Kapster: wat moet je doen bij ontslag?

2FAST4U
Topic Starter
Berichten: 22

Kapster: wat moet je doen bij ontslag?

#1 , 13 okt 2011 11:07

Hoi iedereen,

Mijn vriendin is kapster en is van plan zelfstandige te worden. Daarom wilt ze haar ontslag geven bij haar huidige werkgever.

Nu heb ik mij al bij diverse personen geinformeerd, maar aangezien ze een arbeiderscontract heeft zou ze slechts een opzegtermijn van 2 weken hebben. Mijn vragen zijn nu:

- Kloppen die 2 weken echt? Hoeft ze slechts 2 weken voor haar laatste werkdag haar ontslagbrief in te dienen?
- Moet dit altijd via een aangetekend schrijven gebeuren?
- Aangezien ze een goeie relatie heeft met haar bazin, wil ze het haar baas toch al 6 a 8 weken op voorhand al laten weten van haar ontslagplannen. Is dit slim? Kan dit kwaad?
- Zijn er nog andere zaken waar ze rekening mee moet houden?

Groetjes Rik

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
stoppels
Berichten: 3

#2 , 13 okt 2011 11:32

dit is inderdaad twee weken als arbeider. ze moet een aangetekend schrijven sturen en dan begint haar opzeg de eerste dag van de volgende maand. Dus als ze deze maand nog haar aangetekend schrijven opstuurt , begint haar opzeg 1 november. dan moet ze dus nog werken tot de 15e november.

ze kan eventueel haar onstlagbrief geven persoonlijk aan haar werkgever , deze moet deze dan wel ondertekenen voor akkoord. dan hoeft ze in principe dit niet meer aangetekend te doen ( vertrouwenskwestie dus) .als ze dit niet wil doen , dan aangetekend.

tip : zeg dat ze zwijgt over haar toekomstplannen( zeker als ze in dezelfde sector wil zelfstandig worden . het kan haar anders nog moeilijk gemaakt worden om diverse redenen.(concurrentie , klanten meenemen, ... )

2FAST4U
Topic Starter
Berichten: 22

#3 , 13 okt 2011 11:36

dit is inderdaad twee weken als arbeider. ze moet een aangetekend schrijven sturen en dan begint haar opzeg de eerste dag van de volgende maand. Dus als ze deze maand nog haar aangetekend schrijven opstuurt , begint haar opzeg 1 november. dan moet ze dus nog werken tot de 15e november.

ze kan eventueel haar onstlagbrief geven persoonlijk aan haar werkgever , deze moet deze dan wel ondertekenen voor akkoord. dan hoeft ze in principe dit niet meer aangetekend te doen ( vertrouwenskwestie dus) .als ze dit niet wil doen , dan aangetekend.

tip : zeg dat ze zwijgt over haar toekomstplannen( zeker als ze in dezelfde sector wil zelfstandig worden . het kan haar anders nog moeilijk gemaakt worden om diverse redenen.(concurrentie , klanten meenemen, ... )
Maar stel dat ze op 1 december als zelfstandige wil beginnen, wanneer moet ze dan haar ontslagbrief indienen? M.a.w. ze wil haar laatste 2 weken eind november uitdoen zodat ze op de 1ste zelf kan/mag beginnen.

Over dat zwijgen over haar toekomstplannen... dat wordt moeilijk. Ze werk al meer als 10 jaar bij haar baas, die ook een kleine zelfstandige is. En het is vrij voor de hand liggend dat ze op haar eigen gaat beginnen

Reclame

2FAST4U
Topic Starter
Berichten: 22

#4 , 13 okt 2011 12:56

Ik heb nog even gegoogled... maar bij arbeiders is het niet de eerste maandag van de volgende maand maar:

Je opzegtermijn gaat in op de eerste maandag die volgt op de week waarin het ontslag gegeven werd, ook als die maandag een feestdag is. Als je opzegging gebeurt met een aangetekend schrijven, dan moet je opzeg ten laatste gebeuren op woensdag, om de opzegtermijn op de eerstvolgende maandag te laten beginnen (ten laatste op dinsdag, indien donderdag, vrijdag of zaterdag een feestdag is).

