factuur advocaat

jacodepapegaai
Topic Starter
Berichten: 35

factuur advocaat

#1 , 01 feb 2016 07:42

Op 21/06/16 heb ik e-mail gestuurd naar een advocatenkantoor met de vraag wat het ons zou kosten om een procedure op te starten bij de Raad van Vergunningsbetwistingen. Op 23/06 kreeg ik hierop antwoord via mail met uurtarieven, kosten per pagina en copies. Bovendien werd er mij gevraagd de aan te vechten beslissing van de Provincie door te sturen om de beroepstermijn vast te leggen. Ik heb op 30/06 dan het dossier met de aan te vechten beslissing doorgestuurd en nogmaals de vraag gesteld naar een min of meer exact bedrag om de procedure in te leiden omdat we ons niet zo maar in een avontuur wilden storten zonder te weten wat het ons uiteindelijk zou kosten. Hierop een brief ontvangen via mail met uitleg over rechtsgevolgen, procedureverloop, slaagkansen en een opsomming over alle mogelijke kosten. Wij hebben toen besloten alles te laten vallen omdat het ons veel te veel geld ging kosten. Nu heb ik vrijdag 29/01 (7 maanden later) een factuur gekregen ivm deze e-mails voor een totaal van 374€ btw in. Blijkbaar is er toch een dossier geopend geweest, werd elke mail aangerekend (ook de laatste om de factuur door te sturen) aan 22.5€ en werd die "uitgebreide " brief -met uitleg die ik tenslotte niet gevraagd heb- in de 2de mail aangerekend aan 135€. Kan dit zomaar?? Had men mij in die 1ste mail niet moeten verwittigen dat de teller al aan het lopen was? Zelfs voor deze laatste mail (om de factuur op te sturen ) wordt er 22.5€ aangerekend!!!
Kan dit zomaar?? Moest in zijn eerste mail niet vermeld worden dat de teller al aan het lopen was? Kan een advocaat zomaar een "dossier" openen zonder mandaat van de klant? Wat kan er gebeuren als ik weiger te betalen?? Wat zijn mijn rechten??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 01 feb 2016 07:55

Op 21/06/16 heb ik e-mail gestuurd naar een advocatenkantoor met de vraag wat het ons zou kosten om een procedure op te starten bij de Raad van Vergunningsbetwistingen. Op 23/06 kreeg ik hierop antwoord via mail met uurtarieven, kosten per pagina en copies. Bovendien werd er mij gevraagd de aan te vechten beslissing van de Provincie door te sturen om de beroepstermijn vast te leggen. Ik heb op 30/06 dan het dossier met de aan te vechten beslissing doorgestuurd en nogmaals de vraag gesteld naar een min of meer exact bedrag om de procedure in te leiden omdat we ons niet zo maar in een avontuur wilden storten zonder te weten wat het ons uiteindelijk zou kosten. Hierop een brief ontvangen via mail met uitleg over rechtsgevolgen, procedureverloop, slaagkansen en een opsomming over alle mogelijke kosten. Wij hebben toen besloten alles te laten vallen omdat het ons veel te veel geld ging kosten. Nu heb ik vrijdag 29/01 (7 maanden later) een factuur gekregen ivm deze e-mails voor een totaal van 374€ btw in. Blijkbaar is er toch een dossier geopend geweest, werd elke mail aangerekend (ook de laatste om de factuur door te sturen) aan 22.5€ en werd die "uitgebreide " brief -met uitleg die ik tenslotte niet gevraagd heb- in de 2de mail aangerekend aan 135€. Kan dit zomaar?? Had men mij in die 1ste mail niet moeten verwittigen dat de teller al aan het lopen was? Zelfs voor deze laatste mail (om de factuur op te sturen ) wordt er 22.5€ aangerekend!!!
Kan dit zomaar?? Moest in zijn eerste mail niet vermeld worden dat de teller al aan het lopen was? Kan een advocaat zomaar een "dossier" openen zonder mandaat van de klant? Wat kan er gebeuren als ik weiger te betalen?? Wat zijn mijn rechten??
Als u een dossier opstuurt met de vraag deze te onderzoeken naar de kost van een rechtzaak hierrond, moet de advocaat het dossier lezen om een degelijk antwoord te kunnen geven. Je kreeg in de eerste mail de kosten per uur, dus wist dat dit geld ging kosten. Afhankelijk van wat in de 2e mail van jullie stond, kan het terecht zijn dat die kosten al dan niet aangerekend mogen worden.

