Van publiek verlofstelsel naar privaat verlofstelsel

Thimoty
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Van publiek verlofstelsel naar privaat verlofstelsel

#1 , 09 feb 2024 11:44

Beste,
binnenkort zal ik veranderen van job. Ik blijf inmiddels voor een overheidsdienst werken maar mijn huidige werkgever werkt via een publiek verlof stelsel en mijn nieuwe werkgever via een privaat verlof stelsel. Als ik correct ben zal ik met 0 dagen verlof starten bij mijn nieuwe werkgever gezien het opgebouwde verlof is gebaseerd op voorafgaand jaar in een privaat stelsel. Neem ik dan beter mijn wettelijk verlof (20 dagen) nog op bij huidige werkgever of laat ik deze beter uitbetalen?

alvast dank,

Sirkii
Berichten: 5423

#2 , 09 feb 2024 12:30

Normaliter: ambtenaren krijgen bij ontslag verlof pro-rata het aantal gewerkte maanden. Wat zegt de personeelsdienst? Uitbetalen zullen ze mi niet doen.

Zoals je zelf schrijft “verdien” je je verlofdagen voor jaar N in jaar N-1. Je hebt dus geen verlof dit jaar maar kan onbetaald verlof opnemen. Omdat je dit jaar (N) geen volledig jaar in de privé gewerkt hebt zal je voor volgend jaar “maar” pro-rata verlofdagen betaald krijgen.

Bij de overgang van privé naar statutair ambtenaar liggen de regels anders.

Dit alles in de veronderstelling dt je statutair ambtenaar was en niet contractueel ambtenaar.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 feb 2024 16:57

Bent u statutair ambtenaar of bent u contractueel?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Thimoty
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 feb 2024 13:47

Contractueel

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 feb 2024 14:16

Als je in het privaatrechtelijk stelsel werkt, volg je dezelfde regeling als voor de private sector. Dit is opbouw van verlofdagen over het voorgaande jaar en niet op basis van het lopende jaar. Enkel als expliciet in de Rechtspositieregeling is vermeld dat de contractuelen dezelfde regeling volgen als de statutairen, is er een berekening op basis van de prestaties in het lopende jaar.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LennieK
Berichten: 1869
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 mar 2024 11:02

Kan het verkrijgen van betaald verlof ook geen deel uitmaken van jouw onderhandeling over het loonpakket bij jouw nieuwe werkgever? Of werkt dat zo niet?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”