout? of is dit iets anders?)

Ze wil maw definitief stoppen met deze werkgever.
Ze heeft intussen eindelijk een langere periode ziekteverlof aangevraagt (2 weken), maar ik vrees dat dat lang niet voldoende zal zijn (de rust van de kerstvakantie was ook al na 1 dag volledig weg).
Ook kan ze momenteel door alle onzekerheden en twijfels absoluut nog niet tot rust komen.

Ze heeft nl met haar loon en haar hoge vaste kosten (app af betalen etc) al jaren geen eurocentje leefgeld gehad en dus ook niets kunnen sparen.
Aangezien ze momenteel absoluut niet in staat is een andere job te doen (om het even welke) is gewoon ontslag nemen, geen optie.
Ze heeft nl geen verzekering gewaarborgd loon (contract van bepaalde duur) en kan een eventuele ziekteperiode, na ontslag te nemen, niet overbruggen zonder vervangingsloon. (als ik me niet vergis moet ze dan zelfs nog een boete betalen ook van 2 maanden ofzo)
Ook een akkoord krijgen ivm ontslagen worden, lijkt me totaal niet realistisch, aangezien haar werkgever, die al volop aant besparen is, dan 6 maanden loon moet blijven uitbetalen.

Haar dokter, die trouwens volledig achter haar staat en bevestigd dat ze "op" is, kwam dan ook met de suggestie "ontslag wegens medische overmacht".
Dit kan echter enkel als, zowel haar dokter, als de arbeidsgeneesheer, beiden bevestigen dat ze niet meer geschikt is om die job uit te oefenen.

Voor haar dokter is dit uiteraard geen probleem, maar wij vragen ons af hoe het zit met deze arbeidsgeneesheer.
Een burnout (of hoe ik dit ook moet noemen) is nl iets zeer moeilijk meetbaar. Vooral als deze arbeidsgeneesheer maar amper contact met haar heeft.
Ook dat hij pas contact met haar zal hebben in dit vergevordert stadium, zonder de hele geschiedenis erachter te hebben meegemaakt, maakt het volgens mij erg moeilijk om dit te kunnen "vaststellen".

Mijn vraag is dan ook of iemand weet of de arbeidsgeneesheer hier willekeurig zomaar ja of nee op kan antwoorden (afhankelijk van hoe bevriend hij is / wil blijven met haar werkgever)?
Wordt een burnout (of hoe ik dit ook moet noemen) "bijna altijd" aanvaard als reden voor "ontslag wegens medische overmacht", of eerder "bijna nooit"?

Ik hoop ten zeerste dat ik dmv jullie antwoorden haar al een beetje rust kan gunnen.

Alvast bedankt!

Mastakilla
Laatst gewijzigd door Mastakilla op 23 jan 2014 10:11, 6 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 jan 2014 12:07

kan je in een tweede berichtje uw vragen eens samenvatten
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Mastakilla
Topic Starter
Berichten: 18

#3 , 21 jan 2014 12:11

korte inhoud
Mijn vriendin wil een "ontslag nemen wegens medische overmacht".
Ze heeft een contract van bepaalde duur.
Ze heeft een soort van extreme burnout (zie omschrijving hierboven)

Aangezien zowel haar huisarts als de arbeidsgeneesheer een "ontslag wegen medische overmacht" moeten goedkeuren, vragen wij ons af of de arbeidsgeneesheer een "vage ziekte als dit" gaat vastleggen.
Laatst gewijzigd door Mastakilla op 23 jan 2014 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 21 jan 2014 13:16

Welke arbeidsovereenkomsten heeft ze al gehad, begin en eindperiode?

Mastakilla
Topic Starter
Berichten: 18

#5 , 21 jan 2014 14:16

sep 2011 tot sep 2012 via een externe firma; sep 2012 tot maart 2013 verlenging via diezelfde externe firma; maart 2013 tot dec 2014 verlenging intern
Laatst gewijzigd door Mastakilla op 23 jan 2014 10:12, 2 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 21 jan 2014 16:11

"via x": wie was de werkgever, x of een externe firma? Zat er, ook maar 1 firma tussen?

