opzegtermijn + verlof (van privé naar NMBS)

Linn
Topic Starter
Berichten: 3

opzegtermijn + verlof (van privé naar NMBS)

#1 , 28 apr 2013 17:55

Ik heb twee vragen in verband met mijn ontslag in de privésector en aanwerving bij de NMBS.

1. Als mijn werkgever mijn ontslagbrief ten laatste nu dinsdag ondertekent begint mijn opzegtermijn op 1 mei te lopen. Ik ben bediende en moet 1,5 maand opzeg doen. Wat is dan exact mijn laatste werkdag? Is dat dan woensdag 12 juni of zaterdag 15 juni of nog een andere dag? Het is mij niet helemaal duidelijk wat die 1,5 maand of 6 weken precies wil zeggen?

2. Bij mijn huidige werkgever kan ik alleen maar verlof nemen in de zomervakantie wat wil zeggen dat ik daar zal vertrekken en nog niets van mijn verlof voor 2013 zal opgenomen hebben. Ik kan in principe mijn verlof misschien wel opnemen tijdens mijn opzegtermijn maar dan breng ik mijn huidige werkgever in de problemen (wie gaat dan immers mijn werk doen) en aangezien ik een goede verstandhouding heb met die mensen wil ik hen dat niet aandoen. Als ik het goed begrijp dan kan ik mijn verlofdagen ook niet meenemen naar de NMBS. Mijn verlof zal dus uitbetaald worden wanneer ik wegga bij mijn huidige werkgever. Een collega zei mij dat je verplicht bent je verlof op te nemen of dat je je vakantiegeld moet terugbetalen aan de staat? Klopt dit? En zelfs als dat inderdaad niet klopt, krijg ik dan op een of andere manier toch de rekening voorgeschoteld via de afrekening van de belastingen of zo?

Alvast bedankt voor de hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 28 apr 2013 18:17

Belangrijk om te weten, statutair of contractueel?

Linn
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 28 apr 2013 18:23

Ah ja, dat was ik nog vergeten vermelden: statutair.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 28 apr 2013 20:29

In de privé krijg je verlof op basis van het afgelopen jaar, als statutair krijg je verlof voor het lopende jaar. Je krijgt dus bij vertrek je openstaand verlof uitbetaald (want hier heb je het voorbije jaar voor gewerkt), en normaal moet je dit aan je nieuwe werkgever dan terugbetalen, maar bij overgang naar statutair moet je dit niet terugbetalen.

Je krijgt je verlof dus uitbetaald, en je moet niets aan de staat hiervan betalen.

Sirkii
Berichten: 5410

#5 , 28 apr 2013 21:40

Je krijgt je verlof dus uitbetaald, en je moet niets aan de staat hiervan betalen.
... maar je krijgt in 2013 van de NMBS slechts een aantal verlofdagen pro-rata het aantal gewerkte dagen in 2013.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 28 apr 2013 21:50

zeker dat dit bij de NMBS als statutair ook zo is?

jansenm
Berichten: 15

#7 , 29 apr 2013 14:58

Aan Lynn
Verlofgeld kan en word nooit door de RVJ teruggevraagd men is zelfs niet verplicht om jaarlijks verlof te nemen behalve men op het einde vh jaar onder mutualiteit valt of RVA

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 apr 2013 17:43

men is zelfs niet verplicht om jaarlijks verlof te nemen
wel verplicht al is de sanctie voor de werkgever

wet 28/6/1971
art 2 ; Het recht op vakantie is aan de werknemers verworven niettegenstaande elke strijdige overeenkomst. Het is de werknemer verboden van de vakantie waarop hij recht heeft, af te zien.

sociaal strafwetboek
Art. 145. Jaarlijkse vakantie
Met een sanctie van niveau 2 wordt bestraft, de werkgever, zijn aangestelde of lasthebber die heeft nagelaten, of heeft nagelaten binnen de voorgeschreven termijn of volgens de reglementaire voorschriften, de vakantie toe te staan, waarop de werknemers krachtens de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers, gecoördineerd op 28 juni 1971, en de uitvoeringsbesluiten ervan recht hebben.
De geldboete wordt vermenigvuldigd met het aantal betrokken werknemers.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 29 apr 2013 17:48

men is zelfs niet verplicht om jaarlijks verlof te nemen
wel verplicht al is de sanctie voor de werkgever
Niet verplicht te nemen, wel verplicht aan te bieden door werkgever.