Wat staat EXACT in jullie mail?

helle
Berichten: 21

#3 , 21 jul 2016 10:33

http://www.csj.be/nl/inhoud/faq-klachten#b

Misschien eens bellen ? Adv. moeten duidelijk zijn en dat je het dossier opstuurt om een correcte bestek te maken is toch normaal, de "graai cultuur" van dit adv. kantoor is NIET correct, als ik als kleine zelfstandige in binnenhuisdecoratie alle verplaatsingen voor offetes moet aanrekenen, had ik ook een jacht in 'NICE'.

Ik heb ook al verschillende (3) dossier bij verschillende advocaat afgegeven om advies, en terug ontvangen met gratis advies en dat ze deze zaak niet aannemen wegens "kosten te hoger voor dit bedrag" , Bedragen onder de 1000EUR (als er conclusies moeten gemaakt worden ... .) Advocaten, gerechtsdeurwaarders, notarissen, rechters, ... "MIJDEN ALS DE PEST -of andere oude spreekwoorden van toepassing" Waarschijnlijk CD&V mensen die volgens Minister Peeters boven hun stand leven.

Ik vind de opmerkingen van @ JPV (moderator) steeds in het voordeel van deze witteboord cr.... (witte mollen) spreken, 'k denk dat hij ook lid is van deze service clubs.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 jul 2016 11:35

Bij een advocaat moet ieder telefoon, mail, fax, brief betaald worden, zij zijn ook het ocmw niet die gratis werkt !

Dat het voor een gewone mens dit zeer duur uitvalt is zeker, maar men gaat naar de garage voor een groot onderhoud en men rekent 475€ en dit vind men normaal, maar een advocaat zou niks mogen rekenen.

Rare ideeën toch.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 jul 2016 11:48

Indien deze zaak voor de rechtbank zou komen, zal de rechter de e-mail die u ontving van het advocatenkantoor + uw antwoord waarbij u het dossier opstuurde aandachtig lezen. De inhoud van deze e-mails is zeer belangrijk om te weten of het advocatenkantoor al een opdracht van u ontving waarvoor het betaling kan vragen.

Zonder de inhoud van die e-mails te lezen lijkt het me onmogelijk een zinnig antwoord te geven.

BrainTrain
Berichten: 496

#6 , 21 jul 2016 23:41

Bij een advocaat moet ieder telefoon, mail, fax, brief betaald worden, zij zijn ook het ocmw niet die gratis werkt !
Dat het voor een gewone mens dit zeer duur uitvalt is zeker, maar men gaat naar de garage voor een groot onderhoud en men rekent 475€ en dit vind men normaal, maar een advocaat zou niks mogen rekenen.
Rare ideeën toch.
Dit advokatenkantoor dient vooraf te melden WAT ze allemaal zullen factureren. Hadden ze eerst gemeld dat "het maken van een offerte" al +/- 500 euro ging kosten, dan had TS waarschijnlijk ook al gemeld dat ze niet moesten antwoorden. (ik lees in de post van TS dat het kantoor een kopij van de beslissing heeft gevraagd om een vervaldatum te bepalen, niet op gans het dossier te analyseren)
Niemand zou nog een schilder, behanger, metser, garagist, noem maar,... op kunnen betalen moesten die allemaal voor ieder telefoongesprek, emailtje of het maken van een offerte of een factuur kosten zouden aanrekenen. Als ik een afspraak maak met mijn kapper rekent hij mij het telefoongesprek ook niet aan. En hij is ook het OCMW niet.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 21 jul 2016 23:48

Daarom is het van belang de exacte inhoud van de e-mails te kennen
Nu is het wat gissen

Gelet op het bedrag zal er niet veel werk gedaan zijn.
Ik heb meermaals dergelijk bedrag betaald voor een eerste kontaktname/verkennend gesprek, dus voor ondertekening van een overeenkomst.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”