Ontslagen als kandidaat Sociale Verkiezingen '24, maar toch geen bescherming...

rooienhoed
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ontslagen als kandidaat Sociale Verkiezingen '24, maar toch geen bescherming...

#1 , 18 mar 2024 18:21

Hallo,

Het bedrijf waar ik voor werkte diende voor de eerste maal sociale verkiezingen te organiseren.
Ik had me kandidaat gesteld via ACV voor het CPBW.

Volgens de officiële kalender zou ik ten laatste vanaf 27 januari bescherming genieten.
Echter, het bedrijf heeft er nogal een klucht van gemaakt en heeft de procedure 2 maanden te laat opgestart.
Hierdoor zouden de verkiezingen (dag Y) op 23 juli komen te liggen en schuift alles in de kalender op, waaronder ook de aanvang van de occulte periode verschoof naar 25 maart. Ik werd ontslagen op 7 maart als resultaat van een 'globale herstructurering', waarbij mijn functie redundant geworden was.
Waar het eigenlijk op neerkomt is dat ze me in januari dit jaar zonder enig overleg, noch met mijn goedkeuring, in een andere functie geplaatst hebben die eigenlijk ver beneden mijn functieschaal ligt. Uiteraard werd ik daardoor de duurste van dat team. Ik ben door de mentale klap 3 weken afwezig geweest. Dan hebben ze me nog 3 weken aan het lijntje gehouden alsof er niets aan de hand was om me dan te ontslaan.

Ik heb het moeilijk om te aanvaarden dat het bedrijf hier zo maar mee weg komt.
In hoofdzaak omdat ik zelf volledig in orde was door tijdig een rechtsgeldige kandidatuur in te dienen.
Maar dat ik uiteindelijk niet beschermd was wegens 2 maanden gepruts van mijn werkgever :oops:

Het bedrijf zal mij 12 weken uitbetalen (na 2 jaar dienst). Van een uitwinningsvergoeding hebben zij echter geen gewag gemaakt, alhoewel ik een customer-facing functie bekleedde (handelsvertegenwoordiger).

Volgens ACV is er jammer genoeg niets aan te doen :shock:
Ze hebben mij nu voorgesteld om aangetekend naar de ontslagmotivatie te vragen en mogelijks 'kennelijk onredelijk ontslag' in te roepen of tot een overeenkomst te komen.

Zelf ben ik al eens gaan opzoeken wat kennelijk onredelijk betekent. Ik ben niet ontslagen omdat ik mijn werk niet goed deed. Mijn eerste jaar scoorde ik 144% van mijn target. in 2023 scoorde ik 121%. Ik scoorde telkens beter dan mijn team en onze business unit. De resultaten van zowel mezelf, mijn team, ons land en onze regio waren schitterend. Ik vraag me dus af hoe het mogelijk is om ontslagen te worden door herstructurering wanneer de cijfers zo goed zijn...
Dat de US hoofdzetel plots beslist dat de account managers een hoger target moeten gaan draaien (m.a.w. de portefeuilles groter moeten worden), terwijl tal van klanten uitbesteed worden aan een 3de partij die vanuit Ierland opereert, kan ik moeilijk interpreteren als een 'noodwendigheid inzake de werking van de onderneming'. Zo kan elk bedrijf zot gaan doen en wordt België op termijn een lege doos. Of zie ik dat verkeerd?

Iemand een idee wat ik nog kan ondernemen?

Alvast bedankt!

Reclame