Aansprakelijkheid bedrijfswagen na ontslag

Jospol91
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Aansprakelijkheid bedrijfswagen na ontslag

#1 , 22 dec 2023 23:00

Beste allen,

Ik zit in een situatie waar ik nergens sluitende informatie over vind dus post ik het even hier. Alvast bedankt om te lezen en fijne feestdagen voor binnenkort!

Situatie is als volgt. Ik werkte tot juli 2023 bij een werkgever en gaf zelf mijn ontslag om een andere uitdaging aan te gaan.

Ik had een bedrijfswagen ter beschikking welke ik ingeleverd heb met alle benodigde documenten op de laatste werkdag en that’s that … (dacht ik)

Ik werd onlangs gemaild door mijn ex-werkgever met een verhaal dat de actuele bestuurder van de wagen waarmee ik destijds reed staande werd gehouden en werd beboet voor het rijden met een ongekeurd voertuig.

Blijkt nu effectief dat ik de keuring niet uitgevoerd heb (gezien het mijn eerste wagen ooit was heb ik hier zelf ook niet op gelet) maar verder ook nooit een aanmaning van ontvangen of herinnering kortom er was geen controle van de werkgever of de keuring al dan niet werd voldaan.

De car policy beschrijft dat de werknemer verantwoordelijk is om de keuring te voltooien (kosten ten laste van de werkgever) en de bestuurder verantwoordelijk is voor boetes die hij/zij veroorzaakt.

Nu alluderen ze dat ik nalatig ben geweest door de keuring tijdens mijn dienstverband niet te voltooien en dus willen ze de boete op mij verhalen na bijna 6 maanden dat ik daar gewerkt heb.

Het lijkt mij sterk dat ik moet opdraaien voor een overtreding die ik niet begaan heb maar wat mij vooral bezig houdt is een eventuele zaak over “nalatigheid” of “goede huisvader” principe.

Graag jullie advies.

basejumper
Berichten: 4633
Locatie: Diest

#2 , 22 dec 2023 23:16

Beste

Lijkt me toch sterk.
Primo had werkgever of zijn vertegenwoordiger bij inlevering voertuig een eindcontrole moeten doen. Alsdan had men het ontbreken van de keuring vast gesteld. Is er een ontvangstbewijs/verslag bij inlevering bezorgd? Want indien inlevering zonder commentaar aanvaard zijn jouw verplichtingen afgelopen.

Secundo : Het is in elk geval aan de actuele bestuurder om er zich van te vergewissen dat het voertuig voorzien is van alle documenten om de weg op te kunnen. Dus verzekering, inschrijvingsbewijs, keuringsattest…. Als hij daar al 6 maand mee rond rijdt heeft hij daar ook al de tijd toe gehad.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Jospol91
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 dec 2023 00:03

Beste

Lijkt me toch sterk.
Primo had werkgever of zijn vertegenwoordiger bij inlevering voertuig een eindcontrole moeten doen. Alsdan had men het ontbreken van de keuring vast gesteld. Is er een ontvangstbewijs/verslag bij inlevering bezorgd? Want indien inlevering zonder commentaar aanvaard zijn jouw verplichtingen afgelopen.

Secundo : Het is in elk geval aan de actuele bestuurder om er zich van te vergewissen dat het voertuig voorzien is van alle documenten om de weg op te kunnen. Dus verzekering, inschrijvingsbewijs, keuringsattest…. Als hij daar al 6 maand mee rond rijdt heeft hij daar ook al de tijd toe gehad.
Beste, bedankt voor de snelle en duidelijke reactie. Eindcontrole werd uitgevoerd zowel voor de documenten als het voertuig an sich zonder commentaar.

Tweede punt is inderdaad wat ik elders ook gelezen heb. Fijne avond verder.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5420

#4 , 23 dec 2023 02:56

Moest de keuring uitgevoerd worden terwijl j e r nog werkte of daarna ?

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 dec 2023 07:44

Helemaal eens met basejumper:

TS had iinderdaad die keuring moeten uitvoeren op het gepaste moment. Feit dat het de eerste wagen is of de werkgever hier niet expliciet aan herinnerde, doet hier niets aan af.

Echter:
- Werkgever had dit ook moeten controleren bij het in ontvangst nemen van de wagen. Op dat moment een vergoeding aanrekenen omdat iemand anders dit nog moet doen, lijkt me ook terecht.
- Huidige bestuurder is verantwoordelijk om dit te controleren, dus draagt zelf ook verantwoordelijkheid.

Jospol91
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 dec 2023 09:10

Moest de keuring uitgevoerd worden terwijl j e r nog werkte of daarna ?
Beste,

Tijdens de tewerkstelling op de daarvoor voorziene datum.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 23 dec 2023 12:25

Strafrechtelijk is dat puur voor de betrokken bestuurder en eventueel de firma als eigenaar vd wagen

Ex-werkgever moet de HUIDIGE bestuurder als overtreder doorgeven, die met de wagen reed op moment vaststellingen :!:
Als het PV bij u terechtkomt, legt u klacht neer bij politie en uw mag ex-werkgever het op de rechtbank gaan uitleggen ... en daar wordt doorgepeperd voor bedrijven


Uw ex-werkgever en huidige bestuurder hadden dit maar moeten controleren voor ze er opnieuw mee reden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”