Ontslag of ontslag in onderling overleg?

Werker1234hoedje
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Ontslag of ontslag in onderling overleg?

#1 , 26 sep 2023 13:26

Hallo allen,

Ik werk als consultant bij een consultancy firma. Wellicht zoals bij veel consultancy firma's werd er met honing gestrooid om me aan te werven, maar de realiteit was een stuk minder mooi en veel beloftes werden niet nagekomen.

Fast forward... Ontslag. Dus uiteindelijk een gesprek gehad met het management, waarbij ik gevraagd werd om ofwel in onderling overleg de samenwerking te beëindigen of ontslag.

Hierbij werd de suggestie gegeven dat het beste is om in onderling overleg de overeenkomst te beëindigen. Met ook de suggestie dat als er in de toekomst iemand om een referentie vraagt dat hij dan gewoon kan zeggen "dat x niet mijn ding was". Indirect suggererende dat indien men mij zou ontslaan, er dus mogelijk negatieve commentaar wordt gegeven naar potentiële andere werkgevers...

Alsook werd gezegd dat ik na het ontslag dan nog 2 maand aan de slag zou moeten gaan voor hen en allerlei zaken doen voor hen omdat ik daartoe verplicht zou zijn. Niet bij de klant - maar voor de consultancy firma, want gerelateerd loopt de opdracht bij de klant binnenkort al ten einde.

Wat zijn mijn rechten en plichten? Het lijkt me dat ze proberen te vermijden de verbrekingsvergoeding te moeten betalen en me een beetje onder druk proberen te zetten met "nadelen" indien ik de ontslag optie kies.

Gezien ze me gehoneypot hebben met beloftes die niet nageleefd werden en hoofdzakelijk werd ingezet voor projecten puur gericht op hun voordeel maar die niet binnen mijn skills passen, ben ik meer geneigd naar ontslaan worden. Maar ik stel me vragen bij in welke mate in dan na het einde van het project bij de klant, nog verplicht kan worden andere zaken te doen? Alsook zie ik niet in waarom ik na een ontslag niet vrij ben maar een soort van opzeg zou moeten doen voor 2 maanden??? Is dat werkelijk zo of is dat gewoon weer het volgende leugen?

Alvast bedankt

Marcus Aurelius
Berichten: 3815
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 sep 2023 16:47

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Werker1234hoedje
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 sep 2023 14:44

Dank U Marcus

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2389
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 sep 2023 15:11

Rechten en plichten bij een gewoon ontslag door de werkgever.

Er is een opzeggingstermijn, tijdens de welke u nog arbeidsprestaties moet verrichten. Dat kan ook bij een andere klant of voor algemene projecten. Het werk moet wel min of meer in lijn liggen met uw job.

Er is alleen sprake van een verbrekingsvergoeding als uw werkgever kiest om u geen opzegperiode te laten uitdoen. Zelf kan u daar niet voor kiezen.

Ik begrijp de opmerking niet echt dat u werd ingezet op projecten die vooral in het voordeel waren van de werkgever. Dat is zo’n beetje de essentie van een job en de reden waarom je betaald wordt.

Inazuma
Berichten: 9807
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 27 sep 2023 16:02

Men probeert u dus te chanteren om een "ontslag onderling overleg" te slikken (veel interessanter / goedkoper voor de werkgever) in ruil voor goede referenties.

Vooral niet in meegaan :!:
Voor uzelf is dit zeer nadelig.
Geen recht op werkloosheidsuitkering, en dat kan u nog meeslepen als het bij een volgende werkgever niets wordt.

Neem verdere gesprekken op en bewaar alle emails waarin dergelijke uitspraken gedaan worden.


Bij ontslag kan het 2 kanten op:
U hoeft geen arbeid meer te presteren
U dient de opzegperiode (werkend) uit te doen - mits sollicitatieverlof 2 halve dagen/week in voltijds dienstverband

Dat is de keuze die de werkgever kan maken.

Sirkii
Berichten: 5440

#6 , 28 sep 2023 21:43

Zelfstandig of als werknemer in loondienst?

Werker1234hoedje
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 sep 2023 11:18

Dank u voor alle antwoorden.

Een nieuwe job vinden heb ik niet zo'n schrik voor en er was nu ook weer geen slechte relatie met de werkgever, veelal in tegendeel, hoofdzakelijk zaken die niet altijd zo waren zoals beloofd. De insinuatie van over hoe er over me zou worden gesproken gebaseerd op wat ik zou kiezen apprecieerde ik absoluut helemaal niet. Intussen wel op onderling overleg getekend. Alles documenteren heb ik absoluut gedaan, voor het geval dat nodig zou blijken.

@Sirkii, in loondienst.

Inazuma
Berichten: 9807
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 29 sep 2023 12:51

. Intussen wel op onderling overleg getekend.
Niet slim ...

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”