Die interne verlengingen, hoeveel contracten waren dit en opnieuw in hoeveel verschillende contracten waren dit (is héél belangrijk om de vraag goed te beantwoorden)

Mastakilla
Topic Starter
Berichten: 18

#7 , 22 jan 2014 21:00

even iets duidelijker:
sep 2011 - sep 2012 : via externe firma (werkgever1 als werkgever)
sep 2012 - maa 2013 : verlenging via externe firma (werkgever1 als werkgever)
maa 2013 - dec 2014 : contract bij interne werkgever (werkgever2 als werkgever)

kan maw niet als contract onbepaalde duur beschouwd worden
Laatst gewijzigd door Mastakilla op 23 jan 2014 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 22 jan 2014 21:30

ok, pro & contra:


pro:
- "Daarnaast kwam er sinds begin dit jaar nog 3 uur extra per dag openbaar vervoer bij wegens een verplaatsing van de werklocatie." Is mogelijks een reden om de beëindiging van de arbeidsovereenkomst vast te stellen wegens een eenzijdige wijziging van de arbeidsovereenkomst.
- "Haar dokter, die trouwens volledig achter haar staat en bevestigd dat ze "op" is, kwam dan ook met de suggestie "ontslag wegens medische overmacht".
Dit kan echter enkel als, zowel haar dokter, als de arbeidsgeneesheer, beiden bevestigen dat ze niet meer geschikt is om die job uit te oefenen.
Voor haar dokter is dit uiteraard geen probleem, maar wij vragen ons af hoe het zit met deze arbeidsgeneesheer.
Een burnout (of hoe ik dit ook moet noemen) is nl iets zeer moeilijk meetbaar."

Een burnout is wel degelijk vaak objectief vast te stellen hoor, er zijn genoeg tekenen die daarop kunnen wijzen. Mits een duidelijk verslag van de huisarts zal dit geen probleem zijn. In principe heeft ze zelfs geen arbeidsgeneesheer nodig, maar bij betwisting kan het dan wel nog zijn dat de beëindiging wegens medische overmacht betwist wordt.

contra:
Ze heeft nl met haar minimum loon en alle kosten (app af betalen) al jaren geen eurocentje leefgeld gehad en dus ook niets kunnen sparen.
Ze werkt hier al enkele jaren keihard aan een hongerloon (ze is een master, maar heeft een bachelor functie).

deze 2 beweringen slaan nergens op. Een bachelor aan x kan onmogelijk werken aan een minimumloon/hongerloon. pas op met dergelijke beweringen als je die op een forum zet, dat doet de geloofwaardigheid van je andere beweringen niet ten goede.

Ik versta trouwens niet waar dit over gaat:
Ze heeft nl geen verzekering gewaarborgd loon (contract van bepaalde duur) en kan een eventuele ziekteperiode, na ontslag te nemen, niet overbruggen zonder vervangingsloon. (als ik me niet vergis moet ze dan zelfs nog een boete betalen ook van 2 maanden ofzo)

Mastakilla
Topic Starter
Berichten: 18

#9 , 23 jan 2014 09:56

- "Daarnaast kwam er sinds begin dit jaar nog 3 uur extra per dag openbaar vervoer bij wegens een verplaatsing van de werklocatie." Is mogelijks een reden om de beëindiging van de arbeidsovereenkomst vast te stellen wegens een eenzijdige wijziging van de arbeidsovereenkomst.
Ze hebben zich volgens mij hiertegen ingedekt door in de arbeidsoverkomst te vermelden dat de werklocatie kan wijzigen
- "Haar dokter, die trouwens volledig achter haar staat en bevestigd dat ze "op" is, kwam dan ook met de suggestie "ontslag wegens medische overmacht".
Dit kan echter enkel als, zowel haar dokter, als de arbeidsgeneesheer, beiden bevestigen dat ze niet meer geschikt is om die job uit te oefenen.
Voor haar dokter is dit uiteraard geen probleem, maar wij vragen ons af hoe het zit met deze arbeidsgeneesheer.
Een burnout (of hoe ik dit ook moet noemen) is nl iets zeer moeilijk meetbaar."

