Opzeggen vrijwilligerswerk

IngeDG
Topic Starter
Berichten: 12

Opzeggen vrijwilligerswerk

#1 , 30 nov 2023 09:33

Mijn dochter werkt op vrijwilligersbasis in een fitnessclub, zonder enige vorm van contract getekend te hebben. Nu wenst ze ermee te stoppen maar de verantwoordelijke dreigt met sancties en opzegtermijnen. Kan dit zomaar?
Welke rechten heeft een vrijwilliger?
Dank voor het advies.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 30 nov 2023 09:50

blaffende honden bijten niet

dochter kan vertrekken wanneer ze wilt, er is geen (geschreven) overeenkomst tussen de partijen

Thomas_A
Berichten: 2334
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 nov 2023 09:55

Dit laatste klopt niet helemaal, aangezien een arbeidscontract in bepaalde gevallen wel mondeling kan zijn.

Het is wel een raar verhaal: een commercieel bedrijf kan niet met vrijwilligers werken. Wat doet ze juist en voor wie?

Reclame


LeenW
Berichten: 12858

#5 , 30 nov 2023 10:52

Bent u zeker dat er geen vergoeding wordt gegeven? Mogelijk zwartwerk?

Franciscus
Berichten: 38614

#6 , 03 dec 2023 21:20

Als vrijwilligers heb ik in twee vzw een contract getekend.
Eis is ook een verzekering afgesloten.
Sommige vrijwilligers rijden ook met een LV van een van de vzw en die hebben een andere verzekering.
Ons vrijwilligerswerk is gratis... behoudens soms een broodje of iets om te drinken.

CityBird
Berichten: 796

#7 , 11 dec 2023 06:38

Dat artikel zegt (zelfs heel duidelijk) dat de dochter van de TS dus geen vrijwilliger is, maar niet wat dan de contractuele voorwaarden (opzegtermijn, werkgeververplichtingen ed) dan wel zijn.

IngeDG
Topic Starter
Berichten: 12

#8 , 21 feb 2024 13:26

Update:
Het betrof geen zwartwerk. Er was geen geschreven overeenkomst maar er werd wel een verzekering afgesloten.
Mogelijk heeft de verantwoordelijke zich ook bevraagd, want opeens kon/mocht mijn dochter wel stoppen met het vrijwilligerswerk.
Probleem opgelost.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”