Zie ook: http://www.acv-enter.be/het_acv/jongere ... eg/default" onclick="window.open(this.href);return false;

2FAST4U
Topic Starter
Berichten: 22

#5 , 13 okt 2011 13:10

Nu ben ik ff heel gek aan het denken... maar stel nu dat mijn vriendin het 8 weken op voorhand zegt maar nog niet haar effectief ontslagbrief indient. En haar baas ontslaat haar vervolgens eerst. Aan welke opzegtermijn is zijn dan gebonden/verplicht?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 13 okt 2011 13:17

Stoppels was idd verkeerd. Opzeg zal 2 weken zijn vanaf de maandag volgend op de week waarin de brief bij de werkgever officieel toegekomen is (maw: verzend hem ten laatste op woensdag, dan komt hij nog dezelfde week toe en gaat de maandag erna de opzeg in.

Opzegtermijn van werkgever is sterk afhankelijk van de sector (paritair comité). Je vriendin kan nog altijd, na de opzeg door de werkgever, zelf de opzeg doen. Er kan ook een onderling akkoord bekomen worden.

xena

#7 , 13 okt 2011 14:31

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.

2FAST4U
Topic Starter
Berichten: 22

#8 , 13 okt 2011 20:25

Zal ik het even heel concreet stellen, wat de situatie is.

- Mijn vriendin werkt er al 10 jaar +, m.a.w. de baas heeft een opzegtermijn van 56 dagen
- Mijn vriendin zelf heeft een opzegtermijn van 14 dagen
- Ze wil morgen haar baas laten weten dat 30 november haar laatste dag zal zijn.
- Haar echte ontslagbrief gaat ze dus niet morgen, maar binnen enkele weken op de post doen.

Vraagtekens:
> Kan ze haar ontslagbrief ook al morgen geven en dat ze toch tot 30 november blijft werken?
> Stel dat ze het morgen verteld, maar nog geen ontslagbrief afgeeft. Bestaat dan de mogelijkheid dat haar baas mijn vriendin ontslaat waardoor ze dan plotseling aan die 56 dagen gehouden wordt en dus niet de 30ste november kan stoppen? Of overruled haar ontslag de ontslagtermijn van die 56 dagen?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 14 okt 2011 08:59

haar ontslag overrruled de ontslagtermijn van 56 dagen (natuurlijk niet als de ontslagtermijn van 56 dagen nog maar bvb 7 dagen zou lopen). Het is dus de eerste einde van de opzegperiode die zal tellen.

bvb:
Ontslagtermijn werkgever: 2 maand, ontslagtermijn werknemer: 2 weken. (even wat simpeler gemaakt, ontslag gaat telkens direct in)

Ontslag wg op 01/11, werknemer geeft tegenontslag op 01/12 => einde AO op 15/12
Ontslag wg op 01/11, werknemer geeft tegenontslag op 20/12 => einde AO op 31/12
Ontslag wg op 01/11, werknemer geeft tegenontslag op 30/12 => einde AO op 31/12

2FAST4U
Topic Starter
Berichten: 22

#10 , 14 okt 2011 11:35

Thank JPV voor de duidelijke uitleg ;)

We hebben echter besloten, dat ze haar ontslag vandaag gaat aankondigen en tegelijkertijd haar ontslagbrief voor akkoord laat aftekenen. In deze brief staat echter dat haar laatste werkdag 30 november zal zijn met inachtneming van de 2 weken opzegtermijn. Ik neem aan dat het op deze manier ook allemaal wel in orde is.

xena

#11 , 14 okt 2011 13:14

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 15 okt 2011 21:33

xena, het was een SIMPELE versie, geen exacte. Ik ga geen volledig uitgewerkt voorbeeld geven waardoor je de bomen door het bos mss niet meer ziet.

xena

#13 , 16 okt 2011 00:44

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 16 okt 2011 20:16

xena, het was een SIMPEL VOORBEELD. Niet volgens alle exackte regels. Als je trouwens donderdag 1 december ontslag geeft (aangetekend), zal het pas maandag 12 december ingaan, tenzij je via een deurwaarder werkt.

xena

#15 , 17 okt 2011 00:21

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”