niet-concurentiebeding (BIS)

Scooterguy
Topic Starter
Berichten: 7

niet-concurentiebeding (BIS)

#1 , 15 jan 2024 12:47

Even een herhaling van een paar maanden geleden want er doet een partij moeilijk (bedreigingen).

Situatie: op 4-8-2023 de firma verlaten na +8 jaren dienst, werkgever zegt dat er een concurrentiebeding van 6 maanden is, maar dit staat niet in mijn arbeidsovereenkomst.
Er staat wel in vermeld, en ik citeer:
"De werknemer verbindt er zich toe, zowel tijdens de duur als na de beëindiging van het contract het volledig stilzwijgen te bewaren over het ontwerp, fabrieks- en zakengeheimen van de firma ten overstaan van een concurrent of enig ander persoon of enige daad van oneerlijke concurrentie te verrichten of eraan deel te namen. De werknemer verklaart behoorlijk op de hoogte te zijn van de grote ernst van iedere tekortkoming aan deze verplichting." Einde citaat.

Bijkomende informatie: in mijn vorige job was de omschrijving op mijn loonbrief arbeider, functie chauffeur (maar in werkelijkheid was ik accountmanager).
In de nieuwe functie bij het andere bedrijf zou het bediende, accountmanager worden.
Als ik dan de voorwaarden bekijk waar ik aan zou moeten voldoen voor het niet-concurrentiebeding dan kom ik bij het volgende:
- geen termijn in de clausule.
- geen betaling ontvangen voor dit beding.
- bruto jaarloon te laag voor dit beding (-41969€)
- handelsvertegenwoordiger is enkel bediendecontract, ik was arbeider, ook hier te laag bruto jaarloon.

wat is de uitkomst?

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jan 2024 14:07


"De werknemer verbindt er zich toe, zowel tijdens de duur als na de beëindiging van het contract het volledig stilzwijgen te bewaren over het ontwerp, fabrieks- en zakengeheimen van de firma ten overstaan van een concurrent of enig ander persoon of enige daad van oneerlijke concurrentie te verrichten of eraan deel te namen. De werknemer verklaart behoorlijk op de hoogte te zijn van de grote ernst van iedere tekortkoming aan deze verplichting."
Dat is een vertrouwelijkheidsclausule. Die staat in elk contract dat ik al getekend of laten tekenen heb.

Dit is niet hetzelfde dan een concurrentiebeding.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”