Werkloosheidsuitkering via Hulpkas of vakbond?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

Re: Werkloosheidsuitkering via Hulpkas of vakbond?

#16 , 22 mei 2015 12:37

zeg dan WAT geen steek houdt. Da's alsof ik zou zeggen dat je een idioot bent (wat niet zo is), maar geen reden geef.
Uw krampachtig vasthouden aan de vergelijking met een boekhouder houdt al geen steek, om maar iets te zeggen.
als je de verwijzing naar boekhouder niet snapt = dan gebrek aan inzicht

en de nagel op de kop slaan, dat ontbreekt ook
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#17 , 22 mei 2015 13:00

Als je de verwijzing naar boekhouder niet snapt = dan gebrek aan inzicht
Misschien moet je mijn argumentatie ook eens lezen waarom ik bovenstaande zeg. Een boekhouder zal NOOIT zelf een teruggave van de belastingen aan zijn klant betalen. Een vakbond betaalt echter WEL de werkloosheidsuitkering aan zijn lid. Als je dit wezenlijk verschil + de achterliggende gedachte niet begrijpt, is dit een gebrek aan inzicht langs uw kant. Gelukkig zijn meer en meer Belgen wel slim genoeg om de dubieuze positie van vakbonden + hun rol in de politiek te begrijpen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#18 , 22 mei 2015 21:20

zeg dan WAT geen steek houdt. Da's alsof ik zou zeggen dat je een idioot bent (wat niet zo is), maar geen reden geef.
Uw krampachtig vasthouden aan de vergelijking met een boekhouder houdt al geen steek, om maar iets te zeggen. En u beseft dit zelf ook, maar zal u in allerlei bochten wringen om toch maar te laten uitschijnen dat uw redenering wel op gaat. Op die manier kom je in een vervalst en niet-objectief debat terecht (wat steeds zo is als je het met vakbondsmensen over de macht en het machtsmisbruik van een vakbond hebt).
mijn krampachtig vasthouden aan de vergelijking met een boekhouder is iets wat jij ervan maakt... ik heb nauwelijks 2 keer over dat boekhouden gesproken.Wat mij betreft moet je het niet vergelijken met een boekhouder, er zijn gewoon raakvlakken om mee te vergelijken. Dat het niet 100% hetzelfde is, weet ik ook wel.
Het machtsmisbruik van vakbonden komt de laatste maanden / paar jaar, meer en meer in het nieuws: stakingen en het land lamleggen terwijl het overgrote deel van de werkende bevolking hier helemaal niet achter staat? Da's het verkrachten van de democratie als je het mij vraagt.
sinds wanneer wordt een democratie enkel beslist door de werknede bevolking? Sinds wanneer heeft een staking enkel een bestaansrecht als de helft van de bevolking erachter staat? Daar zal je geen enkele socioloog van overtuigen.
Je kan wel protesteren tegen het feit dat iedereen moet inleveren, maar veel realistische alternatieven leveren de vakbonden ook niet aan, als ik het zo bekijk. Meer dan een simplistisch "Laat de grootkapitalen meer bijdragen" komt er niet uit (een "oplossing" waarmee je nog geen 2% van het probleem zou dekken).
hoeveel nota's van vakbonden heb jij al gelezen? Er komt wel degelijk véél meer uit.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38603

#19 , 22 mei 2015 21:30

Vakbonden hebben in ons land en elders ook hun geschiedenis.
Zo is een bepaalde vakbond meer een strijdvakbond eerder confronterend en een andere vakbond eerder onderhandelend compromis zoekend.
Soms is de ene beter soms de andere ...maar ze hebben allemaal als doel de werkende mens ( dus die in loondienst) te steunen en te helpen.

Dat er politieke bindingen zijn die zijn er ook ... en uiteraard zal dat wel wat invloed hebben op de wijze van werken en van zich te manifesteren.
En ook het verschil tussen boven en onder de taalgrens niet vergeten zelfs in dezelfde vakbond(en).

Maar als het er echt toe doet zaten/zitten er bij alle vakbonden en organisaties mensen die het goed menen of die het alleen voor de postjes deden en doen.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#20 , 23 mei 2015 06:35

Ik ben een grote voorstander van vrijheid van vereniging en de eerste om te erkennen dat vakbonden een belangrijke rol hebben gespeeld bij de ontvoogding en einde van de onderdrukking van de arbeiders. Dat mag niet vergeten worden.

