ontslag krijgen of geven bij overname?

RoosHertsens
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

ontslag krijgen of geven bij overname?

#1 , 09 apr 2024 09:37

Sinds september 2002 werk ik voor een documentatiecentrum, gesubsidieerd door provincie Antwerpen. Eerst in de vorm van vzw, sinds 2013 als Autonoom Provinciaal Bedrijf.
Eind 2022 besliste de provincie de subsidies stop te zetten 31/12/2024, en de APB te ontbinden. Ondertussen is er een overnemer gevonden waar een aantal werknemers, waaronder ik, een -voorlopig tijdelijk- contract aangeboden krijgen. Voor mij betekent het een achteruitgang: in het voorstel dat voorligt, zak ik van loonschaal. We hebben dit voorstel eind maart gekregen.
Tegen 1 mei wil de provincie alles rond hebben, en zij verwachten dat ik mijn ontslag geef als ik mee ga naar de overnemer. Is dat correct? Verlies ik zo mijn rechten? Als ik beslis niet mee over te gaan, krijg ik eind december mijn ontslag bij de provincie, bij de ontbinding van de APB.

basejumper
Berichten: 4632
Locatie: Diest

#2 , 09 apr 2024 13:24

Beste

Vraag is of u contractueel dan wel statutair bent. Als contractueel kan men u ook makkelijk ontslaan. En dat ontslag hoeft niet te wachten tot eind december. Gegeven de opzegtermijn zal me u logischerwijs opzeggen op een datum die toelaat uw opzegtermijn nog uit te doen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 apr 2024 16:49

Als u zelf ontslag neemt verkwanselt u uw rechten. De kansen dat u statutair bent zijn omzeggens nihil. Dus zeker wachten tot u een contract van onbepaalde duur heeft bij het overnemend bedrijf.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”