Een burnout is wel degelijk vaak objectief vast te stellen hoor, er zijn genoeg tekenen die daarop kunnen wijzen. Mits een duidelijk verslag van de huisarts zal dit geen probleem zijn. In principe heeft ze zelfs geen arbeidsgeneesheer nodig, maar bij betwisting kan het dan wel nog zijn dat de beëindiging wegens medische overmacht betwist wordt.
Dat is al een geruststelling om te horen. Weet u misschien nog wat de precieze gevolgen zijn, mochten ze dit betwisten? Komt er dan een lang juridisch (kostelijk) gevecht? Wat gebeurt er tot aan de "uitspraak"?
Ze heeft nl met haar minimum loon en alle kosten (app af betalen) al jaren geen eurocentje leefgeld gehad en dus ook niets kunnen sparen.
Ze werkt hier al enkele jaren keihard aan een hongerloon (ze is een master, maar heeft een bachelor functie).
deze 2 beweringen slaan nergens op. Een bachelor bij xxx kan onmogelijk werken aan een minimumloon/hongerloon. pas op met dergelijke beweringen als je die op een forum zet, dat doet de geloofwaardigheid van je andere beweringen niet ten goede.
U hebt gelijk. Ik heb het nog eens nagevraagd en ze heeft idd geen minimumloon. Ze heeft echter wel te veel vaste kosten voor haar eigen goed, waardoor ze wel in de beschreven situatie zit. En er is jammergenoeg momenteel niet echt een manier om die vaste kosten te verlagen. Ook verdient ze (in mijn ogen) te weinig voor de enorme berg werk die ze verzet.
Ik versta trouwens niet waar dit over gaat:
Ze heeft nl geen verzekering gewaarborgd loon (contract van bepaalde duur) en kan een eventuele ziekteperiode, na ontslag te nemen, niet overbruggen zonder vervangingsloon. (als ik me niet vergis moet ze dan zelfs nog een boete betalen ook van 2 maanden ofzo)
Dit was om duidelijk te maken dat zelf ontslag nemen en vervolgens op eigen kosten proberen uit te rusten erg moeilijk zou zijn.

Mastakilla
Topic Starter
Berichten: 18

#10 , 28 jan 2014 11:39

- "Haar dokter, die trouwens volledig achter haar staat en bevestigd dat ze "op" is, kwam dan ook met de suggestie "ontslag wegens medische overmacht".
Dit kan echter enkel als, zowel haar dokter, als de arbeidsgeneesheer, beiden bevestigen dat ze niet meer geschikt is om die job uit te oefenen.
Voor haar dokter is dit uiteraard geen probleem, maar wij vragen ons af hoe het zit met deze arbeidsgeneesheer.
Een burnout (of hoe ik dit ook moet noemen) is nl iets zeer moeilijk meetbaar."

Een burnout is wel degelijk vaak objectief vast te stellen hoor, er zijn genoeg tekenen die daarop kunnen wijzen. Mits een duidelijk verslag van de huisarts zal dit geen probleem zijn. In principe heeft ze zelfs geen arbeidsgeneesheer nodig, maar bij betwisting kan het dan wel nog zijn dat de beëindiging wegens medische overmacht betwist wordt.
Dat is al een geruststelling om te horen. Weet u misschien nog wat de precieze gevolgen zijn, mochten ze dit betwisten? Komt er dan een lang juridisch (kostelijk) gevecht? Wat gebeurt er tot aan de "uitspraak"?
Heeft iemand hier nog een antwoord op misschien?
thx!

Krisse
Berichten: 1

#11 , 28 jan 2014 17:44

Dag Mastakilla, volgens mij is ontslag wegens overmacht ivm medische problemen van een werknemer een mogelijkheid voor de werkgever en niet iets wat afgedwongen kan worden. Normaal gezien moet het dan gaan over permanente incapaciteit om de functie uit te voeren.
Laatst gewijzigd door Krisse op 28 jan 2014 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 28 jan 2014 21:09

Werknemer kan ook medische overmacht inroepen zonder dat de arbeidsgeneesheer moet aanwezig zijn, maar:
- om werkloosheidsuitkeringen te krijgen, moet die overmacht, na het ontslag, nog gecontroleerd worde door een RVA-geneesheer
- de werkgever zou in theorie deze overmacht kunnen betwisten voor de rechtbank.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”