Waar ik persoonlijk een probleem me heb is het opgeklopte discours en de uitbuiting van inefficiënties van het systeem (kom bij ons want indien u het zelf rechtstreeks dient te regelen bent u gezien). Dat laatste kan hen à la limite niet worden verweten, de overheid dient haar winkel maar op orde te krijgen. Wat ik de vakbonden wel verwijt en wat de reden is dat ik me er nooit zal bij aansluiten is dat ik merk dat ze in de praktijk hun best doen om die inefficiënties in stand te houden bij overheidsdiensten en dat ze hopeloze achterhoedegevechten strijden -althans bij de overheid- om zaken te handhaven waarvan het kleinste kind (inclusief hun vertegenwoordigers, off the record) ziet dat ze zouden moeten worden hervormd. Ze hebben wat mij betreft voor een groot deel de trein gemist, houden krampachtig vast aan een verleden dat allang van vorm veranderd is en weigeren innovatief te denken. Een beetje het probleem van de SP-a, soit :mrgreen:
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#21 , 23 mei 2015 09:42

Ik ben een grote voorstander van vrijheid van vereniging en de eerste om te erkennen dat vakbonden een belangrijke rol hebben gespeeld bij de ontvoogding en einde van de onderdrukking van de arbeiders. Dat mag niet vergeten worden.

Waar ik persoonlijk een probleem me heb is het opgeklopte discours en de uitbuiting van inefficiënties van het systeem (kom bij ons want indien u het zelf rechtstreeks dient te regelen bent u gezien).
ik zie niemand dat zeggen. Het is wel zo dat een aantal mensen écht niet met papieren om kunnen gaan en daar zijn wij een héél goeie hulp voor. Verder is het ook niet eenvoudig om alle mogelijkheden qua tijdskrediet (in welke volgorde je het best opneemt, ...) en dergelijke goed te kunnen zélf inzien, laat staan de correcte toepassing van de wetgeving door werkgever/sociaal bureau te zien. Zo'n dingen lijken me geen taak van de overheid, tenzij je de taken van de overheid écht héél ruim ziet (wat niet echt de huidige maatschappelijke visie is, lijkt me ;)),
Dat laatste kan hen à la limite niet worden verweten, de overheid dient haar winkel maar op orde te krijgen.
nee, het probleem is gewoon dat de wetgeving té uitgebreid is (en vaak ook bijna niet anders kan) om het nog zonder hulp te kunnen doen. Voor bedrijven, maar ook voor burgers.
Wat ik de vakbonden wel verwijt en wat de reden is dat ik me er nooit zal bij aansluiten is dat ik merk dat ze in de praktijk hun best doen om die inefficiënties in stand te houden bij overheidsdiensten en dat ze hopeloze achterhoedegevechten strijden -althans bij de overheid- om zaken te handhaven waarvan het kleinste kind (inclusief hun vertegenwoordigers, off the record) ziet dat ze zouden moeten worden hervormd.
ik erger me ook soms aan bepaalde overheidsafdelingen van vakbonden, laat dat duidelijk zijn. Maar het is niet omdat je bepaalde veranderingen nuttig vindt, dat je die veranderingen ook zal steunen. Een eenvoudig voorbeeld, van de andere kant, recent nog in het nieuws: bij de N-VA en Open VLD beseft men ook wel dat er enkele serieuze problemen zijn op vlak van het kadastraal inkomen. Soms véél te hoog, soms véél te laag. De redenering van Open VLD is echter: niet aankomen, want anders zal men niet enkel wat te hoog is verminderen, maar ook wat te laag is verhogen en in het algemeen zal dit een verhoging van het KI betekenen, wat niet echt voor ons doelpubliek ideaal is.
Resultaat zal zijn dat ze het veranderen van het KI zullen koppelen aan enkele grote eisen langs hun kant (bvb winst/verlies op aandelen niet belasten in de personenbelasting, ...) en dat ze, als dat toch gebeurt, enkele bijkomende beperkingen zullen stellen zodat het nooit lijkt alsof de anderen volledig hun slag op dat punt hebben behaald. Maar in se zullen ze enkele veranderingen die absoluut nodig zijn, niet slecht vinden.

