Bundelen van bedrijfsinformatie bij ontslagen werknemers voor juridische beoordeling

Rude&Justice
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Bundelen van bedrijfsinformatie bij ontslagen werknemers voor juridische beoordeling

#1 , 22 feb 2024 00:41

Ik sta voor een juridisch dilemma en hoop op jullie inzichten. Kort samengevat: twee ontslagen werknemers (A en B) hebben e-mails in hun bezit die van cruciaal belang kunnen zijn voor een mogelijke rechtszaak tegen hun voormalige werkgever.

Werknemer A was de teamleider van werknemer B en heeft werknemer B naar verluidt gepest door essentiële informatie achter te houden. Nu willen beide werknemers hun e-mails bundelen en gericht actie ondernemen tegen de Managing Director, met als doel aan te tonen dat het ontslag van werknemer B onterecht was.

De gedeelde e-mails bevatten mogelijk bewijsmateriaal dat de onredelijke behandeling van werknemer A, de teamleader, ondersteunt en kan resulteren in een schadevergoeding voor hen beiden.

Mijn vraag aan het forum is: hoe sterk is het juridische standpunt van werknemer A en B in deze situatie? Hoe kunnen zij het best omgaan met de bundeling van deze informatie en welke stappen zouden zij moeten overwegen om hun zaak juridisch kracht bij te zetten?

Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 feb 2024 01:03

Hoe gaat A een schadevergoeding krijgen voor zijn eigen wangedrag? Lijkt me dat A en B twee partijen zijn met tegengestelde belangen. Misschien toch eens twee keer nadenken over de verdere stappen.

LYNX XX
Berichten: 2526
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 feb 2024 08:34

Belangrijke vraag : waarom is werknemer B ontslagen ??
Duidelijker schets van de volledige situatie : A en B en de managing director is aangewezen.

Reclame

Rude&Justice
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 feb 2024 00:44

B is ontslagen voor feiten die teamlead A hem ten laste heeft gelegd. Dit in de vorm van e-mails en chats waaruit op het eerste zicht blijkt dat werknemer B onrespectvol is ten opzichte van collega's, klant en vooral naar de teamlead toe. Werknemer B beschikt over heel wat gesprekken en kan eventueel aantonen dat die onrespectvolle uitingen wel een gegronde basis hebben en dat de teamlead A duidelijk overdreven reageert.
Werknemer B is zeer wantrouwig tegenover zijn teamlead en beschuldig hem van sabotage en manipulatie.
Dat laatste is moeilijk te rechtvaardigen voor werknemer B.
Werknemer A, de teamlead, heeft zeker e-mails die werknemer B zijn uitingen bevestigen.

De vraag is, of er een mogelijkheid is om werknemer A zijn e-mails in de zaak van werknemer B te krijgen.
De vergoeding die werknemer B ontvangt kan gedeeld worden met werknemer A.

De Managing Director is diegene die het ontslag van werknemer B en later werknemer A heeft opgesteld.
Als blijkt dat het ontslag van werknemer B klaarblijkend onredelijk is dan kan de Managing Director geviseerd worden.

De vraag is nu, kan werknemer A op één of andere manier zijn bedrijfsinformatie doorgeven aan werknemer B? Al dan niet via een advocaat?

Kan een rechter het gewoon ontslag van werknemer A omzetten naar een ontslag omwille van dringende reden? (in dat geval zal werknemer A geen informatie verschaffen)

LYNX XX
Berichten: 2526
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 feb 2024 08:49

Zou A en B stellig aanraden geen acties te ondernemen. De rechtbank zal niet mals zijn tov hun.
En waarom de managing director viseren ?? Is iemand die zijn job doet.

Mijn visie op de inhoud van deze topic is : terecht ontslag van A en B. En B vergoeding delen met A : roept vragen op ?

mava105
Berichten: 22275
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 23 feb 2024 16:15

Bij ons op,de firma was er omstreeks1985 een bijna identieke zaak. Resultaat: beiden werden ontslagen met onmiddellijke ingang. Weet natuurlijk niet hoe de zaak juridische en financieel geregeld werd

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 feb 2024 16:30

Ik ben het eens met LYNX XX.

Als alles in dit verhaal zo gebeurd is, lijken zowel A als B me terecht ontslagen te zijn.

Wat die Managing Director mispeuterd zou hebben, lees ik er niet in.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”