Ik ben een grote voorstander van vrijheid van vereniging en de eerste om te erkennen dat vakbonden een belangrijke rol hebben gespeeld bij de ontvoogding en einde van de onderdrukking van de arbeiders. Dat mag niet vergeten worden.
Waar ik persoonlijk een probleem me heb is het opgeklopte discours en de uitbuiting van inefficiënties van het systeem (kom bij ons want indien u het zelf rechtstreeks dient te regelen bent u gezien).
ik zie niemand dat zeggen. Het is wel zo dat een aantal mensen écht niet met papieren om kunnen gaan en daar zijn wij een héél goeie hulp voor. Verder is het ook niet eenvoudig om alle mogelijkheden qua tijdskrediet (in welke volgorde je het best opneemt, ...) en dergelijke goed te kunnen zélf inzien, laat staan de correcte toepassing van de wetgeving door werkgever/sociaal bureau te zien. Zo'n dingen lijken me geen taak van de overheid, tenzij je de taken van de overheid écht héél ruim ziet (wat niet echt de huidige maatschappelijke visie is, lijkt me
),
Dat laatste kan hen à la limite niet worden verweten, de overheid dient haar winkel maar op orde te krijgen.
nee, het probleem is gewoon dat de wetgeving té uitgebreid is (en vaak ook bijna niet anders kan) om het nog zonder hulp te kunnen doen. Voor bedrijven, maar ook voor burgers.
Wat ik de vakbonden wel verwijt en wat de reden is dat ik me er nooit zal bij aansluiten is dat ik merk dat ze in de praktijk hun best doen om die inefficiënties in stand te houden bij overheidsdiensten en dat ze hopeloze achterhoedegevechten strijden -althans bij de overheid- om zaken te handhaven waarvan het kleinste kind (inclusief hun vertegenwoordigers, off the record) ziet dat ze zouden moeten worden hervormd.
ik erger me ook soms aan bepaalde overheidsafdelingen van vakbonden, laat dat duidelijk zijn. Maar het is niet omdat je bepaalde veranderingen nuttig vindt, dat je die veranderingen ook zal steunen. Een eenvoudig voorbeeld, van de andere kant, recent nog in het nieuws: bij de N-VA en Open VLD beseft men ook wel dat er enkele serieuze problemen zijn op vlak van het kadastraal inkomen. Soms véél te hoog, soms véél te laag. De redenering van Open VLD is echter: niet aankomen, want anders zal men niet enkel wat te hoog is verminderen, maar ook wat te laag is verhogen en in het algemeen zal dit een verhoging van het KI betekenen, wat niet echt voor ons doelpubliek ideaal is.
Resultaat zal zijn dat ze het veranderen van het KI zullen koppelen aan enkele grote eisen langs hun kant (bvb winst/verlies op aandelen niet belasten in de personenbelasting, ...) en dat ze, als dat toch gebeurt, enkele bijkomende beperkingen zullen stellen zodat het nooit lijkt alsof de anderen volledig hun slag op dat punt hebben behaald. Maar in se zullen ze enkele veranderingen die absoluut nodig zijn, niet slecht vinden.
Idem met bvb brugpensioen voor vakbonden: op zich zijn er een aantal aanpassingen aan het vorige systeem die zeker nuttig waren en waar vakbonden zich zeker (off the record, zoals je zei) kunnen achter scharen. Maar het probleem is dat de veranderingen waarover quasi iedereen het eens kan zijn, niet de enige vernaderingen zijn die anderen willen. Endan is het strategisch beter om géén veranderingen te willen. Uiteindelijk weet een vakbond ook dat ze die niet zullen kunnen tegenhouden, maar wel een aantal van de fouten in die aanpassingen corrigeren. (en natuulijk hebben de regeringspartijen vooraf ook al nagedacht over toegevingen die ze de vakbonden kunnen doen.
politiek is véél meer een strategiespel dan een spel van je eerlijke mening zeggen, hé.