Idem met bvb brugpensioen voor vakbonden: op zich zijn er een aantal aanpassingen aan het vorige systeem die zeker nuttig waren en waar vakbonden zich zeker (off the record, zoals je zei) kunnen achter scharen. Maar het probleem is dat de veranderingen waarover quasi iedereen het eens kan zijn, niet de enige vernaderingen zijn die anderen willen. Endan is het strategisch beter om géén veranderingen te willen. Uiteindelijk weet een vakbond ook dat ze die niet zullen kunnen tegenhouden, maar wel een aantal van de fouten in die aanpassingen corrigeren. (en natuulijk hebben de regeringspartijen vooraf ook al nagedacht over toegevingen die ze de vakbonden kunnen doen.

politiek is véél meer een strategiespel dan een spel van je eerlijke mening zeggen, hé.

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#22 , 26 mei 2015 09:16

Het machtsmisbruik van vakbonden komt de laatste maanden / paar jaar, meer en meer in het nieuws: stakingen en het land lamleggen terwijl het overgrote deel van de werkende bevolking hier helemaal niet achter staat? Da's het verkrachten van de democratie als je het mij vraagt.
sinds wanneer wordt een democratie enkel beslist door de werknede bevolking? Sinds wanneer heeft een staking enkel een bestaansrecht als de helft van de bevolking erachter staat? Daar zal je geen enkele socioloog van overtuigen.[/quote]Ik wist niet dat iemand die niet werkte, niet mocht gaan stemmen? IEDEREEN heeft stemrecht. Wat uit de stembus komt, is de representatie van de bevolking. Dat is de democratie.

Wat ik jammer vind, is dat wat uit de stemming komt, gesaboteerd wordt door de vakbonden, omdat zij de uitslag van de verkiezingen niet echt zien zitten. Je moet het niet moeilijker voorstellen dan het is, want dat is het niet. Als de vakbonden de democratie zouden respecteren, respecteren ze ook de uitslag van de stembusgang en de regeringen die het opgeleverd heeft, en gaan ze CONSTRUCTIEF mee aan tafel zitten.

Ik herinner me de uitspraak nog van een vakbondsmilitant toen ze hem vroegen waarom hij staakte: "Ze moeten uit mijn zakken blijven!" Echt constructief is zo'n houding niet in een tijd waar IEDEREEN moet inleveren...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#23 , 26 mei 2015 09:23

Ik wist niet dat iemand die niet werkte, niet mocht gaan stemmen? IEDEREEN heeft stemrecht. Wat uit de stembus komt, is de representatie van de bevolking. Dat is de democratie.
ik reageerde op dit: "overgrote deel van de werkende bevolking hier helemaal niet achter staat? Da's het verkrachten van de democratie als je het mij vraagt." Democratie beperken tot de meerderheid van de werkende bevolking was wat je daar impliciet deed.
Wat ik jammer vind, is dat wat uit de stemming komt, gesaboteerd wordt door de vakbonden, omdat zij de uitslag van de verkiezingen niet echt zien zitten. Je moet het niet moeilijker voorstellen dan het is, want dat is het niet. Als de vakbonden de democratie zouden respecteren, respecteren ze ook de uitslag van de stembusgang en de regeringen die het opgeleverd heeft, en gaan ze CONSTRUCTIEF mee aan tafel zitten.
Democratie verplicht je niet tot medewerking aan de regering. Dé essentie van democratie is dat je net tégen een regering kan blijven zijn, weliswaar binnen de grenzen van de democratie. met andere woorden: oppositie, betogingen, stakingen, ...

Het enige wat je imho terecht kan betwisten is de actie van sommige vakbondslieden die de toegang tot een bedrijf onmogelijk maken, werkwilligen tegenhouden dus. Werkwilligen moeten altijd kunnen gaan werken (tenzij uit veiligheidsredenen natuurlijk, maar da's dan in overleg met de werkgever (net zoals dat werkonwilligen opgevorderd worden).
Ik herinner me de uitspraak nog van een vakbondsmilitant toen ze hem vroegen waarom hij staakte: "Ze moeten uit mijn zakken blijven!" Echt constructief is zo'n houding niet in een tijd waar IEDEREEN moet inleveren...
Laat me eens weten in welke mate een kinderloos iemand die puur op inkomsten uit kapitaal leeft (aandelen, obligaties bvb) rechten inlevert :).

