Langdurig ziek maar ontslag wegens faillisement, wat nu?

Arguin
Topic Starter
Berichten: 3

Langdurig ziek maar ontslag wegens faillisement, wat nu?

#1 , 19 sep 2023 14:12

Ik had een contract van onbepaalde duur (bediende) maar ik zit al 2 jaar langdurig zwaar ziek thuis, en zit dus op Invaliditeit bij mijn ziekenkas die me maandelijks uitbetaald.
Nu is het bedrijf failliet verklaard en ontving ik mijn ontslagbrief en een brief van de curator ivm aangifte van schuldvorderingen ivm faillisement.

Ik ben niet gesyndikeerd en kon er niks online over vinden dus:
1) Val ik nu onder werkloosheidsuitkeringen en moet ik dat zelf aanvragen of blijft de invaliditeit bij de ziekenkas doorlopen ondanks het bedrijf failliet is?
2) Is er hier sprake van een opzeggingsvergoeding en is dit enkel toepasselijk op de gewerkte periode of is de tijd van afwezigheid van ziekte inclusief?
3) Wat met opzeggingstermijn?

Marcus Aurelius
Berichten: 3824
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 sep 2023 23:24

Zolang u ziek erkend wordt zal u gerechtigd blijven op uitkeringen. De curator gaat nu over de ontslagen. Het Fonds voor Sluiting van Ondernemingen wordt bevoegd. Als u niet langer arbeidsongeschikt wordt erkend en dus geen recht meer heeft op ziekte- invaliditeitsuitkeringen valt u terug op de werkloosheid en zal u een aanvraag om werkloosheidsuitkeringen moeten inleiden. Mijn collega Lynx op dit forum zal mij wel aanvullen en desgevallend verbeteren.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”