Ziek wegens thuissituatie

marajuyo
Topic Starter
Berichten: 75

Ziek wegens thuissituatie

#1 , 08 nov 2023 16:37

Een werknemer stuurt mij een sms met foto van ziektebriefje voor 3 weken ...
Dit wegens dat haar man niet capabel is om voor de kinderen te zorgen en alles nu op haar valt en dit voor gaat op haar werk. Daarom zit ze er onderdoor nu omdat alles op haar valt...

Is dit geldig om 3 weken thuis te zijn, op voorschrift van de dokter?

LeenW
Berichten: 12852

#2 , 08 nov 2023 16:40

Het is niet aan u om een doktersbriefje in twijfel te trekken. Indien u twijfels hebt (bv. omdat werknemer zo dom is de echte situatie te vermelden), kan u een controlearts sturen.

jef007
Berichten: 1684

#3 , 08 nov 2023 16:45

u heeft toch een doktersattest ontvangen!
Wat wenst u nog meer??
haar zelf onderzoeken??? :roll: :roll: :roll:

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 nov 2023 17:49

Zoals LeenW zegt: u kan een controlearts sturen, maar wel op uw kosten natuurlijk.

Zou ze persoonlijk nadien ontslaan. Toevallig dezelfde werknemer als in uw vorig topic? Zoiets stopt niet vanzelf hoor.

marajuyo
Topic Starter
Berichten: 75

#5 , 22 nov 2023 13:13

Blijkbaar is er thuis niets aan de hand en werkt ze al sinds 13 november al ergens anders ( ook een voedingswinkel ). Ik heb uurroosters van haar ander werk en de bevestiging ga ik ook vragen bij de manager daar ....
Maar wat kan ik nu doen?
Een controlearts sturen werkt niet echt.... Een toekomstige burn out kun je gemakkelijk even doen alsof...
Ik weet nu dat ze ergens anders hetzelfde werk doet voor 32u/week en ik haar ziekte betaal voor 38u/ week

LYNX XX
Berichten: 2526
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 nov 2023 19:30

https://blog.regiotalent.be/ziekteverlo ... ~:text=Wat

Oppassen voor ontslag voor dringende reden.

Doe zoals #2 LeenW en #4 Thomas_A zeggen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 nov 2023 22:31

Zeker zoals hoger wordt voorgesteld, een controlearts sturen. Deze kan dan de nodige vaststellingen doen. Als deze arts uw werknemer arbeidsgeschikt verklaart en zij toch niet komt werken, is zij onrechtmatig afwezig op het werk. Ik zou deze situatie zeker ook bespreken met uw arbeidsgeneesheer.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

marajuyo
Topic Starter
Berichten: 75

#8 , 23 nov 2023 14:36

Ik heb een controlearts aangevraagd en alles uitgelegd met ook de uren wanneer ze werkt op het andere werk.

marajuyo
Topic Starter
Berichten: 75

#9 , 27 nov 2023 15:25

Ziektebriefje gekregen van 8/11-30/11

Ontslag door werknemer aangetekend gekregen op 14/11

17/11 in sms akkoord voor ontslag in onderling akkoord, wilde het ook nog op papier, maar ze is niet komen opdagen zondag 19/11

Via collega op haar nieuw ander werk ben ik te weten gekomen dat ze hetzelfde soort werk elders doet sinds 13/11

Vandaag is eindelijk controlearts geweest en heeft haar ziekte goedgekeurd... Maar volgens mij mag je niet hetzelfde werk elders doen als je ziek bent bij huidige werkgever...

Ik weet niet meer wat doen nu... Al 10 jaar een eigen zaak, 20 jaar ervoor samen met mijn ouders, maar de laatste tijd is het toch zo gemakkelijk voor werknemers en wij, de werkgevers trekken meestal aan het kortste eind. Dit is duur... Ziekte, extra personeel laten invallen, mentaal.... En het zijn al zeer kostelijke tijden ... En het gebeurd constant, niet alleen bij mij.

LYNX XX
Berichten: 2526
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 nov 2023 17:38

http://werk.belgie.be/nl/themas/arbeids ... eenkomst-1

https://www.jobat.be/nl/art/wordt-mijn- ... k-ziek-ben

Zij is in dienst sinds april 2022, u kunt perfect haar opzegtermijn uitrekenen met
eerste link.

Haar opzegtermijn wordt niet verlengd met de ziekteperiode ( waarvan bewijs in uw bezit ).
Laat de opzegperiode gewoon verlopen : de tweede week is reeds begonnen.
Zeker geen ontslag in onderling akkoord afsluiten : onderling akkoord zou na ontslag datum vallen. En het sop is de kolen niet meer waard vanaf nu. Moet misschien zelfs geen dertiende maand meer betalen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#11 , 27 nov 2023 22:21

T.S.

U schrijft:

Ziektebriefje gekregen van 8/11-30/11

Ontslag door werknemer aangetekend gekregen op 14/11

U laat hier uitschijnen dat de betrokken werknemer zelf ontslag heeft genomen en u hiervan aangetekend in kennis heeft gesteld.

Zij dient de wettelijk hiervoor voorziene termijnen in acht te nemen.

M.i. kan u deze werknemer vrijstellen van prestaties.

Mijn collega LynxXX zal mij wel corrigeren indien nodig.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

marajuyo
Topic Starter
Berichten: 75

#12 , 28 nov 2023 04:35

Klopt
Ze is eerst ziek geworden, dan paar dagen later zelf ontslag gegeven.
Daar had ik geen problemen mee, ieder maakt zijn eigen keuze ( was wel jammer omdat ze goede werknemer is).
Maar toen ik te weten kwam dat ik haar ziekte moest uitbetalen ( 1 week gewoon ziek en dan 3 weken ziek in opzegperiode) en ze dezelfde tijd ergens anders werkte en dit bestaat uit dezelfde taken als bij mij.... Dat is dan van twee walletjes eten he...

Gisteren is controlearts geweest bij haar. Haar ziekte is goedgekeurd tot 30/11, de twee daarop volgende weken niet. Ze heeft zelf voorgesteld om nu eerst haar verlof op te nemen dat ze nog staan heeft en de rest als onbetaald verlof.

Iedereen bedankt voor de reacties

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#13 , 28 nov 2023 07:34

Zo zie je maar hoe belangrijk context is om een correct advies te formuleren.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”