IBO

IBO

missmamba
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

IBO

#1 , 18 okt 2023 17:13

Mijn zoon heeft zopas te horen gekregen dat zijn IBO-contract vroegtijdig stopgezet wordt.
Reden: heroriëntatie.

De eigenlijke reden zou zijn dat hij de voorbije 4 maand enkele keren gewettigd afwezig was wegens ziekte.
Ook heeft hij in samenspraak met de werkgever 1 week en enkele losse dagen verlof mogen nemen, nu blijkt dat ook een reden te zijn om het contract per direct stop te zetten.

De IBO begeleidster heeft duidelijk van bij aanvang gezegd dat verlof kan mits toestemming van de werkgever.
Dit is ook nooit een probleem geweest tot nu blijkbaar.

Wat ze niet weet is dat de werkgever een hele poos terug al duidelijk gemaakt had aan mijn zoon dat hij niet van plan was om hem na zijn IBO contract aan te nemen. Er werd amper nog energie gestoken in zijn opleiding op de werkvloer en mijn zoon werd alleen nog ingeschakeld om de 'vuile' jobs te doen.
Het is momenteel ook heel stil in het bedrijf (weinig verkoop) en de werkgever heeft grote investeringen gedaan de voorbije zomer.
Ook de zoon van de werkgever is opnieuw gestart in het bedrijf....Alles wordt nu duidelijk: de werkgever heeft misbruik gemaakt van IBO om een goedkope werkkracht in te schakelen tijdens de drukke verhuis deze zomer.

Heb je als IBO het recht om deze beslissing aan te 'vechten'? Kunnen we klacht indienen bij VDAB of een andere instantie?

iota
Berichten: 830

#2 , 18 okt 2023 18:31

Dit kan u toch bespreken met de IBO-begeleidster?
Wat er ook aan de hand is, de werkgever zal serieuze argumenten moeten geven voor zijn beslissing. Zo niet, wordt hij uitgesloten van dit systeem.

Franciscus
Berichten: 38613

#3 , 18 okt 2023 19:32

En niet vergeten vakbond in te schakelen.

Reclame

missmamba
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 okt 2023 10:23

Dank je wel voor jullie reactie.
Beide staan op de planning...onze zoon zal er zijn werk niet mee terugkrijgen (hoeft ook niet meer eerlijk gezegd). Maar wij willen dit absoluut melden om toekomstige IBO'ers te beschermen tegen deze praktijken. Zijn werkgever moet tot inzicht komen dat dit niet de manier is om met werknemers om te gaan.
In principe is het de IBO-begeleidster die de beslissing neemt om het contract vroegtijdig (10 dagen voor afloop van het contract!) te beëindigen. MAAR zij gaat natuurlijk af op de feedback van de werkgever. Normaal gezien is het aan haar om te bemiddelen tussen beide partijen, maar ze heeft maar 1 kant gehoord nu en het contract gewoon stopgezet.

iota
Berichten: 830

#5 , 19 okt 2023 11:15

Dat de begeleidster niet bemiddelt en de IBO gewoon stopzet na enkel de werkgever gehoord te hebben, betekent natuurlijk niet noodzakelijk dat ze partij kiest voor hem en tegen uw zoon. De houding van de werkgever was mss zodanig, dat een voortzetting van de IBO hoe dan ook niet meer zinvol was.

Dewildeke
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 mar 2024 15:22

best eigen post beginnen - ipv in een oude nieuw probleem op te starten - JurecaBe - moderator

Toevallig IBO Brugge toch niet.
Ik ben in oktober begonnen als IBO,en kreeg half december te horen te IBO werd stopgezet omdat de enige persoon geschikt voor mij op te leiden,zijn ontslag ging geven,en ik mocht tevreden zijn ik nog mocht blijven tot mijn begeleider zijn opzegtermijn had gedaan.maw goedkoop de laatste werkjes afwerken.stopgezet uit onmacht,geen schade vergoeding en ook ondanks mijn werk goed was ,geen erkenning. Twee maand later half februari,laat ik me overhalen om opnieuw via IBO te starten in de tuin sector,en bij de sollicitatie, wordt er vermeld,er de mogelijkheid is om eens een overuurtje te werken. Blijkt vanaf dag één,ik van de werkgever mag horen er elke dag van zeven uur tot zeven uur gewerkt word en met goed weer zelfs meer,en als ik dit dan melde aan mijn IBO bemiddelaar,vond zij dit compleet normaal,dus promoot ze zwart werk.
Uiteindelijk val ik onverwacht medische tegenslag uit,krijg ik telefoon van bemiddelaar ik alle kledij en snoeischaar moet terug brengen,of ze me aangeeft voor diefstal ,en ervoor zal zorgen ik mijn uitkering zou verliezen.bij het vragen naar de gemaakte overuren,zegt ze ik deze niet krijg omdat ik betaald word door ziekte????????? Wat heeft het ene met het andere te maken.ik heb dus een volledige dag gratis gewerkt aan overuren,en word niet voor betaald omdat ik ziek ben gevallen.plus ze zelf totaal met de klachten dienst van vdab lacht en zegt ik maar klacht moet indienen en me het mailadres geeft vd klachtendienst....wat dus duidelijk getuigt,de bemiddelaar,de VDAB dus , uitgerekend de instantie zou moeten zijn,zwart werk tegen te gaan,het juist promoot en er dan zelfs voor zorgt je niet eens uitbetaald word en dus gratis gewerkt hebt,eigenlijk en dag slaaf geweest bent....ik begin te denken die bemiddelaars geld onder tafel ontvangen,om met de werkgevers die langs geen enkele kant het contract naleeft,meedoet ,en beschermt wordt door de bemiddelaar,die volgens mij teveel macht krijgt,en je op die manier hun bitch zijt....enorm frustrerend.nooit meer vertrouw ik de VDAB nog ..het zijn maffia praktijken....ze lachen zelfs in je gezicht uit als je over klacht indienen begin bij VDAB ..zegt dus ook dat als je al klacht indient, deze nooit serieus genomen wordt,en nooit iets met gedaan.ik voel me machteloos,en een slaaf.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”