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#24 , 26 mei 2015 10:09

JPV, je draait het om: vakbonden mogen wat mij gerust acties voeren, maar de mensen die WEL willen werken en die WEL achter de beslissingen van de regering staan, verhinderen om te gaan werken of zelfs agressief bejegenen omdat ze willen gaan werken... is dat nog democratie? Ik begrijp best dat bij vakbonden de frustratie leeft omdat ze beseffen dat de meerderheid van de bevolking weldegelijk inziet dat we jaren boven onze stand geleefd hebben en dit nu moeten bekopen. Ik begrijp best dat een vakbondsmilitant het zo niet wil zien, maar ik zie de jongste vakbondsacties niet als "opkomen voor mijn rechten", maar "de bestaande regering sabboteren en mensen die WEL willen gaan werken, dit zoveel mogelijk beletten, zodat we kunnen zeggen dat er een groot draagvlak bestond voor de stakingen."

Sorry, maar uitspraken zoals "We gaan alvast staken, preventief, want we gaan toch niet akkoord gaan met wat nog moet beslist worden" getuigt van een weinig constructieve houding.

Ook uw laatste vraag is typerend. Kijken naar anderen om het probleem op te lossen, in plaats van eens te kijken wat je zelf kan doen. Denk je echt dat de problemen opgelost worden als de rijken meer bijdragen, maar langs de andere kant het geld via de misbruiken in de sociale zekerheid weg blijft stromen? Ik denk het niet... Het is een en-en verhaal, geen of-of...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#25 , 26 mei 2015 10:38

JPV, je draait het om: vakbonden mogen wat mij gerust acties voeren, maar de mensen die WEL willen werken en die WEL achter de beslissingen van de regering staan, verhinderen om te gaan werken of zelfs agressief bejegenen omdat ze willen gaan werken... is dat nog democratie?
fysiek de toegang tot een bedrijf verhinderen mag idd niet. Mensen hun transportmiddel (trein) "afnemen" is daarentegen absoluut geen probleem als het gaat over een staking bij de NMBS (dus geen blokkage van bvb metaalarbeiders op de spoorwegen)
Sorry, maar uitspraken zoals "We gaan alvast staken, preventief, want we gaan toch niet akkoord gaan met wat nog moet beslist worden" getuigt van een weinig constructieve houding.
op zoich niet. 't is niet dat er geen voorbereidende teksten waren, dus dat de vakbond niet wist wat er beslist ging worden.
Ook uw laatste vraag is typerend. Kijken naar anderen om het probleem op te lossen, in plaats van eens te kijken wat je zelf kan doen. Denk je echt dat de problemen opgelost worden als de rijken meer bijdragen, maar langs de andere kant het geld via de misbruiken in de sociale zekerheid weg blijft stromen? Ik denk het niet... Het is een en-en verhaal, geen of-of...
het is idd een én-én verhaal. Laten we het dan absoluut een én-én ervan maken en iedereen mee laten belasten.

Ik heb geen enkel probleem met "IEDEREEN moet inleveren...". Zolang iedereen effectief inlevert en het een beetje proportioneel is. M'n pa heeft zijn bedrijf verkocht en daarop, Coucke-gewijs, 0% belastingen betaalt. Hij betaalde zichzelf al die jaren dat hij zijn bedrijf had (8 jaar) een loon van (afaik) 1000-1500 euro/maand uit, natuurlijk toen laag belast. Bijna gans zijn inkomen uit arbeid zat de facto nog in dat bedrijf toen hij dat overliet. Slim gedaan? ja! Eerlijk? Eigenlijk niet. Realistisch inkomen? Zeker niet, tenzij je van een kantooragent (mét personeel) met 35 jaar ervaring dergelijk loon verwacht. En wat gebeurde er op het einde: omdat hij als zelfstandige zélf besloot te stoppen met werken, had hij recht op werkloosheidsuitkering...

Mag Bart Tommelein de werklozen via de RVA thuis controleren? Tuurlijk, ben ik absoluut voorstander. Maar waarom dan ook niet bij de werkgever direct hetzelfde voorstellen? 2 maten, 2 gewichten? Genoeg werkgevers die hun zwarte boekhouding thuis bewaren, beschermd door het feit dat dit "privé-terrein" is.

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#26 , 26 mei 2015 11:08

Zoals ik zei: vakbonden focusen vooral op de "rijken". Ik hoor in uw discours NIETS over de misbruiken van de sociale zekerheid. Het is daar dat het geld te rapen valt! OK, tegelijkertijd moet ook bekeken worden hoe de grote vermogens kunnen bijdragen, maar in vergelijking met wat in de sociale zekerheid buitengegooid wordt, is dit peanuts. Vakbonden proberen de aandacht constant op "de rijken" te leggen, en vermijden het onderwerp "misbruik van de sociale zekerheid" als de pest. En ze weten waarom...

