Stilzwijgende contractbreuk ???

Werker1234hoedje
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Stilzwijgende contractbreuk ???

#1 , 18 jul 2023 20:03

Hey beste mensen,

Beschrijving:
* In mei ben ik "officieel" overgezet naar een andere onderneming in het bezit van dezelfde eigenaars.
* Enige tijd hierna (na de overzetting) werd ik ingeligt dat ik zou merken dat mn contract overgezet zou worden. Hierop heb ik aan de telefoon ok gezegd gezien dat geen verschil voor mij uit maakt.
* In midden juni krijg ik contract voorgelegd dat ik gevraagd wordt om te tekenen. Echter omvat dit contract significante wijzingen, meerdere in mijn nadeel, geen in mijn voordeel.

Dus waarom zou ik daar ooit mee akkoord gaan? Deze wijzigingen hebben ze zelfs nooit voorgelegd om te bespreken.

Is deze situatie voldoende om van stilzwijgende contractbreuk door de werkgever te spreken? Ik ben namelijk begonnen met naar andere opties te zoeken omdat het vertrouwen kwijt is. Ik heb de werkgever nog niet ingelicht dat ik niet akkoord ga aangezien op korte termijn mij dit onzekerheid geeft. Ik ga liever eerst zonder veel gedoe op zoek naar een andere job.

Welke opties heb ik legaal? Kan ik "zomaar" nieuwe job zoeken en schadevergoeding eisen wegens stilzwijgende contractbreuk of dien ik toch gewoon mijn ontslag in te dienen? (Kan ik legaal zelfs van stilzwijgende contractbreuk spreken?)

Alvast bedankt :⁠-⁠)

LYNX XX
Berichten: 2547
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 jul 2023 08:12


Thomas_A
Berichten: 2389
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jul 2023 08:25

Zelf een nieuwe job zoeken en dan ontslagvergoeding verwachten is niet de juiste actie.

Ga ofwel naar de vakbond zoals LYNX XX zegt. Ofwel laat je gewoon weten dat je je bevraagd hebt en dat er geen reden is om een nieuw contract te tekenen. Dat zou voor mij de meest logische actie zijn.

Dat verandert er niks direct. Mogelijk laat hij het daarbij. Als de werkgever daardoor je contract opzegt, heb je wel een opzegtermijn of opzegvergoeding.

Reclame

Werker1234hoedje
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 jul 2023 14:13

Dank u Lynx & Thomas voor de tips! :⁠-⁠)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”