Keuze opzegtermijn of uitbetaling

P-Sven
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Keuze opzegtermijn of uitbetaling

#1 , 06 okt 2021 00:51

Beste forumleden,

Omwille van herstructureringen in het bedrijf word ik na 5 jaar trouwe dienst aan de deur gezet. Overigens een rol die anderhalf jaar geleden speciaal gecreëerd werd maar die nu dus overbodig blijkt te zijn. Al heb ik mijn bedenkingen of dit wel de echte reden is maar dat is een andere discussie.

Gezien ze enorm tevreden zijn over mijn aanpak, prestaties,... de voorbije jaren en het volgens hen een enorm contradictorisch gesprek was, gingen ze bekijken hoe ze me netjes konden laten gaan en me de kans geven om me aan te bieden met bij een potentiële nieuwe werkgever. Ze wilden me tov de collega's intern ook zoveel mogelijk ik mijn eigen waarde laten.

Ze hebben eerst geprobeerd me te laten tekenen in onderling akkoord maar gezien ik helemaal niet achter mijn vertrek sta (leuke jobinhoud, tof bedrijf en collega's,...) en ook geen werkloosheidsuitkering zou ontvangen mocht ik na de opzegtermijn geen ander werk hebben, ging ik hiermee uiteraard niet akkoord en heb dat ook meteen kenbaar gemaakt.

Op het gesprek vroeg ik specifiek om de verbrekingsvergoeding uit te betalen maar wel nog voor enkele weken gebruik te kunnen maken van de bedrijfswagen om te kunnen solliciteren.

Ze stellen nu voor:

- 15 weken opzegtermijn met behoud van loon, bedrijfswagen, gsm, laptop, hospitalisatie, groepsverzekering, ...

Of

- Nog tot en met vrijdag werken ifv overdracht en vanaf maandag ontslag met verbrekingsvergoeding met dus uitbetaling van de 15 weken maar met onmiddellijke ingave van de bedrijfswagen. (geen auto meer)

In het laatste voorstel willen ze nog de 6 conventionele verlofdagen uitbetalen (950€) OF de wagen nog 1 week gebruiken na ontslag.

Wat is de beste optie?
Zonder auto ben je natuurlijk meteen je handen afgesneden. Een auto aankopen is een hele rompslomp en zie ik eerlijk gezegd niet zitten maar moet wel kunnen gaan solliciteren...
Langs de andere kant is 15 weken opzegtermijn tegen je gedacht wel heel erg lang...

Ze zetten me ook het mes op de keel want had vandaag om 17u het gesprek en moet morgen voor 13u beslissen. Kan dat zomaar?

Netjes laten gaan lijkt me eerder dwingen om zeer snel te beslissen.

Bedankt voor jullie feedback.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2395
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 okt 2021 06:58

Het voorstel om 15 weken opzeg te werken met inbegrip van alle voordelen is de normale regeling als ze je ontslaan. Dit is dus logisch.

Dat dit lang is om tegen je zin te werken, kunnen zij natuurlijk ook niet aan doen.

De werkgever kan beslissen om je contract te verbreken. In dat geval moeten in de verbrekingsvergoeding voordelen zoals je bedrijfswagen opgenomen zijn. Natuurlijk heb je de wagen zelf dan niet meer ter beschikking.

Je werkgever zou dus ook zelf deze keuze kunnen maken.

Elk ander voorstel (zoals een lagere verbrekingsvergoeding) lijkt me een onderling akkoord te zijn, waardoor je nog steeds risico loopt om je recht op werkloosheidsuitkeringen te verliezen.

Mag hij kiezen om zo snel te beslissen? Als het gaat om een keuze tussen 2 opties die hij zelf mag maken, uiteraard wel. Check wel de samenstelling van de verbrekingsvergoeding. Antwoord tegen vandaag 13u is ongetwijfeld om je vandaag de juiste ontslagbrief aangetekend te kunnen versturen, zodat je ontslag maandag ingaat.

P-Sven
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 okt 2021 13:54

Is inderdaad om het ontslag maandag te laten ingaan dat me gedwongen wordt om op zo'n korte tijd te beslissen. Maar dan konden ze toch ook het gesprek met het finale voorstel eerder inplannen?! Gisteren om 17u30 te horen gekregen zonder onderhandelingsmarge en vandaag om 13u beslissen. Heb het nog kunnen verlaten naar 17u want ik geraak er echt niet aan uit.

Er werd op een tweede gesprek beloofd me de wagen nog enkele weken te laten gebruiken; desnoods tegen een bepaalde vergoeding maar op het derde gesprek kon het niet meer zijn... Respect voor de 5 jaar trouwe dienst is wel ver te zoeken desondanks ze me beloofd hadden me met respect te laten uittreden en me de mogelijkheid geven om me aan te bieden bij een potentiële nieuwe werkgever. Zonder auto ben je natuurlijk meteen je handen afgesneden...

Reclame

imhotep
Berichten: 55

#4 , 06 okt 2021 16:13

helaas kan ik je in bovenstaande materie niet helpen.

Een wagen is inderdaad handig om te gaan solliciteren.
Wat je wel kan doen is een wagen huren voor 1/2 of 1 dag (die kosten vallen heus wel mee). Als je dan toch die wagen huurt ook ineens je boodschappen ed inplannen.
Op die manier vallen de kosten goed te overzien en zijn de banden met de ex werkgever ineens doorgeknipt.

Sirkii
Berichten: 5443

#5 , 06 okt 2021 18:07

Als ze je 15 weken verbrekingsvergoeding willen betalen zonder dat je opzeg moet presteren dan zou k dat doen. Vind je eerder werk dan is t een win voor u.

Wagen: deelwagen als je in t stad woont. Anders korte huur als je een wagen nodig hebt tot je een eigen wagen hebt. Is idd niet zo duur.

Gewoon objectief de mogelijkheden financieel afwegen.

Hopelijk vind je snel een nieuwe job

P-Sven
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 okt 2021 14:02

Ze hebben zelf de beslissing voor me gemaakt en zullen de 15 weken verbrekingsvergoeding betalen. Mijn bedrijfswagen mag ik kosteloos nog 2 weken gebruiken weliswaar zonder tankkaart.
De 6 conventionele verlofdagen (+/- € 950) betalen ze niet meer uit gezien ze zelf beslist hebben en ik hun eerste voorstel niet aanvaard heb.

Thomas_A
Berichten: 2395
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 okt 2021 20:59

Zoals eerder gezegd, in de verbrekingsvergoeding moet je vergoed worden voor de voordelen in natura zoals de firmawagen. Dit zou ik nog even (laten) nakijken.

Verder: dit is uiteraard niet leuk voor jou, maar de werkgever heeft het recht dit te doen. De meeste mensen zullen van oordeel zijn dat je er beter vanaf bent gekomen dan wanneer je de opzeg moet presteren.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”