Werklozen die wel aan het werk zouden kunnen, maar dan maar een beetje meer verdienen dan wat ze via hun uitkering krijgen, zullen het vertikken om aan het werk te gaan. Normaal zal je zeggen? OK, maar als ze niet werken, zal de "gemeenschap" hun uitkering moeten blijven betalen. Het geld daarvoor is belastingsgeld. En net omdat er zoveel uitkeringen allerhande moeten uitgekeerd worden (sommige terecht, dat zal ik niet ontkennen), blijven de belastingen hoog, en gaat er zoveel van een brutoloon af dat je netto weinig over houdt. Het is die cirkel die moet doorbroken worden! Dit probleem dan negeren en als alternatief zeggen: "de rijken moeten maar wat meer bijdragen", is volksverlakkerij. Het is populisme van de hoogste graad!

Maar kom, laten we het eens zijn dat we het niet eens zijn, zou ik zo zeggen, anders blijft de discussie toch duren ;-). Ik heb respect voor uw mening, maar deel ze absoluut niet. Moet kunnen in een democratie, niet?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#27 , 26 mei 2015 11:37

Zoals ik zei: vakbonden focusen vooral op de "rijken". Ik hoor in uw discours NIETS over de misbruiken van de sociale zekerheid. Het is daar dat het geld te rapen valt!
het is daar dat het geld te rapen valt? Verklaar dat eens... Waar valt het geld te rapen qua misbruik? Graag eerst je focus op waar de misbruik zou in zitten, zodat ik volledig kan antwoorden.

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#28 , 26 mei 2015 14:10

Zucht... Je hoeft me niet volledig te antwoorden, JPV. Als je zelfs niet begrijpt (of wil begrijpen) de mensen die ons sociale vangnet als hangmat gebruiken, handen vol geld kosten, dan hoef je me echt niet volledig te antwoorden...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#29 , 26 mei 2015 14:34

Ik wil aantonen dat waar jij denkt dat het vele geld te rapen zit, niet het vele geld is in de praktijk, vandaar m'n vraag. Ik zeg nergens dat ik niet weet dat misbruik handenvol geld kost. Ik betwist echter wél het idee dat in de sociale zekerheid massa's te rapen valt. Tenzij je structureel mensen hun rechten wil afnemen, maar dan spreek je niet meer over misbruik aanpakken.

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#30 , 26 mei 2015 16:17

Ik wil aantonen dat waar jij denkt dat het vele geld te rapen zit, niet het vele geld is in de praktijk, vandaar m'n vraag. Ik zeg nergens dat ik niet weet dat misbruik handenvol geld kost. Ik betwist echter wél het idee dat in de sociale zekerheid massa's te rapen valt. Tenzij je structureel mensen hun rechten wil afnemen, maar dan spreek je niet meer over misbruik aanpakken.
Ik vind inderdaad dat je mensen hun recht op een werkloosheidsuitkering moet kunnen afnemen als blijkt dat ze echt geen moeite doen om een job te zoeken, terwijl ze perfect zouden kunnen gaan werken. In praktijk nu kan je als werkloze de rest van je leven een uitkering blijven ontvangen als je het een beetje slim speelt...

Als volgens jou het geld niet in de sociale zekerheid te halen valt, waar dan wel? Bij de ambrenarij zit ook nog héél wat vet, daar kan ook gerust bespaard worden, maar waar zou jij verder het geld halen? Belastingen uit inkomsten uit vermogen? Op de website van het ACV lees ik dat een vermogensbelasting zoals zij het zien, 6 a 7 miljard zou kunnen opbrengen... Dat is peanuts. Hoeveel bedragen de sociale uitgaven jaarlijks? 120 miljard? Dus met die vermogensbelasting zou je amper 5% van de uitgaven van de sociale zekerheid kunnen bekostigen. Ik ben er zeker van dat je in de sociale zekerheid makkelijk 10% kan besparen, maar van dit laatste willen vakbonden absoluut niet horen. Neen, laat zij die goed verdienen en daar meestal ook keihard voor werken, maar wat meer betalen. Sorry, maar daar ga ik niet mee akkoord. Pak hen die de randjes ervan aflopen harder aan, in plaats van zij die hard werken meer te belasten om de uitkeringen te kunnen blijven betalen van zij die de randjes ervan aflopen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Praat café”