gedwongen interne mutatie

Vlekkie
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

gedwongen interne mutatie

#1 , 13 mei 2023 22:25

geachte
hieronder de feiten:
- ik word ontboden bij leidinggevende (in aanwezigheid van HR) en krijg te horen dat ik per direct op interne mutatie wordt gezet (ter info : er is nooit negatieve evaluatie geweest - leidinggevende is sinds eind 2022 mijn directe verantwoordelijke en heeft me sindsdien 1 maal persoonlijk gesproken over mijn activiteiten in jan 23 - hierbij werd aangegeven dat mijn dienst meer visibiliteit moet tonen, zonder meer ; dit heb ik als objectief mee opgenomen)
- de voorgelegde motiveringen voor interne motivatie zijn me nooit meegedeeld sinds jan (los vh feit dat ik er niet mee akkoord ga, zijn ze me nooit als dusdanig als tekortkoming gemeld)
- in de brief die me voorgelegd wordt, staat dat er samen mij mij zal gezocht wordt naar een geschikte vacature binnen het bedrijf (echter mijn expertise is erg specifiek en ik zie geen alternatieven)
- er wordt ook mondeling meegegeven dat als blijkt dat het intern mutatietraject geen resultaat heeft een eindbalans zal worden opgemaakt (mondeling ter meegegeven dat dan de overeenkomst/contract) stopt
- ik had hierbij ook begrepen dat deze zoekperiode "intern mutatietraject" ook meteen als opzeg geldt...

vraag:
- wat zijn mijn rechten juist ? Stel dat er mij een job voorgesteld wordt en ik weiger ? kan dan bij een eindbalans mijn weigering als zelf ontslag worden bekeken?
- zijn er gelijkaardige ervaringen?
- quid ontslagpremie ? Ik lees her en der dat de WG bij direct ontslag (wat niet kan bij mij want er is nooit een negatieve evaluatie geweest) een ontslagpremie moet uitbetaald worden, maar wat met deze praktijk (mutatie + opzeg die loopt tijdens mutatie ) : is dit rechtsgeldig, en kan dit betekenen dat ik deze verlies uiteindelijk mocht het toch tot ontslag komen na deze 3 maanden mutatie

Ergens vertrouw ik deze manier van werken niet... vandaar deze vragen
alvast hartelijk dank voor jullie feedback

Sirkii
Berichten: 5440

#2 , 13 mei 2023 22:48

Weinig tegen te doen. Sta op je strepen dat ze je ontslaan met uitstapregeling. Meer kan je helaas niet doen.

Zolang je niet ontslagen bent en je opzegperiode loopt blijven gaan zodat je niet “beschuldigd” wordt van onwettige afwezigheid.

Hou moed

Vlekkie
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 mei 2023 08:13

dankjewel voor snelle feedback!

Reclame

Inazuma
Berichten: 9805
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 14 mei 2023 09:17

- ik had hierbij ook begrepen dat deze zoekperiode "intern mutatietraject" ook meteen als opzeg geldt...
Daar klopt iets niet hoor ...

Opzeg gaat maar in indien men je ontslaat.
Je (gedwongen) van job doen veranderen op vraag WG is geen opzeg of ontslag.

Kijk uit wat je tekent, lees het eerst aandachtig, en neem dat eventueel mee naar huis om te bekijken voor je ook maar iets tekent.


Tijd om zelf ook wat te beginnen rondkijken.

Franciscus
Berichten: 38654

#5 , 14 mei 2023 15:27

En leg dat ook eerst voor aan uw vakbond.
U dwingen iets te tekenen kunnen ze wel proberen maar dat hoeft u niet.
U moet trouwens steeds een exemplaar van dat soort documenten krijgen.

Vlekkie
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 mei 2023 09:18

hallo iedereen,
vooreerst dank voor jullie reacties ;-)

in feite kan men op deze manier zomaar iedereen op interne mutatie zetten en vervolgens ontslaan wanneer er niets gevonden is ... mag ik advocaat van de duivel spelen- waarvoor dient dan de evaluatie nog en bij uitbreiding mijn arbeidscontract als ik opnieuw moet onderhandelen over mijn loon bij de ontvangende dienst ?!

iets klopt niet, maar ik ben er van overtuigd dat HR en legal dat wel zullen bekeken hebben, anderzijds zoek ik ook via deze weg eventuele gelijkaardige gevallen of evt reeds gerechtelijke uitspraken hieromtrent ;-)

Inazuma
Berichten: 9805
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 18 mei 2023 13:02

Je werkgever moet gewoon je arbeidscontract respecteren

Nu, dat betekent niet dat men je niet intern kan verplaatsen ifv de "noodwendigheden van de dienst"
Maar dat is met behoud van loon etc indien vraag uitgaat van werkgever, daar is niets te onderhandelen ...
En normaal ook in een vergelijkbare functie (bevoegdheden, verantwoordelijkheid)

Thomas_A
Berichten: 2386
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 mei 2023 13:26

Werkgever kan niet eenzijdig je loon of functie zomaar veranderen.

Een arbeidscontract betekent echter niet dat werkgever of werknemer hier voor altijd aan gebonden zijn. Net zoals een werknemer zijn opzeg kan geven, kan een werkgever aangeven je niet meer te zitten in een bepaalde functie. Dan is het dus intern iets anders vinden of ontslagen worden.

Dat dit interne zoekproces ook meteen je opzeg is klopt niet, tenzij men je effectief al een ontslagbrief bezorgt.


Marcus Aurelius
Berichten: 3815
Juridisch actief: Nee

#10 , 21 mei 2023 14:28

De allerbelangrijkste vraag in dit topic: welk statuut heeft u? Bent u ambtenaar? Contractueel? Statutair?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

salmankhan886111
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 mei 2023 07:45

Ik heb ooit Ziggo klantenservice gebeld met de vraag om mijn abonnement om te zetten naar internet only. Kon niet volgens de klantenservice. Ik verwees nog naar de website waar stond dat het wel kon, maar kon toch niet volgens de klantenservice.

Na heel dat gedoe besloot ik maar op te zeggen, dus ik bel opnieuw de klantenservice, nu met de mededeling dat ik op wil zeggen. Vragen ze waarom ik op wil zeggen, leg ik uit dat ze me niet kunnen geven wat ik wil. "Oh maar dat kan wel hoor, ik regel het meteen voor u."...

salmankhan886111
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#12 , 30 mei 2023 12:58

Dat dit interne zoekproces ook meteen je opzeg is klopt niet, tenzij men je effectief al een ontslagbrief bezorgt.
pikashow
ppsspp emulator

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”