Ontslag of ontslag in onderling overleg?

Werker1234hoedje
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Ontslag of ontslag in onderling overleg?

#1 , 26 sep 2023 13:26

Hallo allen,

Ik werk als consultant bij een consultancy firma. Wellicht zoals bij veel consultancy firma's werd er met honing gestrooid om me aan te werven, maar de realiteit was een stuk minder mooi en veel beloftes werden niet nagekomen.

Fast forward... Ontslag. Dus uiteindelijk een gesprek gehad met het management, waarbij ik gevraagd werd om ofwel in onderling overleg de samenwerking te beëindigen of ontslag.

Hierbij werd de suggestie gegeven dat het beste is om in onderling overleg de overeenkomst te beëindigen. Met ook de suggestie dat als er in de toekomst iemand om een referentie vraagt dat hij dan gewoon kan zeggen "dat x niet mijn ding was". Indirect suggererende dat indien men mij zou ontslaan, er dus mogelijk negatieve commentaar wordt gegeven naar potentiële andere werkgevers...

Alsook werd gezegd dat ik na het ontslag dan nog 2 maand aan de slag zou moeten gaan voor hen en allerlei zaken doen voor hen omdat ik daartoe verplicht zou zijn. Niet bij de klant - maar voor de consultancy firma, want gerelateerd loopt de opdracht bij de klant binnenkort al ten einde.

Wat zijn mijn rechten en plichten? Het lijkt me dat ze proberen te vermijden de verbrekingsvergoeding te moeten betalen en me een beetje onder druk proberen te zetten met "nadelen" indien ik de ontslag optie kies.