betaling auto

cedric
Topic Starter
Berichten: 6

betaling auto

#1 , 14 jan 2008 16:05

hallo, ik heb jullie site ontvangen via een vriend van mij.

ik zit met het volgende,

in november 2006 heb ik samen met mijn toenmalige vriend een auto gekocht in occasie dit gaat over een volvo s40 bouwjaar 1999. die auto koste 6500euro , daarvoor hebben wij een lening moeten doen, lening bedraagt 7100euro. Nu intussen zijn ik en men exvriend al 7 maand uit elkaar maar zit natuurlijk met die auto! ik sta namelijk borg ik heb mee moeten tekenen, voor wij die lening konden krijgen. nu zit ik met het probleem dat mijn exvriend de lening niet meer wil betalen dus intussen heb ik al 3keer de lening moeten betalen dat is een bedrag van 197.98 euro. maar men ex vriend rijd rond met die wagen.

mijn vraag tot jullie is of ik daar iets kan aan veranderen omdat ik betaal voor iets dat mijn ex vriend gebruikt , de auto staat wel op zijn naam! maar het is toch niet normaal dat ik iets betaal als ik zelf niet in bezit ben van dat voortuig ? die lening loopt nog tot 2010 maar blijf ik aanhankelijk voor deze wagen ook al is hij niet in mijn bezit. en kan ik er iets aan doen dat men exvriend wel zou betalen?
heb dan nog een vraag zou ik eventueel de auto op mijn naam kunnen krijgen mits ik hem toch betaal?

dank bij voorbaat

kimberley

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
RijmenamsK
Berichten: 50
Locatie: Tienen

#2 , 15 jan 2008 21:25

Beste Kimberley,

Je hebt mee getekend voor de lening dus dat betekent dat je mede verantwoordelijk blijft tot het einde van de lening. Indien je weigert te betalen, zal de bank zowel bij je ex-vriend, als bij jezelf overgaan tot loonbeslag.

Ik kan je reactie zeker begrijpen, maar je zal toch moeten proberen om met je ex-vriend tot een overeenkomst komen zodat hij de lening verder betaalt. Maar wettelijk gezien kan hieraan niets gedaan worden.

Met vriendelijke groeten Kelly

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 16 jan 2008 11:34

“Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden gevorderd...“(Burgerlijk Wetboek).

Tijdens uw samenwonen vormden de bezittingen van uw vriend en uzelf een ‘onverdeeldheid’ waarvoor geldt “Art.577-2.§1.Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen,wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort,geregeld als volgt.§2.De onverdeelde aandelen worden vermoed gelijk te zijn…”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

U zal dan wel moeten aantonen dat de auto tijdens uw samenwonen tot die onverdeeldheid behoorde.’heb ik SAMEN met mijn toenmalige vriend een auto gekocht‘ en ‘daarvoor hebben WIJ een lening moeten doen’ kan hiertoe bijdragen.Dat het voertuig op zijn naam staat weerlegt de onverdeeldheid niet.

Evenzo is de lening een onverdeeldheid.Zij en haar afbetalingen moeten dan ook samen met de auto deel uitmaken van de vereffening-verdeling van die onverdeeldheid.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

cedric
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 16 jan 2008 20:13

[quote="j.demoor"]“Art.815

bedankt voor jullie reactie , maar denk dat ik er niets aan zal kunnen doen wand de auto is gekocht in november 2006 en in januari 2007 zijn we pas gaan samenwonen.
hopelijk kan ik er iets aan doen wand zo lukt het niet verder, zie er gewoon geen uitweg in.
ik wil gewoon verder kunnen met mijn leven, zo lukt dat enorm moeilijk kom altijd in conflict met men ex vriend. en als ik hem bel reageert hij niet.
probleem is ook dat hij geen vaste inkomen geeft.

dank bij voorbaat
kimberley

Terug naar “Archief”