Linn
Topic Starter
Berichten: 3

#10 , 29 apr 2013 19:48

Bedankt voor alle antwoorden. Ik zie dat het niet zo'n eenvoudige kwestie is. :wink:

Ik ben dus eigenlijk met mijn gat in de boter gevallen. Mijn huidige werkgever zal mijn verlof uitbetalen en ik zal daar niets van moeten teruggeven. Ik ga dus bij wijze van spreken een maand extra loon hebben omdat ik mijn verlof niet opneem en ondertussen bij de NMBS zal werken en daar ook gewoon betaald zal worden. En bovendien ga ik bij de NMBS nog eens de helft van het normale verlof voor NMBS-werknemers krijgen omdat ik er in 2013 een half jaar zal werken.

Kan iemand mij nog duidelijkheid verschaffen over mijn andere vraag? Tot wanneer mijn opzegtermijn exact loopt? Ik moet 1,5 maand uitdoen en hij begint normaal gezien te lopen op 1 mei. Is mijn laatste werkdag dan zaterdag 15 mei (ik werk ook op zaterdag) of nog een andere dag?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#11 , 29 apr 2013 21:00

. Is mijn laatste werkdag dan zaterdag 15 mei (ik werk ook op zaterdag) of nog een andere dag?
helft van 3 maanden = 1,5 maanden = 15 juni . 6 weken is een misverstand
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Sphinkx
Berichten: 6

#12 , 30 apr 2013 18:44

Bedankt voor alle antwoorden. Ik zie dat het niet zo'n eenvoudige kwestie is. :wink:

Ik ben dus eigenlijk met mijn gat in de boter gevallen. Mijn huidige werkgever zal mijn verlof uitbetalen en ik zal daar niets van moeten teruggeven. Ik ga dus bij wijze van spreken een maand extra loon hebben omdat ik mijn verlof niet opneem en ondertussen bij de NMBS zal werken en daar ook gewoon betaald zal worden. En bovendien ga ik bij de NMBS nog eens de helft van het normale verlof voor NMBS-werknemers krijgen omdat ik er in 2013 een half jaar zal werken.
Nu wel. Maar wanneer je na de NMBS terug naar de privé gaat ga je geen verlofgeld krijgen. Bij je eerste loon op je nieuwe werk gaan ze ook een deel afhouden voor vakantiegeld. Dus die eerste maand loon zal dan een stuk minder zijn of zelf bijna 0. Maar dat is uiteraard heel ver vooruitkijken.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 30 apr 2013 20:18

toch wel. er bestaat nu zoiets als europese aanvullende vakantie. Wat echter wel een voorschot is op het vakantiegeld van het jaar erna, ma soit ;)

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#14 , 01 mei 2013 11:22

men is zelfs niet verplicht om jaarlijks verlof te nemen
wel verplicht al is de sanctie voor de werkgever
Niet verplicht te nemen, wel verplicht aan te bieden door werkgever.



als het verboden is van uw recht af te zien dan houd dit mijne inziens een verplichting in
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 01 mei 2013 15:28

wel verplicht al is de sanctie voor de werkgever
Niet verplicht te nemen, wel verplicht aan te bieden door werkgever.



als het verboden is van uw recht af te zien dan houd dit mijne inziens een verplichting in
Er is een groot verschil tussen een recht en het uitoefenen van dat recht. Je kan niet afzien van een recht, maar het toch niet gebruiken.

In deze primeert trouwens het recht op arbeid boven het recht op vakantie.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”