ontslag nemen...

MD
Topic Starter
Berichten: 4

ontslag nemen...

#1 , 24 mei 2006 14:29

Hallo,

ik vroeg me het volgende af:
ik ben momenteel tewerkgesteld met 2 contracten. 1 van die contracten is een vervanginscontract voor iemand in loopbaanonderbreking. Het ander contract is een contract van bepaalde duur dat opgezegd is. Momenteel loopt de opzeg van dit laatste contract.
Vanaf 1/7/2006 zou er een nieuw contract (eveneens vervangingscontract) ingaan. Dit contract werd reeds opgemaakt en ondertekend.

Nu heb ik een andere werkgever gevonden waar ik misschien kan gaan werken (volgende week gesprek en dan meer duidelijkheid), maar dat zou ingaan vanaf 1/7/2006...

Stel nu dat dit gesprek positief uitdraait... Dan moet ik mijn ontslag geven.
Wat gebeurt er dan met het contract dat nog niet loopt maar wel al ondertekend is?
Als ik mijn ontslagbrief aangetekend verstuur, is het dan de postdatum die telt of de datum van ontvangst?

Thanx!!!!
MD

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer
Berichten: 1155

#2 , 24 mei 2006 17:24

overeenkomst voor bepaalde duur:
wordt gesloten voor een bepaald aantal dagen, maanden of jaren
het ogenblik waarop het contract eindigt is reeds van bij de aanvang door beide partijen gekend
is niet eenzijdig opzegbaar

http://www.ada-online.be/nlada/rubrique ... ue=68#duur

MD
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 24 mei 2006 18:23

Er staat ook vermeld op de genoemde site dat de vervangingsovereenkomst niet langer dan twee jaar mag duren.
Die van mij loopt al drie jaar.
Verandert dat dan iets?


MD

Reclame

sperwer
Berichten: 1155

#4 , 24 mei 2006 18:56

een vervangjngscontract mag inderdaad maar 2 jaar duren, als het dan verlengt word gaat het over op een contract voor onbepaalde duur.
Maar men kan wel meerdere vervangingscontracten na elkaar aangaan, indien het om andere vervangingen gaat.

MD
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 26 mei 2006 11:57

Die maximumduur van 2 jaar voor een vervangingscontract, geldt dat voor elke sector? Ik heb me namelijk laten vertellen dat er voor overheidsdiensten soms andere regels gelden...

sperwer
Berichten: 1155

#6 , 26 mei 2006 13:23

De overheid mag wat meer dan andere werkgevers.
Voor de overheid tellen inderdaad zeer vaak ook andere regelingen dan voor de prive.
Ik denk dat je dus het best eens naar je vakbond gaat en daar laat nazien onder welke regeling jou contract valt. Sommige overheids vervangingscontracten zijn zelfs direct opzegbaar als je ander werk hebt gevonden.

MD
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 26 mei 2006 13:52

OK!
Bedankt in ieder geval voor al de informatie en de raad!

Groetjes,
MD

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#8 , 26 mei 2006 14:05

is niet eenzijdig opzegbaar
VERKLAAR U nader!

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#9 , 26 mei 2006 14:18

... de overheid mag wat meer dan andere werkgevers ...

Met alle respect, maar dit betwijfel ik ten zeerste.

sperwer
Berichten: 1155

#10 , 26 mei 2006 17:31

Lex, opgegeven website geeft ook de redenen op die recht geven op de verbreking van zo'n contract. Heb enkel de basisregels ervan over gezet.

flyer
Berichten: 23

#11 , 30 mei 2006 20:23

de jurisprudentie aanvaardt een opzeg die evenwel niet langer mag zijn dan het dubbele van de opzeg voor een kontrakt van onbepaalde duur.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”