vreemde clausule arbeidsovereenkomst

Lisette_J
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

vreemde clausule arbeidsovereenkomst

#1 , 11 sep 2023 14:12

Hallo allen

In ben ondertussen iets meer dan twee jaar tewerkgesteld bij mijn huidige werkgever als voltijds bediende.
Mijn echtgenoot heeft een jaar terug een hospitalityzaak opgestart. Als het heel druk is, en hij geen flexijobber vindt voor een bepaald evenement, ga ik hem even helpen uiteraard.
Mijn werkgever is op de hoogte van de eigen zaak van mijn echtgenoot.

Ik liet afgelopen week vallen dat ik hem soms eens uit de nood help.
Mijn werkgever wees mij (niet berispend, maar toch... ) op een clausule in mijn arbeidsovereenkomst:

De bediende verbindt zich ertoe om al zijn beroepsactiviteiten uitsluitend te wijden aan de uitoefening van zijn functies binnen de onderneming. Hij verbindt zich er bijgevolg toe om tijdens de looptijd van de overeenkomst geen enkele andere beroepsactiviteit, zelfs niet concurrerend, al dan niet tegen vergoeding, onder welk statuut dan ook, in eigen naam of via een tussenpersoon, uit te oefenen zonder de voorafgaande en schriftelijke toestemming van de onderneming.

Omdat ik toen ik het contract ondertekende geen nevenactiviteiten had, stond ik hier niet zo bij stil. Maar wil dit dan zeggen, dat ik dus eigenlijk mijn echtgenoot helemaal niet mag helpen? In welke mate is dit wettelijk, dat een werkgever eist dat je geen nevenactiviteiten uitoefent?
Volgens deze clausule zou ik dan ook bijvoorbeeld, indien ooit gewenst, nooit zelfstandig in bijberoep kunnen worden? (niet dat ik dat van plan ben, maar ik vind dit gewoon vreemd dat dit zomaar kan?)


Alvast bedankt!

Thomas_A
Berichten: 2404
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 sep 2023 20:42

Het is wat genuanceerder.

Huidige visie hierop is dat een volledig verbod op bijkomend werken in conflict is met het recht op vrijheid van arbeid.

Vrij standaard is dat een bijkomende job als werknemer of zelfstandige niet in concurrentie mag zijn met je arbeidsovereenkomst. Ook mogen je prestaties er niet door beïnvloed worden, bv. nachtarbeid in horeca.

Wat wel algemeen aanvaard wordt, is dat in een arbeidsovereenkomst afgesproken wordt dat een bijkomende activiteit moet gemeld worden.

Oplossing: vraag officieel de toestemming zoals vrij standaard in uw contract staat. Werkgever heeft dan geen grond om te weigeren.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”